اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

درختان بهشت زهرا(س) هرس شده‌اند نه قطع/ «سرشاخه‌کاری» طرحی علمی و مفید است

طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان طرح سرشاخه‌کاری طرحی علمی و مورد تایید مجامع علمی است که باعث توسعه باغات می‌شود، ضمن اینکه طبق تاکید شهرداری، درختان آرامستان «بهشت زهرا(س) تویسرکان هرس شده نه قطع!

درختان بهشت زهرا(س) هرس شده‌اند نه قطع/ «سرشاخه‌کاری» طرحی علمی و مفید است

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، سوژه مطرح شده در سامانه فارس من با عنوان «پیگیر قطع درختان تویسرکان باشید» مطالبه دیگر مردم را از مسوولان مربوطه در شهرستان جویا شدیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، طرح سرشاخه‌کاری را طرحی علمی و پژوهشی دانست که نه تنها در سطح کشور؛ بلکه در دنیا توسط مراکز تحقیقاتی و اجرای بخش کشاورزی انجام می‌شود اظهار کرد: بنابراین طرح این موضوع که سرشاخه‌کاری باعث قطع درختان می‌شود، منطقی نیست و هیچ ارتباطی با قطع درختان ندارد.

مسعود اکبری با تاکید بر اینکه ممکن است برخی افراد طرح سرشاخه‌کاری را به صورت غلط انجام دهند یا زمان نامناسب را برای این کار انتخاب کنند که گیرایی درخت پایین آید تصریح کرد: این طرح از سوی مجامع علمی تایید شده و حدود چهار سال اخیر در سطح شهرستان عملیاتی شده؛ البته همه تلاش مجریان طرح قطع سرشاخه‌هاست نه تنه درخت!

وی با بیان اینکه اجرای درست این طرح نه تنها باعث توسعه باغات گردو می‌شود؛ بلکه بخشی از آفات و بیماری‌ها را هم از بین می‌برد تاکید کرد: نکته مهم اینکه کشاورز به هیچ عنوان درخت گردو، سرمایه چند ۱۰ ساله خودش را قطع نمی‌کند آن هم برای فروش چوبش.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه آنجایی که درختان مثمر قطع می‌شود، خشک شده و آفت زده‌اند و به جز آن سایر درختان قطع شده غیرمثمرند افزود: ممکن است در این خصوص موارد خیلی محدودی هم سرقت شود البته انگشت شمار، که در این زمینه باید کشاورزان و نیروی انتظامی ورود کنند؛ اما به طور کلی تحت عنوان سرشاخه‌کاری چوب هیچ درختی به منظور فروش قطع نمی‌شود.

‌وی زمان انجام سرشاخه‌کاری را به طور معمول از فروردین‌ماه تا انتهای اردیبهشت ماه دانست و با اشاره به اینکه این طرح در هر زمانی قابل اجرا نیست تاکید کرد: بنده به عنوان یکی از مسوولان فضای سبز شهرستان در کنار شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی  نظر شخصی‌ام این است که قطع درختان، حتی درختان غیر مثمر با این رویه در شهرستان روند شتابان و نادرستی به خود گرفته است.

اکبری افزود: پیشنهاد می‌کنم که به طور کلی قطع هر گونه درخت مثمر و غیر مثمر توسط دادستان در شهرستان تویسرکان ممنوع شود؛ مگر مواردی چون تایید کارشناس گیاه‌شناسی مبنی بر اینکه درخت منبع آفت است و یا احتمال خطر سقوط افراد به خاطر پوسیدگی درخت وجود دارد.

وی میزان پیوند طی چهار سال اجرای طرح سرشاخه‌کاری را در شهرستان حدود ۳۵۰ هزار پیوند دانست و اضافه کرد: پیوند‌زنی در صورت استقبال مردم با اجرای این طرح پیش‌بینی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار پیوند در سال جدید انجام می‌شود.

درختان بهشت زهرا(س) تویسرکان هرس شدند

شهردار شهر تویسرکان نیز درباره قطع درختان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در خصوص قطع درختان شهرداری هیچ گونه مماشاتی با هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی ندارد اظهار کرد: ضمن اینکه شهرداری متولی فضای سبز و در برخی از مواقع خارج از محدوده هم همیار منابع طبیعی بوده و هست، برهمین اساس شهرداری هیچ گونه دستوری مبنی بر قطع درختان نداشته و نخواهد داشت.

احسان پیری درباره قطع درختان آرامستان با تاکید بر اینکه درختان خشک را آرامستان «بهشت زهرا(س)» هرس کردیم، همچنین کل نوار حاشیه آرامستان در هفته درختکاری، درخت کاشتیم افزود: ما با فضای سبز مانوس و دوستدار طبیعت هستیم؛ بنده به عنوان شهردار در خصوص حفظ و نگهداری درختان از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

وی در پاسخ به چرایی قطع درختان فاصله مسکن مهر و آرامستان با تاکید بر اینکه درختان کاشته شده در این مسیر جداکننده بین مسکن مهر و آرامستان است و شهرداری دستور قطع هیچ درختی را در آرامستان نداده و اصلا چنین اتفاقی در آنجا نیفتاده است.

شهردار تویسرکان خاطرنشان کرد: قاچاق چوب و قطع درخت در برهه‌ای در شهرستان تشدید شده بود؛ منتهی با تدبیر و ورود جدی دادستان و دیگر عوامل جلوی این کار گرفته و ساماندهی شد.

وی حاصل پیگیری‌های شهرداری در زمینه قطع درختان را تاکنون تشکیل ۱۰ پرونده و ارجاع به محاکم قضایی دانست و تاکید کرد: شهرداری در این خصوص هیچ گونه مماشات و مساعدتی ندارد.

 پیری با اشاره به اینکه اگر به باغات و اراضی بالای ۲ هزار متر براساس قانون مجوز باغ مسکونی داده شود،که محدوده آن را شهرداری مشخص می‌کند بیان کرد: اگر موردی بدون اینکه پروسه قانونی را طی کرده باشد، تاکنون بنده در این خصوص نه مجوز دادم و نخواهم داد و به شدت هم پیگیر این موضوع هستم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به حساسیت به قطع درختان و اطلاع‌رسانی ۹۰ درصدی از سوی مردم و گاه پلیس گفت: ممکن است برخی اوقات دور از چشم عوامل درختی به واسطه‌ای منافع شخص یا اشخاص قطع شود، شهرداری به طور حتم پیگیر و به محاکم قانونی معرفی می‌کند.

تصاویری از درختان در این منطقه که برای روشنگری اذهان عمومی توسط خبرنگار فارس گرفته شده است.

انتهای پیام/89010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول