اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

خشک شدن قنات‌های گرمه در سایه بی‌توجهی جهاد کشاورزی

شهرستان گرمه در خراسان شمالی، قنات‌های زیادی به خود دیده که توسط گذشتگان حفرشده است، اما این روزها به دلیل عدم رسیدگی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.

خشک شدن قنات‌های گرمه در سایه بی‌توجهی جهاد کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمه، آب و انرژی ۲ مسئله مهم برای تمام کشورهای دنیا است و صحبت کردن راجع به این موضوع که هر کشوری درصدد آن است که سهم بیشتری از این ۲ ماده به دست آورد و به بهترین وجه ممکن آن را مدیریت کند گزافه‌گویی است ولی این را باید بدانیم که قرن گذشته ازنظر منابع استراتژیک قرن نفت لقب گرفت و قرن کنونی احتمالاً قرن آب خواهد بود.

یکی از بهترین راه‌های رسیدن به آب، قنات است. قنات راهروی زیرزمینی منتقل کردن آب به اراضی پست‌تر است.

از بالا سیستم قنات شبیه مسیری از لانه مورچه‌ها است که از دامنه کوه آغازشده و تا رسیدن به محل برداشت آب در بیابان امتداد دارد. 

در شهرستان گرمه نیز به دلیل اقلیم متفاوت آن با سایر بخش‌های استان خراسان شمالی قنات‌های زیادی توسط گذشتگان حفرشده است به‌طور مثال می‌توان به قنات باغ مزار، حستوا، هینوا، دهانه دلبر، کلاته شیر آبی، سرچاهیان و غیره اشاره کرد؛ اما مسئله موردبحث این است که قنات‌های شهرستان گرمه در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.

قنات گرمه چشم‌انتظار رسیدگی

یکی از کشاورزان شهرستان گرمه که آبیاری زمین‌های کشاورزی‌اش به آب این قنات بستگی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در طول چند سالی که بنده مشغول کشاورزی هستم متأسفانه اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرمه حتی یک ریال هزینه برای این قنات نکرده است و در سال ۹۹ با مبلغ ۵۰ میلیون تومان هزینه که توسط خود کشاورزان جمع‌آوری‌شده بود قنات اصلی را لایروبی و احیا کردیم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ورود آب فاضلاب منازل به قنات است که باعث آلوده شدن آب به مواد شیمیایی می‌شود.

مصطفی احمدی یکی از دیگر از کشاورزان و دامداران شهرستان گرمه گفت: من از آب چهار قنات سعدآباد، کلاته کال، باغ مزار و ایور استفاده می‌کنم که تمام این قنات‌ها نیاز به لایروبی و ترمیم استخر دارند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ سپاه برای کمک به مردم، بخشی از قنات سعدآباد را لایروبی کرد ولی هنوز هم در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و استخر آن همان استخر خاکی‌ای است که گذشتگان حفر کننده قنات آن را ساخته‌اند.

احمدی اضافه کرد: قنات کلات کال تقریباً در حال خشک شدن است و بااینکه ۲ سال پیگیری کردیم به نتیجه نرسیدیم.

این کشاورز گرمه‌ای بیان کرد: وضعیت این قنات در حدی وخیم است که ما حتی به فردا امیدوار نیستیم و تمام زمینه‌های مربوط به این قنات زیر کشت است.

 وی افزود: جهاد کشاورزی مدعی است که فقط برای لوله‌گذاری بودجه دارد اما تا وقتی آبی نباشد لوله‌گذاری فایده‌ای ندارد و کشاورزان و دامداران طی ۲ سال تلاش و شکایت به جهاد کشاورزی به نتیجه‌ای نرسیدند.

یکی از شهروندان دیگر گرمه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر چاه‌های مجوز دار و غیرمجاز زیادی در منطقه حفرشده که این کار باعث پایین آمدن آب سفره‌های زیرزمینی و مشکل بیشتری را برای قنات‌ها ایجاد کرده است.

اعتبار کم است/مردم منتظر دولت نمانند!

سید ابراهیم سیدی مدیر امور آب‌وخاک فنی مهندسی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما در کل استان خراسان شمالی ۶۳۲ رشته قنات داریم که ۱۲۴ رشته آن در گرمه و جاجرم است و هرسال طبق اعتباراتی که به استان داده می‌شود بر اساس اولویت‌بندی قنات‌هایی که خسارات بیشتری دیده‌اند را مرمت می‌کنیم. 

وی بابیان اینکه امسال ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای مرمت قنات‌ها در نظر گرفته‌شده است گفت: با توجه به اینکه این اعتبار مربوط به اسناد خزانه است ارزش مالی آن برای ما ۵۰‌درصد است و تمام اعتبار قابل‌استفاده برای قنات نیست. 

مدیر امور آب‌وخاک فنی مهندسی جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۷ طی قراردادی با بسیج استان خراسان شمالی ۷۰ رشته را بازسازی و لایروبی شد و اعتبار سالانه ملی نیز همیشه به میانگین ۲/۵ میلیارد به بالا وجود داشته است. 

وی افزود: بازسازی و مرمت قنات‌ها بسته به منابع مالی انجام می‌شود و اگر اعتبارات به‌قدر کافی باشد خدمت‌دهی بیشتری صورت خواهد گرفت.

سیدی ضمن اشاره به ظرفیت مغنی‌های محلی تصریح کرد: در نسل‌های گذشته بحث نگه‌داری قنات‌ها که یک سازه سنتی محسوب می‌شود توسط خود مردم اداره می‌شد و دولت دخالتی در آن نداشت اما در حال حاضر دولت فقط باید کمک‌کننده باشد و مردم بیشتر مشارکت کنند تا اینکه منتظر رفع مسائل با اعتبارات دولتی باشند!

انتهای پیام/ز/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول