اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

راهکارهایی برای کمتر شنیدن جمله «حوصله‌ام سررفته»!

همیشه اینطور نیست که بچه‌ها فعالیت موردعلاقه خود در زمان سر رفتن حوصله را پیدا کنند و والدین باید در این زمینه به آنها کمک کنند. اما اگر فرزندتان راه و یا کاری را پیشنهاد داد، حتما او را تشویق کنید و وسائل انجام کار را براش فراهم کنید.

راهکارهایی برای کمتر شنیدن جمله «حوصله‌ام سررفته»!

گروه خانواده: «حوصله‌ام سر رفته» یکی از کلیشه‌ترین جملاتی است که والدین از فرزندان خود می‌شوند. بچه‌هایی که دیگر هیچ کدام از اسباب‌بازی‌هایشان برایشان جذاب نیست. هیچ کارتون و انیمیشنی را دوست ندارند و هیچ فعالیت جذاب دیگری هم به نظرشان باقی نمانده است. اینطور مواقع بچه‌ها مرتب سراغ والدین می‌روند و با تکرار جمله فوق از آنها کمک می‌خواهند.

اما حوصله سررفتن همیشه به این معنا نیست که باید انجام کاری به فرزندمان پیشنهاد بدهیم. دانستن چند نکته و یاد گرفتن تعدادی مهارت ساده به ما کمک می‌کند که بدانیم وقتی فرزندمان می‌گوید حوصله‌اش سر رفته، دقیقا دنبال چه چیزی است.

خواندن این گزارش در ایام کرونا که بچه‌ها بیشتر در خانه هستند و همچنین تعطیلات نوروزی که قرار است در خانه بمانیم، به شدت توصیه می‌شود.

 

به احساسات کودک بها بدهید

اولین مواجهه درست با حوصله سررفته بچه‌ها این است که این جمله را یک «نق» یا «غرغر» همیشگی تصور نکنیم و بپذیریم که بچه‌ها هم درست مانند ما گاهی اوقات خسته می‌شوند و حوصله‌شان سر می‌رود.

به این ترتیب یکی از بهترین کارها در این مواقع همدلی کردن با کودک است. روبه‌روی او بنشینید و سعی کنید با صحبت کردن متوجه بشوید که چرا حوصله‌اش سر رفته است. به عنوان مثال گاهی کودک شما درحالی که مشغول به انجام کاری بوده بارها با شکست در انجام آن کار مواجهه شده و به همین خاطر احساس سرخوردگی کرده است. بعد هم آن احساس را تحت عنوان خستگی از کار مذکور و حوصله سررفتن با شما درمیان گذاشته است. به این ترتیب شما راحت منبع تنش فرزندتان را پیدا و آن را حل کرده‌اید.

اما اگر به معنای واقعی هم حوصله فرزندتان سر رفته بود، با صحبت و همدلی کردن به او کمک کنید تا یک فعالیت موردعلاقه دیگر پیدا کند. همیشه اینطور نیست که بچه‌ها فعالیت موردعلاقه خود در زمان سر رفتن حوصله را پیدا کنند و والدین باید در این زمینه به آنها کمک کنند. اما اگر فرزندتان راه و یا کاری را پیشنهاد داد، حتما او را تشویق کنید و وسائل انجام کار را براش فراهم کنید. این دست مسائل اولین قدم‌های کودک در «حل مسئله» است.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که روان‌شناسان و مشاورین معتقدند اگر حوصله سررفتن بیش از حد معمول و زیاد از سمت کودک ابراز بشود، باید از کمک آنها بهره بگیریم.

 

او را در کارهای خانه مشارکت بدهید

همانطور که گفته شد، یکی از علتهای حوصله سر رفتن بچه‌ها، روز شلوغ والدین و دریافت نکردن توجه از طرف آنهاست. به همین خاطر اگر روز شلوغی دارید و فرزندتان مدام دور خانه می‌چرخد و می‌گوید: «حوصله‌ام سر رفته» او را در کاری که در حال انجام آن هستید، مشارکت بدهید. حتی اگر مشغول به کاری هستید که انجام آن در توان کودک نیست، بخش فرعی و یا حتی غیرمهم کار را به او بسپارید. به عنوان مثال اگر در حال خیاطی کردن هستید از او بخواهید جعبه قرقره و نخ‌ها را برایتان مرتب کند. و یا اگر در حال آشپزی کردن هستید، از کودکتان بخواهید مواد اولیه را برایتان از یخپال یا کابینت خارج کند.

به کودک توجه کنید

گاهی بچه‌ها از گفتن جمله « حوصله‌ام سر رفته» فقط دنبال جلب توجه والدین هستند. مخصوصا وقتهایی که پدر و مادر روز شلوغی را سپری می‌کنند و کودک تصور می‌کند آنها اصلا به او توجه ندارند.

در این مواقع با نیم ساعت توجه به کودک گلایه و سر رفتن حوصله به اتمام می‌رسد. او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید. با هم یک کتاب بخوانید و یا دقایقی با هم صحبت کنید. بعد از آن خواهید دید که وقتی به فرزندتان می‌گوید: « حالا برو بازی کن» با رضایت خاطر سراغ بازی‌‌اش خواهد رفت.

 

نوع فعالیت کودک را عوض کنید

گاهی بچه‌ها برای مدت طولانی به یک سبک فعالیت خاص علاقه نشان می‌دهند. مثلا اگر برای آنها یک بازی فکری جدید خریده باشید، هر روز صبح که خواب بیدار می‌شوند اول از همه سراغ بازی جدید خود می‌روند. این روند اگرچه برای بسیاری از کودکان اجتناب‌ناپذیر است اما ممکن است بعد از مدتی باعث سررفتن حوصله‌شان از انجام مکرر آن بازی بشود.

اگر در چند روز یا ساعات گذشته نوع فعالیت کودکتان نشستی و بدون تحرک بوده است، برای او فضای یک بازی تحرک‌آمیز را فراهم کنید. کودکان گاهی حتی از هر روز دوچرخه‌سواری کردن در پارک هم خسته می‌شوند. پس به او پیشنهاد بدهید که امروز به جای دوچرخه‌سواری، بازی فکری قدیمی‌اش را کمد بیرون بیاورد تا با هم بازی کنید.

فهرست فعالیت‌های حال خوب‌کن!

اگر حوصله کودکتان زیاد سر می‌رود، وقت آن است که یک لیست با هم تهیه کنید. هر وقت حوصله کودک سرجایش بود از او بخواهید لیستی از کارهایی که او را سرحال می‌کند تا برایتان بگوید، شما هم آنها روی یک کاغذ بنویسید. این لیست کاغذ در مواقعی که حوصله کودکتان سررفته است مثل یک معجزه عمل می‌کند. چون کارهایی را به یاد کودک می‌آورد که در آن موقع خستگی و بی‌حوصلگی در ذهنش نیست.

گاهی بچه‌ها به خاطر بی‌حوصلگی حتی تمایلی ندارند سراغ کاری که قبلا آن را دوست داشتند بروند.در این مواقع فقط سعی کنید او را به شروع کار ترغیب کنید. با شروع شدن فعالیت موردعلاقه، حوصله کودک هم سرجا می‌آید.

 

دور هم جمع بشوید

بچه‌ها معمولا حالشان با دوستان و همسن‌وسالانشان خوب است. کمتر کودکی وقتی در بین جمع جاافتاده باشد به سراغ والدین می‌آید و از جمله «حوصله‌ام سر رفته» استفاده می‌کند.

در این روزهای کرونایی که زیاد امکان جمع شدن بچه‌ها دور هم نیست و کلاس‌های آزاد و و مهدکودک‌ها هم اغلب تعطیل هستند، باید خودمان همبازی بچه‌ها بشویم. خوب است ساعاتی از روز را که همه اعضای خانه در کنار هم هستند به یک بازی دسته‌جمعی و یا حتی گپ و گفت مفرح خانوادگی اختصاص بدهیم. می‌شود این ساعت را در کنار هم یک سریال و یا انیمیشن مناسب همه اعضای خانواده تماشا کرد.

این جمع نیاز کودک به بودن با بقیه و تعلق داشتن به جمع را برآورده می‌کند. به او حس شادابی و سرحالی می‌دهد که حوصله سر رفته را سرجا می‌آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول