اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مرگ گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ میراث فرهنگی چگونه گردشگران را دفع می‌کند؟

گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی می‌تواند تأثیر زیادی در درآمدزایی، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر داشته باشد، اما متاسفانه این صنعت پردرآمد در چهارمحال و بختیاری روبه نابودی است.

مرگ گردشگری در چهارمحال و بختیاری/ میراث فرهنگی چگونه گردشگران را دفع می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان و شرایط آب و هوایی مساعد نقطه بسیار مناسبی برای سفرهای گردشگری به شمار می‌رود.

پل تاریخی زمانخان، تالاب چغاخور، غار یخی چما، چشمه دیمه، قلعه تاریخی چالشتر، خانه آزاده، تالاب گندمان، قلعه دزک و بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها و آبشارها تنها گوشه‌ای از مناظر دیدنی استان است.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی می‌تواند تأثیر زیادی در درآمدزایی، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر داشته باشد.

حال اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم آن چنان گردشگری جذب کنیم و بتوانیم از صنعت گردشگری برای رفع بیکاری استان استفاده کنیم و خیلی از سوالات دیگر ما را به اداره‌کل گردشگری و میراث فرهنگی استان کشاند تا به سراغ مسئولان مربوطه برویم.

زیرساخت‌های استانی ما آماده جذب گردشگر نیست

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه اگر بخواهیم در قالب شعار صحبت کنیم بله صنعت گردشگری بسیار پرسود است، گفت: اما اگر بخواهیم در قالب عمل صحبت کنیم کدامیک از زیرساخت‌های استانی ما آماده است؟ فرودگاه، راه‌آهن، جاده‌ها، مراکز بهداشتی، مخابرات و ...

وی افزود: زمانی که می‌گویند زیرساخت گردشگری صرفا سرویس بهداشتی نیست تمام جاده‌های مواصلاتی، راه‌آهن، فرودگاه، ترمینال و مراکز بهداشتی درمانی هم زیرساخت گردشگری است.

فرجام سمیعی با اشاره به اینکه ما در زیرساخت گردشگری مشکل نداریم بلکه زیرساخت‌های استانی ما جای کار فراوان دارد، اضافه کرد: در حوزه گردشگری ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم و در حد بضاعت و بودجه‌ای که در اختیار داریم توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

کرونا صنعت گردشگری استان را به ورطه نابودی کشاند

وی در ادامه با بیان اینکه کرونا صنعت گردشگری استان را به ورطه نابودی کشانده است، توضیح داد: از سال گذشته که این بحران  به وجود آمده است بسیاری از فعالین عرصه گردشگری ورشکست شده‌اند و حتی پرداخت تسهیلات نیز نتوانسته کمک چندانی به آن‌ها بکند.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: این تسهیلات شاید تنها به عنوان یک مسکن برای صاحبان هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی باشد اما اگر نتوانند دوباره فعالیت کنند صرفا یک بدهی به بدهی‌های قبلی آن‌ها اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های حمایتی از صنعت گردشگری نیازمند تدوین سیاست‌های کلان کشور است، ادامه داد: چرا که بانک‌ها نیز به دنبال سود خود هستند بنابراین باید همه دستگاه‌ها در این موضوع همکاری داشته باشند.

سمیعی با بیان اینکه در برخی از مناطق گردشگری استان مانند چشمه دیمه و آبشار شیخ علیخان میراث فرهنگی هیچ‌گونه دخل و تصرفی نمی‌تواند بکند، عنوان کرد: برای مثال ما در چشمه دیمه تنها سه هکتار زمین داریم و مابقی مستثنیات و منابع ملی هستند که در دست ما نیست و ما نمی‌توانیم تغییراتی در این مناطق ایجاد کنیم.

ورود بخش خصوصی قوی به استان نیازمند مشوق است

وی با بیان اینکه برای مثال ما در غار یخی چما هیچ مدیریتی نداریم اما گردشگران به این مناطق می‌روند و همچنین برخی کانون‌های گردشگری که در دل طبیعت است که دارای زیرساخت نیست، افزود: در این موارد باید بخش خصوصی قوی ورود پیدا کند و همین سرمایه‌گذار نیازمند حمایت و مشوق اقتصادی است.

مسئولان ما در حرف به درآمدزایی صنعت گردشگری باور دارند

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مسئولان ما در حرف به درآمدزایی صنعت گردشگری باور دارند، اضافه کرد: اما همین که صحبت از اعتبار و بودجه می‌شود خیر به این باور نرسیده‌ایم.

وی عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در استان یک میلیارد تومان هزینه کند 10 سال دیگر سرمایه‌اش می‌شود 2 میلیارد تومان اما اگر همین سرمایه را در استان اصفهان انجام دهد با گذشت همین زمان 20 میلیارد تومان به سرمایه اولیه اضافه می‌شود چرا چون ما مشوق‌های سرمایه‌گذاری نداریم.

زمانی که سرمایه‌گذار را در همین مرحله فیزیکی و اخذ مجوزات گرفتار کنیم از ادامه راه پشیمان خواهد شد.

سمیعی با بیان اینکه باید به سرمایه‌گذار زمین مجانی بدهیم و آب، برق، گاز و جاده را تا پای پروژه برسانیم آن وقت است که سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود، گفت: اما زمانی که سرمایه‌گذار را در همین مرحله فیزیکی و اخذ مجوزات گرفتار کنیم از ادامه راه پشیمان خواهد شد.

بازاریابی و تبلیغ نیازمند بودجه است

وی با بیان اینکه بازاریابی و تبلیغ نیازمند اعتبار است در صورتی که ما هیچ‌گونه پولی در این زمینه خرج نمی‌کنیم چون اصلا اعتقادی به این موضوع نداریم، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های گردشگری هیچ گونه اعتباری در استان ما ندارد.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان با اشاره به اجرای جشنواره برفی در چند سال گذشته و الگوبرداری استان‌های دیگر از این موضوع، گفت: ما آمادگی اجرای این رویدادهای گردشگری را که که کم هم نیست داریم اما نیازمند اعتبار و بودجه هستیم.

وی افزود: صداوسیما و رسانه‌ها باید بیش از پیش گردشگری استان را تبلیغ کند و با برنامه‌سازی و تبادل با استان‌های دیگر چهارمحال و بختیاری را به دیگر مناطق کشور بشناساند و جذب گردشگر کند.

با صحبت‌های آقای سمیعی متوجه شدم ما در حوزه‌های مختلف جذب گردشگر دچار مشکل هستیم که حل آن‌ها نیازمند یک عزم جدی استانی و حتی در برخی از موارد کشوری است.

جذب گردشگران نیازمند یک باور درونی و یک ما می‌توانیم قوی است، ما نیازمند یک مدیریت صحیح و یک فکر وسیع برای استان هستیم.

جذب گردشگر از طریق برنامه‌سازی

رئیس انجمن حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان با اشاره به اهمیت برنامه‌سازی در حوزه گردشگری، گفت: جاذبه‌های دیدینی استان باید از طریق رسانه‌ها به خصوص صداوسیما تبلیغ شود چرا که مهمترین راه جذب گردشگر بازاریابی و معرفی قابلیت‌ها است.

وی افزود: پرداخت وام‌های کم‌بهره و تنفس اقساط با توجه شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا می‌تواند تا حدودی از ورشکستگی فعالان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جلوگیری کند.

تأثیر اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها 

اکبر هاشمی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های لازم به فعالان این عرصه و سرکشی‌های منظم به اقامت‌گاه‌ها می‌تواند در کیفی‌سازی ارائه خدمات موثر باشد، اضافه کرد: افزایش تعداد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

وی عنوان کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا روند اخذ مجوز برای ایجاد اقامت‌گاه بوم‌گردی آسان و بدون دوندگی شود چرا که همین اقامت‌گاه‌ها با قرارگیری در دل طبیعت و در بین جوامع روستایی نقش زیادی در جذب گردشگر و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان دارد.

مجید علیخانی یکی دیگر از فعالان گردشگری استان است که در منطقه سبزکوه یک کمپ گردشگری دارد که تا قبل از کرونا با تمام کمبودها توانسته گردشگران زیادی را جذب کند.

نشستن پای صحبت‌های این فعال گردشگری نیز خالی از لطف نیست:

هدایت سرمایه‌های داخلی استان به سمت صنعت گردشگری 

علیخانی با بیان اینکه نه تنها مسئولان بلکه مردم ما هم به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند از طریق گردشگر درآمد به دست آوردند، گفت: ما باید فرهنگ پذیرش و درآمدزایی از گردشگر را در استان گسترش دهیم.

وی ادامه داد: ما نباید منتظر سرمایه‌گذار از بیرون باشیم بلکه باید سرمایه‌های درونی استان را جذب کنیم.

تحول را از خومان آغاز کنیم

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه فکر مردم ما هنوز محدود است و به شرایط موجود عادت کرده، افزود: ما باید برای ایجاد تحول از خودمان شروع کنیم و منتظر مسئولان نباشیم.

وی با بیان اینکه بنده سه سالی می‌شود که با برپایی سیاه‌چادر در منطقه سبزکوه اقدام به جذب مسافر می‌کنم و تا قبل از کرونا هم شرایط خوبی داشتم، توضیخ داد: با آمدن کرونا شرایط برایمان بسیار سخت شده است و پرداخت تسهیلات هم نتوانسته کمکی کند.


آینده گردشگری استان بسیار روشن است

علیخانی با بیان اینکه من آینده گردشگری استان را بسیار روشن می‌بینم، گفت: خانواده‌هایی که روستاها و یا حتی در نزدیکی مناطق طبیعی گردشگری زندگی می‌کنند می‌توانند با ایجاد اقامت‌گاه و کمپ و جذب گردشگربرای خود درآمدزایی داشته باشند فقط باید به این باور برسیم که ما می‌توانیم.

جاسم نصیری صاحب یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در شهرستان شهرکرد می‌باشد وی نیز از جمله فعالان عرصه گردشگری استان است که با کمک اعضای خانواده توانسته یک واحد اشتغال کوچک ایجاد کند و حالا چند نفری در این اقامت‌گاه مشغول به کار هستند.

در ادامه پای صحبت‌های این فعال گردشگری می‌نشینیم:

ما نیازمند یک نقشه گردشگری برای استان هستیم

نصیری با بیان اینکه ما به راحتی می‌توانیم از طریق صنایع‌دستی، تفرجگاه‌ها و مراکز باستانی درآمد کسب کنیم، گفت: به خصوص در محیط‌های روستایی و عشایری که ساکنان این مناطق می‌توانند با فروش محصولات برای خود کسب درآمد کنند.

نصیری با بیان اینکه ما یک نقشه گردشگری می‌خواهیم که در آن تمام نقاط گردشگری و باستانی و اقامت‌گاه‌ها مشخص باشد، ادامه داد: در حال حاضر تابلوهای گردشگری ما ضعیف است و پیدا کردن آدرس برای گردشکر و مسافر سخت است.

تعاملات بین استانی در حوزه معرفی جاذبه‌ها باید تقویت شود

وی عنوان کرد: مناطق گردشگری و تاریخی ما باید از شبکه‌های تلویزیونی استان‌های دیگر پخش شود  و این نیازمند تعاملات بین استانی است ما تاکنون در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم.

ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل گردشگر در استان

این فعال گردشگری در ادامه اضافه کرد: ما یک شرکت حمل‌ونقل برای جابه‌جایی گردشگر نداریم، ما یک لیدر و راهنمای گردشگر که اطلاعات خوبی داشته باشد نداریم، از همه این‌ها می‌شود درآمد کسب کرد ما در این حوزه‌ها ضعیف هستیم.

با مطالعه صحبت‌های تمام فعالان عرصه گردشگری استان درمیابیم مشکل ما این است که هنوز خود را باور نکرده‌ایم، هنوز نمی‌دانیم چطور باید از داشته‌هایمان استفاده کنیم، هنوز یک برنامه جامع و راهبردی چند ساله نداریم، ما نیازمند یک نقشه راه هستیم...

اما راه حل این مصائب چیست؟

اول؛ حال اینکه چه کسی باید این نقشه راه را برای استان چهارمحال و بختیاری تدوین کند و اینکه چه کسی مردم را به این باور برساند که ما می‌توانیم با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در جمع استان‌های گردشگر پذیر کشور باشیم کسی نیست جز خودمان.

مسئولان را مردم انتخاب می‌کنند و انتخاب یک مسئول جهادی، انقلابی، دلسوز با دانش و سواد از میان مردم باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

دوم؛ در این بین نباید نقش نخبگان و جوانان فعال و انقلابی استان را نادیده گرفت چرا که می‌توان  باید با یک مطالبه‌گری صحیح و مبتنی بر دانش بسیاری از مشکلات را داخل استان خودمان حل کرد.

ایجاد اتاق فکر از سوی فعالان عرصه گردشگری، مسئولان و نخبگان می‌تواند تأثیر شگرفی در حل مشکلات گردشگری استان داشته باشد.

سوم؛ همه مردم استان از جمله مسئولان، اصحاب رسانه، نخبگان، جوانان و مردم ساکن در روستاها و مناطق گردشگری باید خود را باور کنیم و هر کدام به وظیفه خود عمل کرده و مشکلات را به گردن دیگری نیاندازیم.

چهارم؛ مسئولان باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری و زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم کنند نباید منتظر ورود سرمایه‌گذار خارجی باشیم بلکه باید برای شناسایی این افراد خودمان وارد عمل شویم.

نباید بگذاریم سرمایه‌های داخلی استان در بانک‌ها سپرده‌گذاری شود بلکه باید این سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود، باید به مردم این تضمین را بدهیم که صنعت گردشگری استان پربازده است و می‌تواند سرمایه آن‌ها را بازگرداند.

پنجم؛ باید در روستا و مناطق عشایر‌نشین که گردشگرپذیر است اقدامات اساسی صورت گیرد و با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب زمینه جذب و ماندگاری گردشگر فراهم شود و در نهایت مدیریت این مناطق به دست خود مردم و شرکت‌های تعاونی سپرده شود.

مسئولان باید تدبیری بیندیشند که علاوه بر جذب گردشگر اقامت چند روزه را برای آن فراهم کنیم و همچنین مشوق‌هایی برای بازگشت مجدد مسافر به استان فراهم کنیم. 

انتهای پیام/68024/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول