اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

نظر مثبت سازمان‌های معتبر برای ادامه واکسیناسیون با آسترازنکا؛ دلیلی بر تعلیق نیست

تردیدها برای واکسیناسیون با واکسن توسعه داده شده توسط دانشگاه آکسفورد در حالی ادامه دارد که بسیاری از کشورها به دلیل شرایط متعادل نگهداری آن و قیمت به صرفه‌اش برای مهار بحران کرونا روی آن حساب باز کرده بودند.

نظر مثبت سازمان‌های معتبر برای ادامه واکسیناسیون با آسترازنکا؛ دلیلی بر تعلیق نیست

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، در این روزها که دنیا برای واکسینه کردن مردم در تلاشی نفس گیر قرار دارد، استراتژی‌های مختلفی برای واکسیناسیون مردم در کشورها به کار می‌رود، اما گاهی برنامه دولت‌ها آنطور که تعین شده پیش نمی‌رود و مسائل پیش‌بینی نشده سد راه واکسینه کردن می‌شود؛ مانند این روزها که واکسن «آسترازنکا» عنوان اصلی اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان شده است؛ شماری از کشورها از جمله دانمارک، اتریش، آلمان، ایرلند و تایلند در روزهای گذشته استفاده از واکسن کرونا ساخت شرکت آسترازنکا را به طور موقت متوقف کرده‌اند. یک نشریه آلمانی نیز اعلام کرده است که کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز تزریق این واکسن را متوقف کرده‌اند؛ تردیدها برای واکسیناسیون با واکسن توسعه داده شده توسط دانشگاه آکسفورد در حالی ادامه دارد که بسیاری از کشورها به دلیل شرایط متعادل نگهداری آن و قیمت به صرفه‌اش برای مهار بحران کرونا روی آن حساب باز کرده بودند.

مقام های مسئول در این کشورها دلیل توقف روند واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را دریافت گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد لخته خون در افرادی که یک دز از این واکسن به آنان تزریق شده است، عنوان کرده‌اند.این درحالی است که شواهدی مبنی بر اینکه تزریق واکسن آسترازنکا عامل این اتفاق بوده باشد، وجود ندارد. در این بین، آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند که داده‌های موجود، ارتباط واکسن آسترازنکا و لختگی خون را اثبات نمی‌کند و افراد باید به ایمن سازی ادامه دهند.

* اتحادیه اروپا: مزایای آسترازنکا بیش از خطرات آن است 

 امر کوک، رئیس آژانس دارویی اروپا (EMA) که تنظیم کننده داروی اتحادیه اروپا است، گفته که مزایای واکسن شرکت آسترازنکا علیه ویروس کرونا که استفاده از آن در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل اینکه باعث لخته شدن خون می‌شود، به حالت تعلیق در آمده، بیش از خطرات آن است و تحقیقات علمی را درباره این واکسن ادامه خواهند داد.

* سازمان جهانی بهداشت: تزریق آسترازنکا را ادامه دهید

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دلیلی در دست نیست که نشان دهد استفاده از واکسن آکسفورد- استرازنکا باعث لخته شدن خون می‌شود.به گفته این سازمان، کشورها نباید از استفاده از این واکسن در برابر ویروس کرونا خودداری کنند و مزایای تزیق آن بیش از خطراتش است.

* تصمیم قاطع کانادا برای ادامه واکسیناسیون با آسترازنکا 

کانادا هفته گذشته ۵۰۰ هزار دز از واکسن آسترازنکا را در انستیتوی سرم هند دریافت کرده و انتظار دارد در ماه مه ۱.۵ میلیون بیشتر دریافت کند. در این بیانیه آمده است: «تاکنون هیچگونه عارضه جانبی مرتبط تزریق واکسن آسترازنکا به بهداشت کانادا یا آژانس بهداشت عمومی کانادا گزارش نشده است».

* ارتباط تزریق واکسن آسترازنکا و لختگی خون اثبات نشده است 

آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند که داده‌های موجود، ارتباط واکسن آسترازنکا و لختگی خون را اثبات نمی‌کند و افراد باید به ایمن سازی ادامه دهند.

* نظر دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت درباره واکسن آسترازنکا

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم وحشت کنند و در حال حاضر توصیه می‌کنیم که کشورها واکسیناسیون با استرازنکا را ادامه دهند».

* نتایج بررسی مجدد واکسن آسترازنکا فردا منتشر می‌شود

رئیس آژانس دارویی اروپا (EMA) که تنظیم کننده داروی اتحادیه اروپا است می‌گوید، بر تصمیم خود برای تأیید واکسن آسترازنکا ایستاده است؛ ضمن اینکه تحقیقات در مورد موارد لخته در تعداد انگشت شماری از گیرندگان واکسن ادامه دارد؛ کارشناسان ایمنی واکسن  سازمان جهانی بهداشت از روز سه شنبه در حال بررسی واکسن آسترازنکا هستند و درنهایت نتایج تحقیقات این سازمان قرار است فردا منتشر شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول