اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

10 میلیارد دلار هزینه توسعه تاجیکستان در میان‌مدت

وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از معرفی برنامه توسعه میان مدت این کشور برای سال‌های 2021-2025 خبر داد.

10 میلیارد دلار هزینه توسعه تاجیکستان در میان‌مدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پروژه «برنامه میان مدت توسعه تاجیکستان برای سال‌های 2021-2025» در شهر دوشنبه با شرکت نمایندگان وزارتخانه و نهادها، شرکای توسعه، کارشناسان تخصصی و جامعه مدنی برگزار شد.

«ذوقی ذوقی زاده»، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در جریان این رویداد گفت: پیش نویس برنامه مذکور با در نظر گرفتن پیشنهادات و توصیه‌های طرفین علاقه مند تدوین شده است.

بنابر سخنان وی، این برنامه اتخاذ 756 اقدام برای دستیابی به اهداف استراتژیک در میان مدت با استفاده از تمام منابع و توانایی‌های موجود را پیش بینی می‌کند.

اعلام شد که برای اجرای برنامه میان مدت توسعه، تاجیکستان تقریبا به بیش از 115 میلیارد سامانی (بیش از 10.2 میلیارد دلار) نیاز دارد که 51.3 میلیارد سامانی (4.5 میلیارد دلار) یا 44.5 درصد از آن از بودجه تخصیص، 35.1 میلیارد سامانی (بیش از 3.1 میلیارد دلار) یا 30.5 درصد سهم شرکای توسعه و 28.9 میلیارد سامانی (بیش از 2.5 میلیارد دلار) یا 25 درصد مابقی سهم بخش خصوصی خواهد بود.

نمایندگان شرکای توسعه که در این رویداد شرکت داشتند، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری این برنامه ابراز داشتند.

اظهار شد که در جریان اجرای برنامه توسعه میان مدت این کشور برای سال‌های 2016-2020، تعدادی از اصلاحات مهم در بخش‌های مختلف اقتصاد انجام شده است. به طور خاص، روش‌های ثبت نام، صدور مجوز و بررسی نهادهای اقتصادی تسهیل و سازوکار مشارکت دولت و بخش خصوصی برقرار شده است.

در نتیجه اقدامات انجام شده در سال‌های 2016-2020، علیرغم تاثیر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی جهانی، اختلافات تجاری و تحریم‌های اقتصادی علیه شرکای تجاری این کشور، تاجیکستان به دستاوردهای بسیاری دست یافته است.

به طور خاص، متوسط توسعه سالانه تولید ناخالص داخلی حداقل 7 درصد و تولید ناخالص داخلی 1.6 برابر افزایش یافته است. نرخ فقر طی این مدت کاهش و از 31.3 درصد به 26.3 درصد رسیده است.

سهم صادرات در تجارت خارجی این کشور از 20 درصد تا 26 درصد و سهم واردات از 80 درصد تا 74 درصد کاهش یافته است.

موقعیت تاجیکستان در شاخص آسانی انجام کسب و کار بانک جهانی با 59 امتیاز و در رتبه بندی کیفیت مجمع اقتصادی بین المللی با 32 امتیاز، بهبود یافته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول