اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

دنیای رنگارنگ دختران نیازمند سرپرست/ شبه‌خانواده‌هایی که امید می‌بخشند + تصاویر

نمایشگاه «بوم رنگ» نخستین تجربه نقاشى کودکان نیازمند سرپرست است؛ دختربچه‌هایی که در «شبه‌خانواده» زیر نظر سازمان بهزیستی با کمک‌هاى مردمى زندگی می‌کنند.

دنیای رنگارنگ دختران نیازمند سرپرست/ شبه‌خانواده‌هایی که امید می‌بخشند + تصاویر

خبرگزاری فارس، گروه هنر ـ محمد کلهر: وقتى یک اثر اسم هنر به خود مى‌گیرد؛ ارزشمند مى‌شود. از طرف دیگر هر اثر ارزشمندى را مى‌توان در دسته کارهاى هنرى قرار داد. اما بعضى کارها و آثار هستند که ارزششان خیلى بیشتر از یک هنر صرف است. همه جانبه‌اند. لبریز از عشق و خلوصند. هر چند ممکن است کودکانه باشند؛ اما مفاهیم بزرگى در دل خود دارند.

 

 

تماشای نمایشگاه «بوم رنگ» که نخستین تجربه نقاشى دختران نیازمند سرپرست است، حسی از مقهور شدن یا شاید به نوعى تحت تأثیر قرار گرفتن را با خود به همراه دارد.

 

 

این نمایشگاه که امروز (جمعه ۲۹ اسفند تا ساعت ۲۰) آخرین روز خود را سپری می‌کند، شامل ۲۵ نقاشی از ۱۵ دختر رده سنى دختران ۳ تا ۹ ساله‌ است؛ دخترانی که در d; «شبه‌خانواده» زندگی می‌کنند. دخترانی که بعضى‌هایشان به توضیح مدیر یا همان به قول خودشان مادرشان، تا چند ماه قبل حتى بلد نبوده‌اند که چگونه مداد در دست بگیرند یا وقتى هم مداد مى‌گرفته‌اند، فقط خط خطى مى‌‌کرده‌اند.

اما امروز تابلوهاى نقاشى روى بوم آن‌ها براى فروش گذاشته شده و بعضى‌هایشان آن قدر ساده و جذاب و متفاوت است که دوست دارى دقایقى مقابلش بایستى و در معنا و مفهومش عمیق شوى. بعد هم که حدسیات را با خودت مرور کردی، توضیحات بالاى هر اثر را بخوانى که به خط خود بچه‌ها نوشته شده و خط آخرش هم آرزوهایشان را ببینى که خیلى هم بزرگ نیست.

 

 

این که «شبه‌خانواده»ها چه مراکزى هستند شاید جاى توضیحش در این گزارش نباشد؛ اما خلاصه‌اش این است که مراکزى هستند که زیر نظر سازمان بهزیستى کشور و با کمک‌هاى مردمى اداره مى‌شوند. این مراکز، تلاش دارند تا کودکان آسیب‌دیده، به آسیب‌هاى جامعه فردا تبدیل نشوند.

نمونه‌اش همین نمایشگاهی است که شبه‌خانواده طلیعه مهر طاها در مجتمع تجاری پارک‌سنتر فرمانیه برپا کرده و قرار است آثار به نمایش گذاشته در آن به صورت همت عالی (بدون کف و سقف قیمت) به فروش گذاشته شود تا عواید آن صرف هزینه‌هاى خوراک و پوشاک و تحصیل و آموزش دختر‌ها در خانه طلیعه مهر طاها شود.

 

 

حتی اگر قصد شرکت در خرید آثار نمایشگاه «بوم رنگ» به صورت مزایده را هم ندارید، می‌توانید از این نمایشگاه طی چند ساعت باقی‌مانده دیدن کنید. چرا که این کودکان براى اولین بار است که حس دیده شدن و ارزشمندى را در این حجم تجربه مى‌کنند. آن‌ها نیازمند نگاه‌های مهربان و بدون قضاوت هستند.

خلاصه‌ اینکه حضور مخاطبان در «بوم رنگ»، هم مى‌تواند مرهم دردها و رنج‌هایى باشد که در سینه‌هاى این کودکان انبار شده و هم مى‌تواند آینده آن‌ها را از یک آینده مبهم و ترسناک به آینده‌اى روشن و جذاب تبدیل کند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول