اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین تحولات نظامی و دیپلماتیک در یمن

منابع خبری با بیان اینکه دولت مستعفی یمن شروط صنعاء را برای نشان دادن حسن‌نیت نپذیرفته، خبر دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند در جبهه‌های غربی و شمال غربی استان مأرب چند موضع راهبردی را به دست بگیرند.

جدیدترین تحولات نظامی و دیپلماتیک در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با تلاش دولت وابسته به ریاض در یمن برای استفاده از نبردهای استان مأرب (شرق صنعاء) به عنوان برگی برای چانه‌زنی در خصوص مسائل انسانی یا همان موضوعی که هیأت مذاکره‌کننده صنعاء اخیرا در مذاکرات مسقط بر لزوم جدا کردن آن از مسائل سیاسی-نظامی تأکید کرد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی خود را در اطراف شهر مأرب (مرکز استان مأرب) از سر گرفتند و طی ساعات گذشته توانستند چند موضع راهبردی را در جبهه‌های غربی و شمال غربی مأرب تحت کنترل خود درآورند.

جدیدترین تحولات نظامی در مأرب

روزنامه «الاخبار» در توضیح این پیشروی‌ها، امروز (سه‌شنبه)، گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی۴۸ ساعت گذشته پیشروی‌های جدیدی در نزدیکی مرزهای شمال غربی شهر مأرب داشته‌اند و درگیری‌ها را به نزدیکی شهر مأرب کشانده‌اند و بتبع آن، چند منطقه راهبردی را در جبهه‌های غربی مأرب از چنگ نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن و شبه‌نظامیان وابسته به او خارج کرده‌اند و نیز کنترل روند نبرد را در چند محور به دست‌ گرفته‌اند.

این روزنامه لبنانی اشاره می‌کند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از درگیری‌های شدید در جبهه شرق «الکساره» و جبهه «ایدات الراء»، بر تعداد زیادی از پادگان‌های نظامی نزدیک به پایگاه نظامی «صحن الجن» در غرب مأرب مسلط شده‌اند.

الاخبار همچنین خبر داد که درگیری‌های روز گذشته که نیروی هوایی ائتلاف سعودی نیز با ۲۰ حمله هوایی در آن مشارکت کردند، در نتیجه با سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مواضع جدیدی در جبهه الکساره و همچنین تسلط بر مناطق راهبردی چون «تباب الفجوه»، «الحرامله» و «السیطره» خاتمه یافت.

مطابق با این گزارش، ارتش یمن در جبهه غربی شهر مأرب نیز پیشروی مشابهی داشته بطوریکه بیش از ۷۰ درصد منطقه «ایدات الراء» و همچنین دو منطقه «حمه الذئاب» و «الحمه الحمراء» در شمال غرب شهر مأرب تحت کنترل خود درآورده است.

به موازات این پیشروی‌ها، درگیری‌ها در اطراف «الطلعه الحمراء»  شدت گرفته است و در جنوب الطلعه،‌ ده‌ها تن از نیروهای منصور هادی تحت محاصره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده‌اند. در عین حال، طبق این گزارش، درگیری‌ها با گروهی از شبه‌نظامیان سلفی که از استان «ابین» به مأرب آمده بودند،‌ در دو جبهه «البلقین الاوسط» و «القبلی» در جنوب غرب مأرب طی چند ساعت گذشته شدت گرفته است.

الاخبار در ادامه اشاره می‌کند که نیروهای صنعاء در جبهه «رغوان»‌ نیز پیشروی بیشتری داشته‌اند و به موازات آن، از شدت درگیری‌ها در جبهه‌های «مراد» و «العلم» در جنوب و شمال مأرب کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، تحولات یادشده به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن این امکان را داده است تا درگیری‌ها را به مناطق نزدیک به پایگاه صحن الجن منتقل کنند و در عین حال،‌ به کوه‌های «الخشب» که مشرف بر این پایگاه نظامی هستند و همچنین اردوگاه‌های جدید وابسته به شبه‌نظامیان حزب اخوانی «الاصلاح» نزدیک شوند.

استفاده از آوارگان به عنوان سپر انسانی در مأرب

طبق اظهارات برخی منابع قبیله‌ای، «نیروهای هادی و شبه‌نظامیان حامی آن به اطراف اردوگاه‌های ایدات الراء و السویداء در نزدیکی الحمه الحمراء عقب‌نشینی کرده‌اند آن هم پس از آنکه این مناطق شامگاه یکشنبه از کنترل آنها خارج شد که این موضوع زندگی آوارگان را در معرض خطر داده است».

منابع یادشده در گفت‌و‌گو با الاخبار خبر دادند که «نیروهای هادی و شبه‌نظامیان [حزب] الاصلاح از خروج آوارگان از اردوگاه‌های ایدات الراء برای رفتن به مناطق امن در شرق شهر جلوگیری کرده‌اند» و همچنین نقطه نظامی موسوم به «المیل» در شمال غرب شهر مأرب که به آن نقطه مالیات نیز اطلاق می‌شود، مانع خروج ده‌ها خانواده آورگان یمنی از اردوگاه یادشده شده‌ است و آنها با زور به منطقه حائل میان خود و مقر پلیس برده‌اند.

این منابع همچنین خبر دادند که صبح روز یکشنبه هفته جاری درگیری‌هایی میان افراد نطقه نظامی یادشده و آوارگان رصد شده است و آوارگان گفته‌اند که نیروهای مذکور از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

«علی محمد طعیمان» استاندار مأرب که از جانب مقامات صنعاء تعیین شده است در این خصوص هشدار داد که نیروهای عبد ربه منصور هادی و شبه‌نظامیان حزب الاصلاح از آوارگان در اطراف شهر مأرب به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

طعیمان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، روز گذشته، تأکید کرد:‌ «نیروهای متجاوز به منظور تلاش برای تجارت با رنج‌های [آوارگان] و سوءاستفاده از آنها به عنوان اهرم فشار انسانی برای جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی به آوارگان اجازه ندادند که به مناطق امن‌تر و به دور از درگیری‌ها منتقل شوند».

وی در ادامه اشاره کرد: «صنعاء از زمان آغاز عملیات نظامیش بر دور کردن غیرنظامیان از جمله آوارگان از ویرانی‌های ناشی از جنگ و هدف حمله قرار گرفتن پافشاری داشته است».

استاندار مأرب همچنین فاش کرد که نیروهای متجاوز محل نگهداری توپخانه‌هایشان را در نزدیکی اردوگاه آوارگان نوسازی کرده‌اند. او ضمن متهم کردن این اقدام، خبر داد که ریاض دستور داده است که از انتقال آوارگان از اردوگاه‌های  واقع در غرب و شمال غرب استان مأرب (نقاطی اخیرا ارتش یمن در آنها پیشروی داشته است) جلوگیری شود که به گفته طعیمان، این گام بیانگر نیت پلید متجاوزان در هدف قرار دادن آوارگان و تهمت‌زنی به ارتش و کمیته‌های مردمی به منظور تحریک اذهان مردم در یمن و کشورهای جهان است.

جدیدترین تحولات دیپلماتیک در پرونده یمن

روزنامه الاخبار در ادامه گزارش خود نوشت که همزمان تحولات ساعات گذشته در مأرب، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس در جبهه‌های مختلف یمن شکست خورده است و دولت هادی پیشنهاد «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن و «تیموتی لندرکینگ» همتای آمریکایی او برای طرف سعودی را رد نپذیرفته است؛‌ پیشنهادی که در آن بر آزاد کردن کشتی‌‌های حامل فرآورده‌های نفتی،‌ اجازه ورود به کشتی‌های یادشده به بندر «الحدیده» (غرب یمن) و بازگشایی بی‌قید و شرط فرودگاه صنعاء به عنوان گامی برای نشان دادن حسن نیت پیش از ورود به مذاکرات برقراری آتش‌بس فراگیر تأکید شده بود.

طبق این گزارش، دولت هادی خواسته است که پیشروی‌ها در اطراف شهر مأرب متوقف شود و در عین حال، دولت صنعاء را به «عدم جدیت» در این مذاکرات متهم کرده است؛ دولتی که نیروهای آن همچنان در اطراف نیروهای الکساره باعث تنش شده‌اند.

منابع خبری، روز یکشنبه، هفته جاری گزارش داده بودند که نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن و همتای آمریکایی او پس از گفت‌و‌گو با هیأت صنعاء در عمان وارد ریاض شده‌اند تا شروط صنعاء برای طرف سعودی مطرح کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول