اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قزاق: ترکیه شریک مهم و استراتژیک قزاقستان در اوراسیا است

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان به دعوت همتای ترکیه‌ای خود در سفری رسمی راهی آنکارا شد و با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرد.

مقام قزاق: ترکیه شریک مهم و استراتژیک قزاقستان در اوراسیا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «مختار تلئوبردی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان به دعوت همتای ترکیه‌ای خود در سفری رسمی وارد آنکارا شد.

وی در این سفر با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این سفر حامل دعوتنامه «نورسلطان نظربایف»، اولین رییس جمهور قزاقستان به اجلاس غیررسمی شورای همکاری کشورهای ترک زبان که قرار است در تاریخ 31 مارس سال جاری در شهر ترکستان قزاقستان برگزار شود، می‌باشد.

رئیس جمهور ترکیه پیام شخصی «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان را دریافت کرد.

در چارچوب سفر به آنکارا، با ریاست سران وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، ششمین نشست گروه مشترک برنامه ریزی استراتژیک برگزار شد.

در جریان این جلسه، طرفین درباره موضوعات اولویت‌دار روابط دو جانبه گفت‌وگو کردند.

به ویژه، طرفین راه‌های توسعه بیشتر سیاسی، تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و تدارکات، همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه را بررسی کردند.

تلئوبردی در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که ترکیه شریک مهم، استراتژیک و قابل اعتماد قزاقستان در اوراسیا است.

وی افزود: ما با رضایت خاطر به سطح مداوم بالای همکاری دوجانبه بین قزاقستان و ترکیه اشاره می‌کنیم. دوستی تزلزل ناپذیر بین مردم برادر ما و گفت‌وگوی سیاسی ساختار یافته در بالاترین سطح، فرصتی کامل برای تعمیق همکاری استراتژیک سودمند متقابل فراهم می‌کند.

چاووش اوغلو نیز، به نوبه خود تأکید کرد که روابط قوی اقتصادی، یک پایه محکم از همکاری میان دو کشور است که باید تقویت و برای تمام پتانسیل موجود استفاده شود.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: قزاقستان "وطن تاریخی همه ترکها" است و ترکیه به روابط معنوی بین دو ملت اهمیت زیادی می‌دهد.

طرفین با ابراز تمایل متقابل برای تقویت بیشتر مشارکت در قالب‌های دوجانبه و چند جانبه، از سرعت توسعه همکاری‌های قزاقستان و ترکیه ابراز خرسندی عمیق کردند. افزایش نقش شهرهای «نور سلطان» و «آنکارا» در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی و همچنین اقتدار دو کشور در جهان ترک، مورد توجه قرار گرفت.

امسال قزاقستان سی امین سالگرد استقلال را جشن می‌گیرد و ترکیه از اولین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را در صحنه بین المللی به رسمیت شناخت.

سال آینده قزاقستان و ترکیه سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند. طی سال‌های گذشته، همکاری‌های دو جانبه بین کشورها به سطح مشارکت استراتژیک رسیده است. قزاقستان و ترکیه در بسترهای دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی تعامل نزدیک دارند.
همکاری موفقیت آمیز در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه مورد توجه قرار گرفت. علیرغم شیوع ویروس کرونا، تجارت دوجانبه از 3 میلیارد دلار فراتر رفت و طرفین قصد داشتند این رقم را به 10 میلیارد دلار برسانند.

در پایان این نشست، وزرای امور خارجه قزاقستان و ترکیه ابراز تمایل خود برای ادامه گفت‌وگو و حل و فصل مداوم کلیه مسائل روابط دوجانبه بر اساس مشارکت راهبردی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول