اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زندگی همراه با ترس در روستای سنگ‌زده + عکس

اول فروردین سال گذشته سقوط سنگ عظیم‌الجثه به روستای پیت‌سرا سوادکوه خبرساز شده بود و اما اکنون بعد از یک‌سال وعده‌های محقق نشده موجب شد اهالی با همان شیوه قبلی به منازل خود برگردند و برگشت این سوال را مطرح می‌کند که آیا شانس حادثه بدون تلفات جانی برای همیشه تکرار می‌شود...

زندگی همراه با ترس در روستای سنگ‌زده + عکس

خبرگزاری فارس مازندران ـ عمران اکبرنژاد|روز اول فروردین سال گذشته سقوط سنگ بزرگ در روستای پیت‌سرای دهستان راستوپی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه خبرساز شده بود که در پی این سقوط تعدادی از واحدهای مسکونی تخریب شده بودند.(بیشتر اینجا بخوانید).

بعد از این مسئله یکی از سناریوهای که برای رهایی اهالی روستا از خسارت احتمالی جانی و مالی ناشی از سقوط سنگ مطرح شده  بود، جابه‌جایی روستا بود( بیشتر اینجا بخوانید).

 

 

همچنین قول‌های داده‌شده پیرامون پرداخت وام کم‌بهره، پرداخت کمک بدون‌عوض، اسکان جدید برای خانواده‌های در معرض خطر، ایجاد دام‌گاه جدید و مدیریت خدمات روستا بود که اجرایی‌شدن آن موضوع گزارش است.( بیشتر اینجا بخوانید)

*نقشه‌های که فقط نقش کاغذ ماند!

اکنون بعد از یکسال به سراغ رئیس شورای روستای پیت‌سرا رفتیم تا ببینیم بعد از گذشت یک سال چه اتفاقی افتاده است.

سعدالله شیرزاد رئیس شورای روستای پیت‌سرا  از برگزاری جلسات خوب و متعدد ولی کم‌نتیجه خبر داد و گفت: نقشه اولیه برای ساخت مسکن در منطقه «چفت‌کله» انجام شد ولی در همین حد باقی‌ ماند و برای دامداری هم کاری نشد و اهالی و دام‌ها به روستا بازگشتند و تعدادی هم رفت و آمد دارند.

رئیس شورای روستای پیت‌سرا  افزود: ۸ خانه تخریب شد و به تعدادی از اهالی وام و‌کمک بدون‌عوض داده شد و در ابتدا مقرر شد که به اهالی وام داده شود ولی داده نشد.

وی با اشاره به اینکه پلاستیک‌هایی که برای دامداری موقت در جنب رودخانه ایجاد شد تحمل باد، باران و سرما را نداشت، اظهار کرد: دامداران هم از شهریور‌‌ماه و پس از ییلاق به دامداری سابق خود در روستا بازگشتند.

شیرزاد با انتقاد از اینکه برای استقرار جدید و نیز تثبیت بالادست روستا و افزایش امنیت روستا کاری انجام نشد از وجود کابل‌های برق بر روی درخت و‌مشکل آب روستا خبر داد.

*ترجیح اقامت در منازل پرخطر بر چشم‌انتظاری تحقق وعده‌ها

روح الله طیبی یکی از اهالی روستا که برادرش از  خسارت‌دیدگان سقوط سنگ است با بیان اینکه وضعیت روستا به همان روال قبلی است و کاری انجام نشد و مردم به روستا و دام‌گاه خود برگشتند، گفت: مردم نمی‌توانند هزینه ساخت منازل جدید را تقبل کنند و وقتی دیدند که دولت کاری نمی‌کند به منازل در خطر خود برگشتند.

وی افزود: مردم اقامت در منازل همراه با خطر را بر وعده‌های دولت ترجیح دادند.

*وقتی انتقاد کردم دیگر به جلسات دعوت نشدم

عضو گروه نمایندگان مردمی پیگیری وضعیت روستای پیت‌سرا با اشاره به اینکه ۳ نفر از اعضای شورا و ۳ نفر به نمایندگی از مردم برای پیگیری وضعیت روستا با ۴۷ امضا تعیین شدند، گفت: ۳۴ نفر اسم برای پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی و کمک بدون‌عوض ۵ میلیونی به مسؤولان دادیم و تا جایی که به عنوان نماینده مردم اطلاع دادند تعداد ۵ نفر وام گرفتند و در ابتدا بیان شد که همه محل تخریب است و سپس به یک‌ششم کاهش یافت و ما ۶ نقطه را برای استقرار پیشنهاد دادیم.

چنگیز قلی‌پور با اشاره به اینکه تنها منطقه «چفت‌کله» بررسی ابتدایی و نقشه‌کشی شد و کار اجرایی انجام نشد، افزود: مردم با پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی که پول نقشه آن را هم باید بپردازند مشکل دارند و با متراژ بیان‌شده، نمی‌توان زندگی و دامداری و سایر فعالیت‌های متعارف روستایی را جا داد.

وی از برگزاری ۵ جلسه با سعید یزدانی فرماندار سابق و قول تثبیت بالادست روستا با ماشین‌آلات اداره راهداری و اجرایی نشدن آن خبر داد و خاطر نشان کرد: در جلسات به فرماندار و‌ مدیران گفتم که انتقال روستا زمان‌بر است و مدیران اقدام به تثبیت روستا و سنگ‌ها کنند و از کندی فعالیت انتقاد کردم و از آن پس در جلسات دعوت نشدیم.

*زندگی همراه با ترس در روستای سنگ‌زده

قلی‌پور با بیان اینکه برخی مدیران درباره پیت‌سرا دروغ می‌گویند و فعالیت‌های مورد انتظار برای آن انجام نشد، اظهار کرد: دام‌ها به محل آمدند و برخی اهالی به آن‌ها رسیدگی می‌کنند و به شهر‌ها یا روستاهای اطراف می‌روند و برخی هم مجدد در روستا اسکان دارند اما اقامت در روستا همراه با ترس است.

وی با یادآوری این نکته که رازجویان معاون هماهنگی استاندار در بازدید از روستا گفته بود که باید از روستا بروند ولی هم‌اکنون برای نقشه باید پول پرداخت، افزود: جاده دسترسی به قبرستان که با سقوط سنگ تخریب شد را با هزینه شخصی بازسازی کردیم.

این نماینده روستای پیت‌سرا در توصیف شرایط می‌گوید؛ برق برخی نقاط هنوز وصل نیست، ۵ مورد سرقت از روستا داشتیم که با کشیک ۹ شبه، دزد را گرفتیم،کابل برق بر روی درختان است...

*خدمات انجام‌شده

بخشدار مرکزی سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه و در پاسخ به سؤال اقدامات انجام‌شده پس از ۳۶۶ روزگار سقوط سنگ در روستای پیت‌سرا، گفت: زمین برای ساخت دامگاه در مرحله تحویل نهایی قرار دارد و وام برای اجاره خانه‌های افرادی که منازل‌شان دچار تخریب شد هم پرداخت شد و کالاهایی هم به خسارت‌دیدگان داده شد.

حسین لاری با بیان اینکه انتخاب مکان اسکان مردم روستا به آنان سپرده شد، گفت: بیش از ۵ منطقه معرفی شد و کارشناسی زمین‌شناسی و جغرافیایی و‌حریم‌ها نیز انجام شد تا اینکه سرانجام منطقه «چفت‌کله» معرفی شد ولی باز هم برخی از اهالی موافق آن نیستند.

وی با اعلام اینکه مصوبات جلسه ستاد بحران غیر از اسکان اهالی اجرایی شد، افزود: جاده دسترسی، آب و برق و وام به ۲۰ نفر پرداخت شد که شامل وام بدون‌عوض و ودیعه مسکن بود و بیش از سه هکتار زمین برای دام‌گاه  روستا در مرحله تحویل قرار دارد.

وی از اجماع نشدن نظرات اهالی برای زمین کارشناسی شده به نهایی خبر داد و گفت: به عقیده من تعیین تکلیف دامگاه مردم به عنوان ممر‌درآمد آنها، اولویت بود.

*مسؤولیت پاسخ‌گویی به تکرار همراه با تلفات سقوط سنگ

به گزارش فارس، حضور اهالی خسارت‌دیده در منازل جدید، احداث دامگاه استاندارد، تخصیص وام کم‌بهره و کمک بدون‌عوض، تثبیت سنگ و مناطق حادثه‌ساز برخی از قول‌های داده‌شده بود که بخش مهمی از آن قول‌ها محقق نشد که مهمترین آن خروج افراد از منطقه خطر و ایجاد مکان دایمی استقرار با رعایت همه جوانب بود که بازگشت تعداد قابل توجهی از آنان به مکان سابق بیان شکست طرح‌های بیان‌شده است.

مستقر نشدن در مکان دارای امنیت جدید با هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست و مجموعه جلسات مختلف و قول‌های مدیران مرتبط و تحقق نیافتن آن باعث بازگشت بخش مهمی از مردم به منازل در معرض خطر شده است و شانس حادثه بدون تلفات جانی برای همیشه تکرار نمی‌شود و اگر خدای‌نکرده آن حادثه باردیگر تکرار شود و حوادث ناخوشایندی را به همراه داشته باشد، جوابگویی مدیران ارشد استانی و شهرستانی و دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد و ناکارآمدی آنان در موضوع بخشودنی نیست.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول