اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تحقق شعار سال بستر ساز زندگی شرافتمندانه ایرانیان/ بالندگی اقتصاد در گرو فهم دقیق شعار سال

انتخاب و معرفی شعار سال جدید برگرفته از ژرف‌اندیشی و اهتمام رهبری نسبت به زندگی شرافتمندانه مردم و شکوفایی و بالندگی اقتصاد کشور است.

تحقق شعار سال بستر ساز زندگی شرافتمندانه ایرانیان/ بالندگی اقتصاد در گرو فهم دقیق شعار سال

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، سالی که گذشت برای مردم کشورمان سال سختی بود، دشواری‌های اقتصادی که با بیماری کرونا گره خورده بود برای بسیاری از هموطنان عزیزمان زندگی را سخت کرده و شماری از هموطنانمان را در موج بیماری کرونا از دست دادیم و البته در کنار آن، همدلی و کمک‌های مومنانه التیام بخش این مسیر بود که ملت بزرگ ایران از همان روز‌های ابتدای سال جلوه‌های بی‌بدیلی از آن را به نمایش گذاشت تا ملت عزیزمان را یارای تحمل این بیماری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن باشد. به هر تقدیر سال ۱۳۹۹ با همه فراز و نشیب‌ها و دشواری‌های مختلف با چاشنی استرس و نگرانی از وضعیت سلامت عزیزان و شیوع ویروس کرونا، سپری شد و سالی نو، با روحی تازه و بارقه‌ای از امید و نشاط آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب، با نگاهی به تحولات کشور و میزان تحقق شعار سال گذشته و تحلیل کوتاه و پربار از شرایط کشور، شعار سال جدید را «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام کردند، انتخاب و معرفی این شعار برگرفته از ژرف اندیشی و اهتمام معظم‌له نسبت به زندگی شرافتمندانه مردم و شکوفایی و بالندگی اقتصاد کشور است.

* تکمحصولی بودن اقتصاد کشور آسیب زننده است/ وابستگی به نفت باید کاهش یابد

این شعار حکیمانه با اندک تفاوتی با بیان‌های گوناگون در چند سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود که بیانگر چند نکته کلیدی و اساسی و محوری است و جامعه ایمانی ایران در مسیر حرکت تکاملی و تمدن‌ساز خویش نیازمند اقتصادی بالنده، شکوفا و مبتنی بر عزت و استقلال کشور است.

۱.الزامات حمایت از تولید داخل

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستمداران کشورهای در‌حال توسعه، افزایش توان تولید داخلی و ایجاد اشتغال است. اقتصاددانان بی‌ثباتی در شاخص‌های اقتصاد کلان و عدم اعتماد به بازارها را در چنین کشورهایی سمی مهلک می‌دانند و آن را مهم‌ترین مانع برای توسعه اقتصادی و افزایش قدرت اقتصادی در صحنه جهانی معرفی می‌کنند.

سیاستمداران و اقتصاددانان نیز سال‌هاست تک‌محصولی بودن اقتصاد و وابستگی آن به درآمد‌های نفتی را مانعی برای توسعه اقتصادی ایران و ورود به عرصه بین‌المللی و رقابت با سایر تولید‌کنندگان بین‌المللی ارزیابی کرده و از تریبون‌های مختلف آن را گوشزد کرده‌اند.

اما الزامات حمایت از تولید کالای ایرانی و زمینه‌های لازم برای افزایش کیفیت کالاهای ایرانی چیست؟ چرا محصولاتی که سال‌ها با سیاست‌های تعرفه‌ای مورد حمایت دولت‌ها بوده‌اند نتیجه قابل قبولی نگرفته‌اند؟

* غفلت از توان عظیم نیروهای جوان نابخشودنی است

 ۲.راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

 نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام «سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» در کنار نامگذاری‌های مکرر سال‌های اخیر توسط رهبر انقلاب در عرصه اقتصادی و تولید نشان‌دهنده اهمیت موضوع است که مقام معظم رهبری براساس شرایط و نیاز کشور امسال به رسیدگی مسوولان به امر تولید و حمایت از فعالان این بخش و رفع موانع تاکید کرده‌اند، بنابراین باید همه مسئولان با اقدام انقلابی و مدیریت جهادی با تکیه بر توان داخل برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

برای رفع موانع تولید و کمک به اشتغال که نیاز مبرم مردم و کشور به خاطر شرایط خاص اقتصادی است نه تنها یک مجموعه و قوه که همه باید با عزمی راسخ برای اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری بکوشند. راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و کمک به توسعه و اشتغال کشور در گرو اقدام جدی و انقلابی همه دلسوزان کشور و اجرای توصیه‌های مقام معظم رهبری در قالب یک حرکت جهادی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور است که مهمترین آن این است که دولت نباید از توانمندی و استعدادهای داخل کشور، منابع عظیم، نیروی جوان و پر استعداد کشور غافل شود.

۳.ایجاد رونق و جهش تولید با کمک جوانان

ملت ایران با مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌ها چشم جهانیان را به حیرت وا داشته‌ و قطعا تنها راه عبور از این مشکلات همان اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق تولید و جهش تولید در کشور است.

با نگاهی ویژه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ باید گفت که موانع متعددی برای تولید داخلی در کشور وجود دارد که از جمله آن برخی قوانین دست و پاگیری هستند که به اشکال متعدد در حوزه‌های مختلف سال‌های گذشته انباشته شده که هرکدام از آنها قرار بوده جایی را درست کنند اما با انباشنگی قوانین عملا تولید دچار مشکل و متضرر شده است.

* پشتیبانی فرهنگی از تولید نباید فراموش شود/ سال 1400 می‌تواند سال شکوفایی اقتصادی کشور باشد

و از یک سو با توجه به اینکه تولید کنندگان داخلی که می‌خواهند خط تولید خود را توسعه دهند در تامین منابع مالی دچار مشکل هستند، که همان مشکل بانک‌محور بودن اقتصاد کشور است که موجب شده امکان تامین نیازهای تولید در ابعاد بزرگ توسط نظام بانکی وجود نداشته باشد.

از طرف دیگر باید به نقش اساسی دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان در پشتیبانی علمی از تولید توجه کرد و اتفاقی که توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه واسط بین علم دانشگاه و صنعت متاسفانه رخ نداده محقق شود.

مورد دیگر پشتیبانی فرهنگی از تولید که وظیفه عموم مردم هست و با توجه بر اینکه حمایت از تولید داخلی شعار مهمی است که تولید کشور همچنان به آن نیازمند است، پشتیبانی قانونی از تولید وظیفه مجریان و سیاست‌گذاران است که وقتی بحث تولید به میان می‌آید باید به شکل جدی وارد عمل شده حمایت و کمک کنند نه اینکه خودشان مانعی بر روی موانع قبل باشند.

در نهایت آنچه می‌تواند منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات حکیمانه ایشان را محقق سازد، اراده و عزم انقلابی و ترویج فرهنگ ارزشمند، تلاش و مجاهدت برای رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد تمدن اسلامی بر پایه معارف حیات‌بخش و فرهنگ انسان‌ساز اسلام است. از این رو همه باید به این امر مهم دقت نظر داشته تا سال ۱۴۰۰ را با پشتیبانی و رفع موانع رونق تولید به سال شکوفایی اقتصاد در کشور تبدیل کنیم.

============================

میلاد محمدقاسم فعال سیاسی و اجتماعی

===========================

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول