اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

پیشنهاد کشاورزان برای حذف دلالی عملی شد/ ایجاد اتحادیه باغداران در چهارمحال و بختیاری کلید خورد

معاون امور باغی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: دو اتحادیه دامداران سبک و سنگین و اتحادیه باغداران در دستور کاری جهادکشاورزی در سال جدید قرار گرفته است که در صورت ایجاد اتحادیه‌ها خدماتی به شرکت‌های عضو ارائه می‌شود.

پیشنهاد کشاورزان برای حذف دلالی عملی شد/ ایجاد اتحادیه باغداران در چهارمحال و بختیاری کلید خورد

افشین حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد از تأسیس دو اتحادیه جدید خبر داد و گفت: با وجود همه مشکلات و مخالفت‌های کشاورزان با برگزاری کلاس‌های آموزشی موفق به راضی نمودن چندین کشاور گشته‌ایم که منجر به تشکیل شرکت‌های کشاورزی و داوطلب شدن برای ایجاد اتحادیه شده است.

مدیرکل تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری افزود: دو اتحادیه دامداران سبک و سنگین و اتحادیه باغداران در دستور کاری جهادکشاورزی در سال جدید قرار گرفته است که در صورت ایجاد این اتحادیه‌ها خدماتی نظیر تسهیلات، خرید و فروش محصولات در بازار خارجی و ... از سمت جهاد کشاورزی به شرکت‌های عضو اتحادیه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چندین اتحادیه فعال در سطح استان وجود دارد، ادامه داد: ۶ اتحادیه استانی نظیر اتحادیه مرغداران، اتحادیه دامداران سنگین، اتحادیه دامداران سبک، اتحادیه مواد صنعتی، تعاونی تولیدات روستایی و ۵ اتحادیه شهرستانی در زمینه‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند اما تا کنون اتحادیه‌ای به اسم اتحادیه باغداران در سطح استان ثبت نشده است.

حیدری با بیان اینکه تاکنون کشاورزان به صورت شخصی فعالیت می‌کردند و قائل به کار گروهی نبودند که سود محصولاتشان نصیب تاجران هندی می‌شد، اظهار داشت: تاکنون آموزش‌های بسیاری به اعضای اتحادیه‌های مختلف داده شده و فعالیت‌های مورد نظر در راستای کیفی‌سازی محصولات تولیدی از آنان خواسته شده است اما به علت نبود اتحادیه کشاورزان این اتفاق برای مجموعه مذکور صورت نگرفته است‌.

وی افزود: اما به تازگی شرکت‌هایی در شهرستان‌ها ایجاد شده‌ که قرار است یک اتحادیه ویژه باغداران را ثبت کنند که در این صورت خرید و فروش بادام و صادرات به کشورهای دیگر توسط این اتحادیه رقم می‌خورد.

حیدری ادامه داد: تشکیل اتحادیه برای کشاورزان از آرزوهای ما است و قرار نیست هزینه‌ای برای این کار پرداخت شود بلکه کافیست چند باغدار شرکت‌هایی را ایجاد و نماینده این شرکت برای ثبت اتحادیه به اداره تعاون روستایی شهرستان مورد نظر مراجعه کنند و کشاورزان تنها باید موارد اساسنامه را پیگیری و در راستای تحقق اهداف خود در راستای تولید بیشتر فعالیت کنند.

گزارش اخیر فارس و انتقاد از عدم ایجاد اتحادیه برای باغداران

گفتنی است این رسانه در تاریخ 22 اسفندماه گذشته، گزارشی مبسوط از مشکلات باغداران به خصوص باغداران هلو و بادام منتشر کرد و در آن گزارش ضمن بررسی آسیب‌های گسترده‌ای که دلالان به این حوزه وارد کرده‌اند از عدم ایجاد اتحادیه برای حذف دلالان انتقاد کرده بود. (مشروح این گزارش را از اینجا بخوانید.)

 

در بخشی از این گزارش آمده بود: "اگر دولت اتحادیه‌ای برای بادام‌کاران در نظر بگیرد و همه باغداران را در آن عضو و به آن‌ها کد دهد و قیمت ثابتی برای محصول در نظر گرفته شود دلالان خرده پا مجبور می‌شوند به قیمت اتحادیه محصول را خریداری کنند اما متاسفانه در کشور ما گوش شنوایی از سمت مسؤلان نیست و کارها فقط در حد حرف باقی می‌مانند."

امیدواریم در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها شاهد رونق کشاورزی و افزایش صادرات موثر در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول