اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

نوروز پیروز| سال نو چطور در «ارتفاعات قوچ سلطان» تحویل شد؟

ارتفاعات قوچ سلطان به تصرف دشمن درآمده بود و عملا اجازه هر حرکتی از رزمندگان ایرانی گرفته شده بود. حاج احمد متوسلیان و سرهنگ عبادت تصمیم گرفتند همراه نیروهایشان این منطقه را پس بگیرند.

نوروز پیروز| سال نو چطور در «ارتفاعات قوچ سلطان» تحویل شد؟

خبرگزاری فارس-گروه حماسه و مقاومت: «چند متری، ارتفاعات را بالا رفته بودیم که ناگهان ابراهیم مرادی -که بعدها به شهادت رسید- دستم را گرفت و خیلی آرام گفت: صالح! پایم به یک تله استتار شده گیر کرد. ابراهیم در جمع چهار نفره ما که برای شناسایی ارتفاعات قوچ سلطان رفته بودیم، نفر آخر بود. 

همین سر و صدای اندک به گوش دشمن رسید و سرباز بعثی فریاد زد: قف! (بیاستید) برادر ارتشی که همراه ما بود گفت: سریع دراز بکشید روی زمین، فرمان ایست دادن و بلافاصله شلیک می‌کنند. نفس‌هایمان حبس شده بود. هرطور شده باید این عملیات شناسایی را انجام می‌دادیم و حالا می‌رفت که همه چیز با دستگیری ما لو برود.»


نقشه عملیات قوچ سلطان

 

«محمد صالح عبدی» از رزمندگان پیشمرگ مسلمان، در ادامه روایت این خاطره، می‌گوید: «نفر چهارمی که همراهمان بود به زبان عربی مسلط بود و حرف‌های دشمن را ترجمه می‌کرد. ما با تیراندازی دشمن هیچ تکانی نخوردیم و عکس‌العملی نشان ندادیم، سربازان بعثی نورافکن‌هایی به هوا شلیک کردند و چیزی ندیدند. فرمانده‌شان گفت: حتما پای یک خرس به تله گیر کرده است. 

خدا را شکر به خیر گذشت و توانستیم کار شناسایی‌مان را انجام دهیم و دوباره به مقرمان باز گردیم.»

۲۷ آذر سال ۵۹ بود و تازه چند ماهی از آغاز جنگ می‌گذشت. دشمن در غرب کشور توانسته بود، مناطقی از جمله ارتفاعات «قوچ سلطان» یا همان ارتفاعات «کنگرک» را به تصرف خود درآورد. اگر با مناطق غرب کشور آشنایی داشته باشید به خوبی می‌توان دریافت تصرف چنین جایی که مشرف بر شهرهای با اهمیتی چون مریوان بود، توسط دشمن می‌توانست چه خساراتی را به بار بیاورد و عملا انجام هرگونه عملیات و تحرک نظامی از اختیار قوای اسلام خارج می‌شد.

اولین روز از دی سال ۵۹ قرار شد هر طور که شده قوچ سلطان باز پس‌گرفته شود. پس از یک عملیات شناسایی نیروهای سپاه مریوان که فرماندهی آنها بر عهده حاج احمد متوسلیان بود، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد و تیپ مریوان از لشکر ۲۸ ارتش، با حمله به ارتفاعات «قوچ سلطان» و «قلنجان» توانستند قسمت‌هایی از منطقه را بگیرند. در مرحله اول این عملیات ۱۰۰ نفر از نیروهای بعثی به درک واصل شدند.


حاج احمد متوسلیان در کنار رزمندگان کُرد

 

اما هنوز ارتفاعات قوچ سلطان به کلی باز پس گرفته نشده بود. لذا در اول فروردین سال ۶۰ تا پنجمین روز از آغاز سال جدید، نیروهای اسلام، مجدد دست به عملیات دیگری زدند. در این مرحله عملیات صد نفر از نیروهای تیپ ارتش مریوان به فرماندهی سرهنگ رسول عبادت از رو به رو و تعداد دویست نفر از نیروهای سپاه و سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد به فرماندهی حاج احمد متوسلیان توانستند دشمن را دور زده و مواضع دیگری از منطقه استراتژیک قوچ سلطان را از دشمن بگیرند.

قوای اسلام همچنین با پاکسازی این مناطق موفق شدند، شهر پنجوین را نیز به تصرف خود در آوردند، اما به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات، نتوانستند این منطقه را حفظ کنند و به همین خاطر به ارتفاعات قوچ سلطان بازگشتند.

مرحله سوم عملیات بازپس‌گیری ارتفاعات قوچ سلطان در ۵ خرداد ۶۰ تا شانزدهم همین ماه، انجام شد و ارتفاعات «باشماق»، «گود خزینه» و همچنین روستای «بایوه» و «مرانه» هم از تصرف دشمن خارج شد. سرانجام منطقه به طور کامل از لوث وجود دشمنان بعثی پاک شد.

نکته قابل توجه این است که حاج احمد متوسلیان که ماه‌ها در کردستان به سر می‌برد با شناختی که از منطقه داشت، توانست تنها با ۲۰۰ نیرو عملیات را پیش ببرد. و این در حالی بود که یک افسر اسیر شده عراقی اعتراف کرده بود، نیروهای ایرانی آنچنان پر قدرت الله اکبر گویان در ارتفاعات بودند که ما فکر کردیم با تعداد بی‌شماری از رزمندگان مواجه هستیم و خود را باختیم و تسلیم شدیم.


شهید سرهنگ رسول عبادت

 

سرهنگ رسول عبادت از ارتشی‌های شجاع و فعال در منطقه غرب کشور در مرحله سوم این عملیات، زمانی که طعم شیرین پیروزی را احساس کرد به همراه نیروهایش در حال جمع‌آوری مجروحان و انتقال اسرای عراقی بود که توسط یک سرباز بعثی مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول