اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

پیام‌های تبریک جامعه تعلیم و تربیت به مناسبت آغاز سال نو

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه طی پیام‌های جداگانه، آغاز سال تحصیلی را تبریک گفتند.

پیام‌های تبریک جامعه تعلیم و تربیت به مناسبت آغاز سال نو

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، وزیر علوم و معاونین این وزارتخانه، وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه طی پیام‌های جداگانه، آغاز سال تحصیلی را تبریک گفتند.

* با بزرگداشت نوروز، انسانیت و ارزش‌های الهی و انسانی را با هم ارج می نهیم

در پیام نوروزی محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش آمده است: سلام عرض می کنم به حضور خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، دانش آموزان عزیز، همکاران عزیز و خانواده آنها، حلول سال 1400 را حضور شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم.

انتخاب اعتدال بهاری به عنوان نقطه تحویل سال، یک انتخاب بسیار ویژه و منحصر به فرد در تمام تقویم های جهانی است. ایرانیان این خوش ذوقی، قریحه و از آن مهم‌تر علم و آگاهی داشته‌اند که بهترین زمان سال را برای این اتفاق بزرگ انتخاب کنند. حقیقتاً این نوع انتخاب آگاهانه و همراه با ذوق و قریحه قابل افتخار است و باید به چنین انتخابی افتخار کنیم.

جای خوش اقبالی است که در طول زمان این انتخاب یعنی نقطه اعتدال بهاری به عنوان نوروز همزمان شده‌ است با سال گشت شمسی عید بزرگ غدیرخم در سال دهم هجری قمری، هجدهم ذیحجه که روز عید غدیر خم و مقارن است با نوروز شمسی ما، این موضوع علاوه بر اینکه در محاسبات نجومی تأیید شده است در روایت شریفی از امام صادق علیه السلام هم مورد تأیید قرار گرفته است. یعنی به نوعی نوروز را که ما جشن می گیریم، گویی سالگرد شمسی عید غدیر خم را هم داریم جشن می گیریم و همچنین موضوع بهار در قرآن کریم مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

گرچه نام ربیع در قرآن نیامده اما به این انقلاب طبیعت و نو شدن اشاره شده و در همه جا یا به موضوع توحید قدرت الهی، نو شدن خلق الهی یا به معاد و یا به هر دوی اینها توجه شده است و اینکه آدمیان هم بدین گونه بر انگیخته خواهند شد. و کَذَٰلِکَ النُّشُورُ. 

آنچه در فرهنگ این سرزمین در باب نوروز شکل گرفته است، همراه با صله رحم، دید و بازدید، دادن هدایا، خانه تکانی، نظافت، رخت نو بر تن کردن، به یکدیگر محبت کردن، قهرها را به آشتی تبدیل کردن، تماماً نشانه ترکیب بسیار بسیار غنی و سازنده فرهنگ، آداب و رسوم این سرزمین با ارزش های فطری، الهی و اسلامی است.

ما با بزرگداشت نوروز، انسانیت و ارزش های الهی و انسانی را با هم ارج می نهیم. جای خوشبختی است که در سال 1400 دو نیمه شعبان داریم، در روایات و زیارات مربوط به امام زمان علیه السلام ما داریم که السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضرة الایّام؛ سلام بر تو که بهار آدمیان و سرسبزی روزگاران هستی. این اشاره ظریف به امام زمان علیه السلام به عنوان بهار آدمیان از لطافت های معارف ماست.

من مجدداً این سال جدید را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم. بهترین آرزوهای دنیوی و اخروی، مادی و معنوی را برای همه شما عزیزان، برای کشورمان و به ویژه خانواده بزرگ فرهنگیان از پیشگاه خداوند متعال مسألت می‌کنم.  شاد و پیروز باشید.

 

 پشتیبانی تولید با تکیه بر علم و دانش، هموارتر است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیام تبریک به مناسبت حلول سال نو، بر ضرورت پشتیبانی از تولید ملی با تکیه بر علم و دانش متخصصان داخلی تأکید کرد.

در متن این پیام آمده است: پرده بگردان و بزن ساز نو/ هین که رسید از فلک آواز نو؛ نسیمِ نوروز می‌وزد و عطرِ بهار می‌پیچد که خلقت به خلعتِ نو در آمده است و خونِ تازه در خاک، خروشان است. جهان؛ بدین بیداری و بهار، تبلور کلام‌الله است که: «وَ هُوَ الَّذِی أَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ» و سزاوارتر آن که در این تولد دوباره، به چراغ امید، راه رستگاری بجوییم. 

اکنون‌که تقویم ورق می‌خورد و کارنامۀ سالی بسته می‌شود، نظام زیستی ما مغلوب ویروسی است که هیچ چاره جز تغییر و تحول پیش رو نداریم. کرونا جهانی دیگر خلق کرده که کمتر شباهتی با واقعیات تجربه‌ شدۀ ما دارد. انسانِ به رنج افتاده، بیش از همیشه آرزومند و خوانشگر «حَوِل حالنا الی احسن ‌الحال» است و فروتنانه‌تر به اصالت علم و نقشِ نجات‌بخشِ دانش اعتراف می‌کند. 

نظام آموزش عالی اگرچه در آغاز وقوع این بلیۀ دامنگیر دچار اندک اختلال‌هایی شده بود اما با مسؤولیت‌پذیری متعهدانه و کارورزی‌های مبتنی بر ‌فناوری‌های نو، رویکردی متناسب و کنشی تدافعی پایه‌ریزی شد که ضمن حفظ بهداشت فردی و سلامت جمعی، جریان عادی آموزش و تولید دانش متوقف نشود و تهدید به وجود آمده به فرصتی برای اصلاح رویکردهای آموزشی به کمک بسترآفرینی در حوزۀ رسانه‌های برخط تبدیل شود و عدالت آموزشی بهبود یابد. 

نوروز در باور ایرانیان نماد رستاخیز طبیعت و نمایش رحمت خداوندگار است و دور نیست اگر این باز برخاستن از مرداب عادات و نادیدن نَعَمات را نوروز بنامیم و به روزگار حلول سال نو، قلب و قالبی نو برای دیگران و خویش آرزو کنیم.

سالی را وداع می‌کنیم که در هر برگ تقویمش، سوگوار اهالی و اعزۀ دانش، همکاران کوشا و اساتید دانش‌پژوه و دانشجویان ارجمند شدیم و اکنون‌ که سال جدید را به فرمایش مقام معظم رهبری به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» آغاز کردیم، امیدوارم به پشتیبانی علم و دانش، مسیر تولید و رونق آن را در کشور عزیزمان شاهد باشیم. پیروزی، بهروزی و تندرستی همه عزیزان و خانوادۀ بزرگ و گرانقدر آموزش عالی را از ایزد منان مسألت می‌نمایم.

* آیین نوروزی را  به صورت مجازی  بر پای داریم و از سفرهای غیرضروری بپرهیزیم

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی فرا رسیدن نوروز سال 1400 را به مسؤولان و مردم، به ویژه جامعه‌ گرانقدر فرهنگیان، دانش آموزان عزیز و اولیای معزّز، تبریک و تهنیت گفت.

در متن این پیام آمده است: وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ (سوره مبارک فاطر، 9)؛ «نوروز» روزی نمادین و آیینی نیک به یادگار مانده از نیاکان ماست. نیم‌نگاهی به پیشینه‌ ایران زمین، مؤید این حقیقت تاریخی است که صاحبان و ساکنان این سرزمین فرهنگ و فرزانگی، هماره آواز گر مهر بوده‌اند و آغازگر مهرورزی.

انتخاب هنگامه‌ بهار از فصول سال، به ‌عنوان حلول سال نو و برگزیدن نوروز از روزها، به‌عنوان آغازگاه آن، نشان از روح زیبایی‌دوستی، امیدآفرینی و اعتدال‌گرایی ایرانیان دارد. مردمان نیک نهادی که در آغازین روز بهار هم‌زمان با بارندگی آسمان و زایندگی زمین، نهال دُرستی و دوستی در بوستان دل می‌کارند.

و این‌گونه ایرانیان دبیر و دلیر، توانستند با برخورداری از مشی صلح دوستی و منش ستم‌ستیزی خویش، در پیچ و خم راه‌ها و در فراز و فرود تهدیدها و تحریم‌ها در طول تاریخ، ایمان و ایران خود را زنده و ارزنده نگاه دارند.

چه نیکوست آموزگارانه با آگاهی از چرایی و چگونگی این میراث باستانی، آیین آن را چون پیشینیان، بر پای داریم و آیینه‌اش را از گزافات و اضافات بزداییم تا از این رهگذر بتوانیم، آموزه‌های ارزنده‌ این مهرواره را در وجود مهربان یکایک ایرانیان، نمادین و نهادین کنیم.

چه نیکوست در این روزهای سرد و سخت که هم‌میهنان عزیزمان آزرده از گزند کرونا هستند و پیشگامان و پیشروان مبارزه‌، یعنی مجاهدان جبهه‌ بهداشت و درمان، در رزمگاهی پرمخاطره، در پی درمان دردمندان، جانفشانی می‌کنند، این آیین را  به صورت مجازی  بر پای داریم و از سفرهای غیرضروری بپرهیزیم.

 هر ازگاهی که بشر با پدیده‌ شوم بیماری‌های فراگیر و مهلکی مانند کرونا مواجه می‌شود، تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی‌اش با چالش‌های عدیده دست به گریبان می‌شود و زمانی که ایران عزیز در اوج این اَبَرچالش جانکاه بود، وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی فرزندان ایران اسلامی، در راستای رسالت ذاتی خویش، یعنی ارائه‌ خدمات آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان، از همان روزهای نخستین شیوع این بیماری مهلک با درک کامل شرایط آن روز و تحلیل‌های آینده‌پژوهانه در پیش‌بینی و پیشگیری شرایط شاق‌ پیش رو، به عزم طراحی، تدوین و اجرای سه شیوه‌ آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری قامت بیاراست و برای تحقق هدف عالی خود، یعنی اقامه‌ عدالت آموزشی و گسترش کمّی و کیفی آن، برای نخستین بار در گاه شمار آموزش و پرورش این دیار، نرم‌افزار کاربردی و انحصاری شبکه‌  آموزشی دانش‌آموز را با نام اختصاری «شاد» به خیل مشتاقان تعلیم و تربیت اهدا نمود. مغز افزاری که سیر صعودی تولد تا تحول آن، باعث مسیری جامع در عرصه‌ آموزش‌های مجازی کشور شده است.

و حال، نوروزی دیگر در راه است. عید سعیدی که در تلاقی تعالی‌بخش با ماه شعبان المعظّم، فرخندگی و فرهمندی‌اش فزونی می‌یابد.

این‌جانب به عنوان خادم کوچک ایران اسلامی در بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی کشور، یعنی« آموزش و پرورش»، مسرورانه سرایش ترنّم و طراوت بهار و تلألو دگرباره‌ آفتاب نوروزی و حلول حیات بخش ماه شعبان و اعیاد مسعود و موالید مسرورش، به‌ویژه خجسته زادروز آخرین ذخیره‌ هستی، «حضرت بقیه‌الله الاعظم»(عج الله تعالی فرجه الشریف) را به مقام معظّم رهبری- مدظله العالی-، رئیس جمهور محترم، جامعه‌ گرانقدر فرهنگیان، دانش آموزان عزیز و اولیای معزّز و نیز یکایک دل‌بستگان این آیین پاک در گستره‌  گیتی، به‌ویژه ایرانیان مهربان و مهرورز، تبریک و تهنیت می‌گویم و یادآور می‌شوم سال جدید، جاری از رخدادهای خطیری است که از آن جمله می‌توان به سیزدهمین دوره‌ «انتخابات ریاست جمهوری» اشاره کرد که بی‌گمان، نمایان‌ترین نماد حاکمیت ملّت بر سرنوشت خویش است.

 در این راستا، امید است با ایجاد بستر مساعد مشارکت حداکثری و نیزحضور زنده‌ زنده دلانی چون آموزگاران، دبیران، مربیان، مشاوران و مدیران نهاد عظیم تعلیم و تربیت به عنوان قشر مرجع و اثرگذار، دگر بار شاهد شکوه ایران و شوکت ایرانی باشیم.

 در پایان، صمیمانه از درگاه خداوند رئوف، برای تمامی انسان‌های موحد، به‌ویژه ایرانیان مهرجوی در سراسر دنیا و تمامی هم‌میهنان نیکوخصال، خاصه همکاران ساعی و صبور در مجموعه‌ آموزش و پرورش، سالی سرشار از سلامت و سعادت آرزو دارم.

امید که در سایه‌سار عبودیت خدا، سال1400 را که مطلع هزاره‌ جدید است چنان پاک و پایدار زیست کنیم که بیش از آغاز این سال نو، پایان آن را عید بدانیم و جشن بگیریم.

* آرزو می‌کنم در چنین بهاری، دریچه ای از شادی بر دل‌ها گشوده شود

در پیام سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌‌ و پرورش استثنایی کشور آمده است: سلام بر خداوند بهار آفرین، سلام بر بهار دل ها و خورشید ظلمت ها و شادی آفرین روزگاران. سلام بر دل هایی که نیاز سبز رویش را بر آستان بی‌نیاز حضرت حق می‌برند و تمام شدن زمستان غیبت و شکفتن و جوانه زدن شکوفه‌های عدالت را با اعیاد شعبانیه به تماشا می‌نشینند.

سلام بر ساحت قدسی آنکه مقلب القلوب و الابصار است و تدبیر امور عالم به دست اوست. کردگار بهارآفرین. پروردگاری که جان مایه عشق را به گستره خاک بخشید تا گواه رستاخیز باشد. خداوندی که بهار را با سرشاخه‌های مهربان درختان و شکوفه های عطرآلود به میهمانی زمین می‌آورد و با سیلانی از عشق، جوششی از شکوه، رویشی از جوانه های تبسم و تغزلی بر لبان خندان، سپیده دم را به ارمغان می آورد تا با آیه آیه ی طرب در بهار، جان آدمی را بشوید و طراوت هستی در گوش جان، حدیث تهنیت بخواند و این تهنیت بسی افزون و خجسته خواهد بود.

در بهاری که آغازش نوید بخش مبعث پیامبر رحمه للعالمین بود و به دنبالش میلاد پی در پی ستارگان عصمت و طهارت است.بهاری که در دلش درخشش خورشید ولایت و نیمه شعبان را ترسیم می کند و نوید بخش عصر و زمانی خواهد بود که زمستان سرد بی مهری ها را با مصافحت های گرم به بهار پرطراوت بدل می کند.

آغازین روزهای بهار طبیعت با بهاری ترین فصل گیتی، فصل شکفتن گل های  ایمان، مقارن و مزین شد تا حلاوتش سراسر وجودمان را در بر گیرد. ماه مبارک شعبان یادآور میلاد های پربرکت و درخشانی است که بشریت به برکت آن از بند تاریکترین جاهلیت ها آزاد و گام در راه فطرت و فضیلت گذاشت و در این ماه خجسته و پرفضیلت ، نشاطی روح افزا بر عالم هستی دمیده شد و نیکوترین خصلت های اخلاقی در برابر آدمیان نمایان گردید.

آرزو می‌کنم در چنین بهاری، دریچه ای از شادی بر دل‌ها گشوده شود و به حکم رب العالمین در روزهایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا برخی از هم وطنانمان داغدار عزیزان خود گشته اند و غبار غم و اندوه بر جهان و میهن عزیزمان نشسته است، احوالی خوش، حال غریب همه ما را دگرگون نماید.

از خداوند متعال می خواهیم  به یمن و مبارکی حیات دوباره طبیعت و میلادهای مبارک شجره طیبه رسالت، از وضعیت پیش آمده در جهان و کشور عزیزمان هرچه زودتر رهایی یابیم تا شهد جاری رمضان در جسم و جانمان نشسته و توفیق اطاعت و بندگی اش نصیبمان گردانده و وجودمان را به افتخار خدمت به معلمان، خانواده ها و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارجمند گرداند.

اینجانب همجنین روز پاسدار و جانباز  را به فرهنگیان و همکاران عزیز جانباز و ایثارگرو بسیجی سراسر کشور، تبریک عرض می کنم، و از درگاه ایزد منان عزت، سربلندی و سرافرازی روزافزون اسلام و مسلمین را مسألت دارم.

مجددا بهار طبیعت، اعیاد شعبانیه، روزهای پاسدار و جانباز  را به تمامی فرهنگیان ارجمند به ویژه معلمان محترم استثنایی در مدارس سراسر کشور و خانواده محترمشان تبریک و تهنیت عرض می نمایم. امیدوارم که در سایه برکات ماه پر خیر و فضیلت شعبان ، روح و جانمان را به انوار فضایل بی حدش جلا بخشیده و راسخ تر و استوار تر از همیشه در مسیر راستین هدایت و ولایتش گام نهاده و در مسیر خشنودی خالق و خدمت به خلق خداوند تبارک و تعالی سر بلند باشیم. برای همه همکاران از خداوند متعال عشق، امنیت و سلامت آرزومندم.

* «زیست بوم جدیدی» در سپهر تعلیم و تربیت شکل گرفته است

در پیام علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش آمده است: منّت خدای را که عمری دیگر باره بر ما ارزانی داشت و سالی پر از فراز و فرود  بر صفحات عمر ما افزود. شاید به جرات بتوان گفت سال 1399 سال آزمون الهی برای جامعه بشری بود زیرا آغاز این سال با همه‌گیری بیماری منحوس کرونا در سراسر دنیا و ایران عزیزمان همراه بود. شیوع این بیماری همه آیین‌ها، مراسم و برنامه‌های مذهبی، ورزشی و اجتماعی بزرگ بسیاری را در دنیا  تحت الشعاع خود قرار داد و فضای تعلیم و تربیت کشور نیز بی تأثیر از این بیماری نبود.

اما در همان آغازین روزهای گسترش این بیماری و تعطیلی فضاهای آموزشی و پرورشی شعار «مدرسه تعطیل است و آموزش و پرورش تعطیل نیست» با همت و تلاش شبانه‌روزی فرهنگیان عزیز در جامعه فرهنگی و خانواده‌ها نور امیدی را تاباند و دانش‌آموزان در فضای امن خانه  به  آموزش و یادگیری خود ادامه دادند.

اکنون پس از عبور از این یک سال پر تلاطم و با تبدیل تهدید کرونا به فرصت، «زیست بوم جدیدی» در سپهر تعلیم و تربیت شکل گرفته است و دستگاه معظم تعلیم و تربیت کشور متوجه سایر شکل‌های آموزش و یادگیری- یاددهی شده است. و این تجربه گرانسنگ را در راه گسترش آموزش همراه با شیوه‌های نوین ادامه خواهد داد.

در آستانه سال نو و بهار طبیعت همانگونه که خداوند باریتعالی در قرآن کریم می فرماید: فَانْظُرْ إِلى‌ آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتى‌ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را بعد از مرگش زنده مى‌کند. همانا خداست زنده کننده‌ مردگان و او بر هر چیزى قدرت دارد.( 50 سوره روم)، ما نیز باید به پیروی از این طبیعت پوسته های کهنه و مندرس را از خود دور کنیم و زندگی تازه ای را آغاز کنیم.

آغاز ین روزهای سال نو همزمان شده است با میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، خاتم اوصیا و عصاره انبیا حضرت صاحب الامر امام زمان (عج) که دعایمان در  لحظه تحویل سال کوتاه ترین دعا برای بزرگ ترین آرزو اللّهم عَجل لِولیکَ اَلْفرَج به امید ظهور و  پایان غیبت حضرت  مهدی (عج) خواهد بود.

اینجانب تقدیر و تشکر فراوان از زحمات و تلاش های مدافعان سلامت و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت دارم و فرارسیدن سال نو ، نوروز باستانی و میلاد حضرت بقیه الله مهدی صاحب الزمان (عج) را خدمت جامعه فرهنگیان، دانش آموزان عزیز و خانواده های محترمشان تبریک و تهنیت عرض می کنم و آرزوی تندرستی و شفا برای بیماران  و طلب غفران الهی برای درگذشتگان را دارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول