اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عبدالله: دولت افغانستان به ادامه مذاکرات با حفظ ارزش‌های اسلامی پایبند است

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با ابراز امیدواری نسبت به پایان جنگ در این کشور تاکید کرد کابل به ادامه مذاکرات و یافتن راه‌حل سیاسی با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی پایبند است.

عبدالله: دولت افغانستان به ادامه مذاکرات با حفظ ارزش‌های اسلامی پایبند است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عبدالله عبدالله»، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در نشست مسکو گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ادامه مذاکرات و یافتن راه حل سیاسی همه‌‌شمول و قابل قبول برای تمامی طرف‌ها با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی پایبند است.

وی که در رأس یک هیأت به نمایند‌گی از دولت افغانستان در این نشست شرکت کرده است، ابراز امیدواری کرد که این نشست به پایان جنگ و رسیدن به صلح منجر شود.

عبدالله روز پنج‌شنبه، بیست‌وهشتم اسفند، در نشست مسکو گفت که رهبران افغانستان، احزاب، جریان‌های سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و تمامی مردم  افغانستان خواهان صلح‌اند و برای رسیدن به آن اراده‌ و حسن نیت‌شان را ابراز داشته‌اند.

وی به توصیه‌ها و تصامیم لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح اشاره کرد و گفت، مردم افغانستان برای رسیدن به یک صلح باثبات و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به آزادی زندانیان گروه طالبان رای مثبت دادند.

وی تصریح کرد، هرچند مردم افغانستان توقع داشتند که با آزادی زندانیان دو طرف و آغاز مذاکرات، جنگ در کشور متوقف شود و خشونت‌ها کاهش پیدا کند، اما برخلاف توقع مردم جنگ در کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به مذاکرات دوحه اشاره کرد و گفت که در مواردی از برنامه مذاکرات پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفته و توقع حکومت افغانستان این است که این روند سرعت پیدا کند.

وی افزود که هم اکنون هیأت جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از نظام و با برخورداری از حمایت و پشتیبانی قاطع مردم در این مذاکرات حضور دارد و آماده‌ است تا با گروه طالبان روی تمامی قضایا بحث کند.

عبدالله تأکید کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حل سیاسی عادلانه، پایدار و با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی، دستاوردهای بیست سال گذشته به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور بر اساس اراده مردم باور کامل دارد.

عبدالله اظهار داشت که بر این اساس دولت افغانستان حمایتش را از نشست مسکو و نشست ترکیه درباره‌ صلح افغانستان اعلان می‌دارد.

وی گفت: «ما از اجلاس مسکو در حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان به دعوت کشورهای عضو تروئیکا و اجلاس ترکیه درباره صلح افغانستان را ادامه مذاکرات دوحه می‌دانیم و از آن‌ها برای دست‌یافتن به صلح عادلانه و پایدار در کشور حمایت می‌کنیم.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود که دو طرف در برابر خداوند، مردم افغانستان و کشورهای منطقه و جهان مسوولیت دارند تا از فرصت موجود برای دست‌یابی به صلح و پایان جنگ استفاده کنند.

وی تاکید کرد که از دست‌ دادن این فرصت‌ها به نفع هیچ‌کس نیست و بیش‌ترین زیان آن به مردم افغانستان برمی‌گردد.

وی افزود که رهبران افغانستان با درک این موضوع، در نشست‌های متعدد حمایت همه‌‌جانبه‌‌اش از تلاش‌های صلح و سهم‌گیری فعال جمهوری اسلامی افغانستان در این راستا را اعلام کرده‌اند.

عبدالله عبدالله افزود که مردم و حکومت افغانستان خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلان فوری آتش‌بس دایمی‌اند تا به خشونت‌ها پایان داده شود و دو طرف در یک فضای متفاوت، مذاکرات‌شان را آغاز کنند.

وی بار دیگر خاطرنشان کرد که حکومت افغانستان آماده است تا با تحریک طالبان در هر سطحی و درباره تمامی قضایا و موضوعات مورد علاقه‌ دو طرف بدون هیچ پیش‌شرطی وارد بحث و مذاکره شود.

عبدالله گفت که جنگ راه حل نیست، از این رو گروه‌ها و جریان‌ها باید این اصل را در محاسبه‌‌شان در نظر داشته باشند.

وی گفت: «افغانستان امروز افغانستان سالیان قبل نیست و هیچ‌گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و زور اراده خود را بر دیگران تحمیل کند.»

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تصریح کرد که پایان دادن به جنگ نه تنها به نفع مردم افغانستان، بلکه به نفع امنیت و اقتصاد منطقه و جهان است. 

وی گفت که صلح در افغانستان زمینه عودت مهاجران، عملیاتی‌ شدن طرح اتصال منطقه‌ای، انتقال انرژی و همکاری‌های بیش‌تر اقتصادی را فراهم می‌کند و از تهدید دهشت‌افگنی، رشد افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر و انسان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی از همکاری جامعه بین‌المللی برای افغانستان تشکر و قدردانی کرد و از کشورهای منطقه و جهان خواهان ادامه این‌ همکاری‌ها شد.

در همین حال رهبری گروه طالبان در این نشست گفت، صلح زمانی در افغانستان حاصل می‌شود که همه در زیر چتر قوانین اسلامی متحد شوند.

ملا برادر، نماینده سیاسی دفتر طالبان در قطر گفته است که آنان یک نظام اسلامی فراگیر می‌خواهند که نماینده مردم باشد و بتواند مشکلات مردم را حل و برای ثبات و شکوفایی کشور تلاش کند.

وی افزود که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در حال حاضر در جریان است و برای رفع موانع پیش رو باید تلاش شود.

از سوی دیگر وی از ایالات متحده آمریکا خواست که به توافق‌نامه دوحه پایبند بماند. او افزود که این گروه تمامی ماده‌های توافق‌نامه را عملی کرده است، اما طرف مقابل در چند گامی این توافق‌نامه را نقص کرده است.

گفتنی است که نشست مسکو امروز برگزار شد و در آن نمایند‌گانی از کشورهای آمریکا، روسیه، چین و پاکستان شرکت داشتند. در این نشست از حکومت افغانستان و گروه طالبان نیز دعوت شده بود. عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، عبدالرشید دوستم، گلبدین حکمتیار، محمدکریم خلیلی، میررحمان رحمانی، محمدعلم ایزدیار، محمدمعصوم استانکزی، حبیبه سرابی، متین بیک، سیدسعادت منصور نادری و احمدنادر نادری به نماینده‌گی از افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول