اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سر بی‌کلاه دولت با بازی دو سر باخت شرکت «ملی مس»!

تولید کنندگان اسید سولفوریک در کشور بین دو غول دولتی که یکی مواد اولیه را تامین می‌کند که پالایشگاه‌های دولتی و دیگری محصول تولیدی را با قیمت پایین عرضه می‌کند که شرکت ملی مس است، گیر افتاده‌اند و این دو غول اگر با روند فعلی به فعالیت خود ادامه دهند آینده 50 واحد تولید اسید و کارگران آن با خطر جدی مواجه خواهد شد.

سر بی‌کلاه دولت با بازی دو سر باخت شرکت «ملی مس»!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از مهمترین مشکلات بخش خصوصی و واحدهای فعال در عرصه صنعتی و معدنی و تولیدی عدم توانایی در رقابت با شرکت‌های دولتی است. 

واحدهای خصوصی باید ضمن مقابله با تحریم‌های بی‌رحمانه و ظالمانه خارجی، باید زره فولادین داشته باشند تا بتوانند با بی‌مهری‌هایی که توسط دولتی‌ها بر آنها روا داشته می‌شود نیز مقابله و رقابت کنند، رقابتی نابرابر و ناعادلانه. 

مدیر عامل کاسپین اسید شمالغرب، با بیان اینکه یکی از معیارهای پیشرفت صنعتی هر کشور بسته به میزان مصرف اسید سولفوریک آن کشور دارد، اظهار داشت: اسید سولفوریک در صنایع مختلف مانند کشاورزی، معدنی، شیمیایی، نساجی، تولید برق و تصفیه آب و حتی در صنایع نظامی کاربرد دارد. 

مطلب حسنی با اشاره به اینکه روش تولید اسید به دو صورت انجام می‌شود، افزود: روش نخست تولید اسید سولفوریک استفاده از گوگرد است، که کارخانجات خصوصی تولید کننده اسید فعال کشور با تولید حدود یک و نیم میلیون تن اسید از این روش استفاده می‌کنند. 

حسنی روش دوم تولید اسید سولفوریک را که شرکت‌هایی مثل شرکت ملی مس ایران، از آن استفاده می‌کنند تولید اسید از سوزاندن مواد معدنی سولفور خواند و افزود: در این روش گاز حاصل از سوختن مواد معدنی به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود. 

50 درصد اسید سولفوریک کشور در زنجان و استان‌های اطراف آن تولید می‌شود

وی با اشاره به پراکندگی مصرف اسید در مناطق مختلف ایران و با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ کارخانه در زمینه تولید اسید فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در استان زنجان به خاطر رشد صنایع معدنی و عمدتا تولید شمش روی شاهد رشد کارخانجات اسید سولفوریک هستیم به طوری که از لحاظ میزان تناژ ۵۰ درصد اسید سولفوریک کشور در زنجان و استان‌های اطراف آن تولید می‌شود. 

مدیر عامل کاسپین اسید شمالغرب خاطر نشان کرد: زنجان، همدان، قزوین، ارومیه، میاندوآب در شمالغرب کشور ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار  تن اسید تولید می‌کنند.
حسنی تصریح کرد: اسید سولفوریک چون یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و امنیت حمل و نقل آن نیز از حساسیت خاصی برخوردار است، معمولا بهترین کار این است که کارخانه‌ها در نزدیکترین مکان مصرف تولید ایجاد شود. 

زنجان، همدان، قزوین، ارومیه، میاندوآب در شمالغرب کشور 700 تا 750 هزار  تن اسید تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در روش دوم اسید سولفوریک محصول تولید شده محصول جانبی بوده و در تولید آن هیچ گونه گوگردی خریداری و مصرف نمی‌شود، پس محصول حاصل شده نیز دارای قیمت تمام شده پایینی است و دقیقا به همین خاطر است که بخش خصوصی تولید کننده اسید نمی‌تواند با بخش دولتی که همان شرکت ملی مس است، رقابت کند.

مدیر عامل کاسپین اسید شمالغرب ادامه داد: مدیران صنایع ملی مس ایران به جای اینکه محصول اسید سولفوریک خود را مدیریت کرده و با ایجاد و تکمیل زیر ساخت‌های صادراتی و اهتمام به مصرف آن در تولید محصولات زیردستی از جمله کودهای فسفاته که یکی از مواد مورد نیاز کشاورزی کشور است و عمدتا وارد می‌شود، اسید سولفوریک خود را به صورت غیر منطقی و غیر حرفه‌ای به دلالان و رانندگان می‌فروشد. 

حمل اسید تولید «ملی مس» با کامیون‌های و مخازن غیر مجاز

حسنی با تاکید بر اینکه حمل و نقل اسید باید با ساز و کارهای کاملا استاندارد و با احتیاط انجام شود، خاطر نشان کرد: اکثرا مواد اسیدی ملی مس با کامیون‌ها و مخازن غیر استاندارد و بدون هیچ گونه ساز و کار نظارتی حدود یک هزار و 500 کیلومتر از مبدا تا زنجان و در طول زمان کمتر از 24 ساعت حمل می‌شود که بسیار خطرناک و حادثه‌ساز است که واقعا باید به این موضوع بسیار جدی توجه کرد. 

وی مشکل دیگر تولیدکنندگان اسید، گوگرد سوز کشور را افزایش 30 برابری قیمت جهانی گوگرد در یک سال گذشته دانست و افزود: کارخانجات تولید اسید با روش استفاده از گوگرد برای تولید باید 15 هزار ریال هزینه خرید گوگرد پرداخت کند که با احتساب هزینه‌های جانبی و بالاسری تولید، از جمله مصرف برق و حقوق کارگران و استهلاک به 19 هزار ریال می‌رسد و این در حالی است که شرکت ملی مس گوگرد خود را به قیمت یک هزار ریال عرضه می‌کند.  

مشکل دیگر تولید کنندگان اسید، گوگرد سوز کشور افزایش 30 برابری قیمت جهانی گوگرد در یک سال گذشته است

مدیر عامل کاسپین اسید شمالغرب افزود: پس نتیجه این معادله دوسر دولتی این می‌شود که کارخانجات تولید اسید سولفوریک گوگرد‌سوز به مشکل برخورد کرده‌ و ادامه این روند موجب تعطیلی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی اسید در کشور خواهد شد. 

حسنی یکی از راهکارهای مناسب برای رفع مشکل عدم تعادل قیمت اسید سولفوریک در بازار را مکلف کردن صنایع ملی مس ایران به پایان دادن به سیاست‌های کنونی اعلام و اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی و دولت باید صنایع ملی مس را موظف کنند که اسید سولفوریک تولیدی خود را در بازار داخلی به قیمت مناسب و متعادل عرضه کند و یا صادرات خود را سریعا آغاز کند.
وی افزود: مکلف کردن وزارت نفت بر عرضه گوگرد با قیمت حمایتی را از دیگر راهکارهای مناسب رفع مشکل برشمرد و گفت: وزرات نفت می‌تواند با عرضه گوگرد با قیمت حمایتی و اولویت دادن به  تامین صنایع داخلی گامی موثر در راستای برطرف شدن مشکل بردارد. 
مدیر عامل  شرکت اسید سازان زنجان نیز در این زمینه اظهار داشت: رفع مشکل ایجاد شده برای کارخانجات تولید کننده اسید سولفوریک با استفاده از گوگرد حمایت دولت و  وزارت نفت را می‌طلبد تا این وضعیت برطرف شود. 

دولت باید کاری کند که قیمت گوگرد عرضه شده را کاهش دهد تا تولیدکنندگان اسید با استفاده از گوگرد بتوانند با مس سرچشمه که بدون استفاده از گوگرد اسید تولید می‌کند، رقابت کنند. 

 

کمال‌الدین سعادتی با تاکید بر انجام کار کارشناسی برای رفع مشکلات واحدهای تولید اسید ادامه داد: بنده با افزایش قیمت اسید توسط شرکت ملی مس مخالف هستم چرا که یک طرف صنایع روی است که با افزایش قیمت مقابله خواهند کرد و مشکلات بعدی را به وجود خواهد آورد.  
 وی با تاکید بر اینکه باید دولت و وزارت نفت در رفع این مشکل حمایت‌های لازم را از تولید کنندگان اسید داشته باشند، تصریح کرد: دولت باید کاری کند که قیمت گوگرد عرضه شده کاهش یابد تا تولیدکنندگان اسید با استفاده از گوگرد بتوانند با مس سرچشمه که بدون استفاده از گوگرد اسید تولید می‌کند، رقابت کنند. 

مدیر عامل  شرکت اسید سازان زنجان اذعان داشت: دولت می‌تواند بر اساس ظرفیت تولیدی کارخانجات تولیدکنندگان اسید سولفوریک بنا به پروانه بهره‌برداری ثبت شده گوگرد را با قیمت یک هزار و 400 تومان یا پایین‌تر عرضه کند تا توان رقابتی را بین کارخانجات بالا ببرد و گرنه بالا بردن قیمت اسید مشکلی را برطرف نخواهد کرد و همچنان در مقابل کارخانجات مس سرچشمه توان رقابتی نخواهند داشت، چرا که کارخانجات تولید اسید مجبور هستند محصولات تولیدی خود را بفروشند حتی اگر به ضررشان باشد. 

 

فعالیت 7 واحد تولیدی اسید در استان زنجان

وی با بیان اینکه تنها راه مناسب فشار آوردن به شرکت نفت برای کاهش قیمت گوگرد است، افزود: ما نگران 50 شرکت فعال در عرصه تولید اسید سولفوریک در کشور هستیم که سرمایه‌های کلانی صرف شده تا به این مرحله رسیده‌اند که اگر حمایت نشود تعطیل خواهند شد و امنیت کاری صدها کارگر این واحدها با خطر مواجه خواهد شد. 
سعادتی تعداد کارخانجات فعال در استان زنجان را 7 واحد اعلام کرد و افزود: این تعداد شرکت به طور مستقیم زمینه اشتغال 300 نفر و به طور غیر مستقیم زمینه اشتغال یک هزار و 200 نفر را فراهم کرده‌اند. 
 وی با اشاره به اینکه چند شرکت در کشور به تازگی در زمینه تولید اسید سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برخی نیز برای تکمیل و تجهیز شرکت‌های قدیمی سرمایه‌های جدیدی را هزینه کرده‌اند،گفت: با تعطیلی شرکت‌های تولید اسید، سرمایه‌های کلانی از بین خواهند رفت که سرمایه عظیم ملی است. 
 در ادامه سید کریم حری مدیر بازرگانی شرکت اسید سازان زنجان فروش اسید سولفوریک توسط شرکت ملی مس به دلالان و رانندگان را  تخلف دانست و افزود: چون اسید سولفوریک یکی از پیش سازهای مواد مخدر صنعتی است سازمان ملل محصولات ما را از مبدا تا مقصد رصد می‌کند و شرکت‌ها اجازه فروش اسید به هر کس را ندارد و باید محصول خود را مستقیم به مصرف کنندگان بفروشند، ولی شرکت ملی مس به راننده تریلی هم اسید می‌فروشد و کسی نظارتی ندارد که بداند آیا این اسید واقعا به کارخانجات تولید شمش روی می‌رسد یا به دست تولید کننده مواد مخدر. 

حری با اشاره به اینکه روزانه در حدود صد تریلی اسید بدون فاکتور از کرمان خارج و وارد زنجان می‌شود، ادامه داد: رانندگان تریلی با واریز 2 میلیون و 500 هزار تومان به حساب شرکت ملی مس اسید را از کرمان بارگیری می‌کنند و آن را با قیمت 20 میلیون تومان به شرکت‌های مصرف کننده می‌فروشند که اگر حساب کنیم روزانه 100 تریلی بار خود را 25 میلیون بفروشند ماهانه 60 میلیارد تومان پول جابه‌جا می‌شود بدون اینکه این محموله‌ها جایی ثبت شود و در این داستان این سر دولت است که بی‌کلاه می‌ماند. 

تولید کنندگان اسید سولفوریک بین دو غول دولتی که یکی مواد اولیه و دیگری محصول تولیدی را عرضه می‌کند، گیر افتاده‌اند. 

 

وی با اشاره به اینکه 70 درصد هزینه اسید به تامین گوگرد مورد نیاز که مواد اولیه اصلی تولید این ماده صنعتی است، افزود: شرکت ملی مس  چون از خاک گوگرد دار معدنی برای تولید اسید استفاده می‌کند قیمت تمام شده پایینی دارد. 
حری یاد آور شد: تولید کنندگان اسید سولفوریک بین دو غول دولتی که یکی مواد اولیه ما را تامین می‌کند که پالایشگاه‌های دولتی  و دیگری محصول تولیدی ما را با قیمت پایین عرضه می‌کند که ملی مس  است، گیر افتاده‌اند. 
 وی با بیان اینکه برای رفع مشکل با مسؤولان و مدیران پالایشگاه مذاکره شده است، افزود: مسئولان پالایشگاه می‌گویند که ما گوگرد را  به قیمت جهانی و با ارزش دلاری عرضه می‌کنیم در حالی که باید وضعیت بازار و ارزش ریال نیز لحاظ شود چون ما محصولات خود را در داخل و با ریال می‌فروشیم و آنها نیز باید گوگرد را با ریال عرضه کنند. 
حری با اشاره به اینکه اجازه واردات گوگرد به داخل از سوی دولت داده نمی‌شود، تصریح کرد: قمیت گوگرد در ترکمنستان 500 تومان است که دولت این مواد را به ما 3 هزار و 700 تومان و با ارزش جهانی عرضه می‌کند.

وی با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن دولتی‌ها تاکید کرد: جزیره‌ای عمل کردن دولت صنایع را با مشکل مواجه کرده و موجب از بین رفتن سرمایه صنایع کوچک بخش خصوصی می‌شود. 

وضعیت شرکت‌های تولید اسید بدون حمایت دولت به هیچ وجه خوب نیست

 

 حری با اشاره به اینکه وضعیت شرکت‌های تولید اسید بدون حمایت دولت به هیچ وجه خوب نیست، تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح توسط شرکت‌های دولتی و به ویژه ملی مس ضرر و زیان و در آینده زمینه تعطیلی شرکت‌های تولید اسید را در کشور فراهم می‌کند. 
 وی با بیان اینکه شرکت‌های تولید اسید در کشور توان رقابت با شرکت‌های دولتی را ندارند، تصریح کرد: باید در این زمینه مسؤولان فکر اساسی کنند و با راهکار درست این مشکل را رفع کنند. 

حری خواستار توجه و رسیدگی مسؤولان به مشکلات اسید سازان شد و افزود: باید به مشکلات شرکت‌ها و تولید کنندگان اسید به فوریت رسیدگی شود. 

 انتهای پیام/73002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول