اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

حجم عملیات گروه‌های جهادی در کشور بی‌نظیر است/ حضور 2500 جهادگر در مناطق محروم

مسئول گروه جهادی راه کربلا گفت: این حجم عملیات گروه‌های جهادی در کشور را هیچ نهاد مردمی و دولتی ندارد، حجم عظیمی از علمیات‌های عمرانی و فرهنگی در حال انجام است که متأسفانه در رسانه‌ هم نتوانستیم اطلاع‌رسانی کنیم که چه کارهایی توسط بچه‌های جهادی انجام می‌شود.

حجم عملیات گروه‌های جهادی در کشور بی‌نظیر است/ حضور 2500 جهادگر در مناطق محروم

محمدامیر بزرگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های جهادی در سراسر کشور و تشکیل قرارگاه اظهار کرد: بعد از گذشت حدود 20 سال از فعالیت گروه‌های جهادی احساس کردیم نیاز است کار قوی‌تری انجام دهیم و نیازمند مدل جدیدی برای کار جهادی هستیم.

مسئول گروه جهادی راه کربلا ادامه داد: آفت‌های گروه‌های جهادی را بررسی کردیم و با توجه به همه موارد، حدود 18 مورد برای آفت کار جهادی نوشتیم و گفتیم چه کنیم این‌ها رفع شود.

وی ادامه داد: بعد از بررسی به این مدل رسیدیم که خیلی از ایرادها به واسطه این است که کار جزیره‌ای انجام می‌شود و کارهایمان مکمل هم نیست و به دلیل اینکه کارها مقطعی است، همیشه ناقص می‌ماند، بنابراین قرارگاه را پیشنهاد دادیم و یک مدل برای قرارگاه نوشته و از بهترین گروه‌های جهادی استفاده و تبادل نظر کردیم و به این مدل رسیدیم.

بزرگیان تصریح کرد: قرارگاه سه وجه دارد؛ یک بحث خود گروه‌های جهادی است که در کارشان تسهیل می‌شود؛ یعنی خیلی اتفاقات با هماهنگی با یک دستگاه انجام و تعامل می‌شود که تکمیل کردن کار همدیگر است، وجه دیگر این است که به محل خدمت گیرنده سود بیشتری می‌رسد. یعنی یکی از آفت‌های گروه جهادی این است که کارها نمود ندارد و مردم و مسئولان خیلی متوجه کار اینها نشدند چون کارها کوچک و مقطعی و دنبال هم نبودند، هر جا یک کار کوچک انجام می‌شد تجمیع گروه‌ها می‌تواند مشکل منطقه را حل کند.

 

اولویت‌بندی در حل مشکلات، مردم را راضی می‌کند

مسئول گروه جهادی راه کربلا با اشاره به اینکه با تشکیل قرارگاه دستگاه‌های اجرایی و پشتیبان هم کارشان تسهیل می‌شود، افزود: ما گفتیم شناخت خوبی از مسأله‌ای که قرار است حل شود داشته باشیم و قرارگاه شناسایی دقیق از روستاها داشته باشد تا نظام مسائل و سند پیشرفت بنویسد. بعد از احصاء مشکلات و ظرفیت‌ها و منابع طبیعی و خدادادی روستاها توسط روستائیان و جهادگران، جهادگران روی سند پیشرفته متمرکز شوند و نقشه راهی داریم که در پنج سال آینده در اختیار گروه‌های جهادی، خیران و دستگاه‌های اجرایی می‌گذاریم.

وی با ذکر این مطلب که گاهی بخشداری و فرمانداری خیلی کار انجام می‌دهند اما مردم ناراضی‌اند، گفت: اگر روی اولویت کار کنند مردم راضی هستند ما اولویت‌بندی کردیم و برنامه را در اختیار گروه‌های جهادی و مسؤولان می‌گذاریم هر گروه جهادی که وارد منطقه شود باید طبق سند پیشرفت کار کند.

این جهادگر عنوان کرد: امسال هفت روستای محروم کشور را در نظر گرفتند که دسترسی‌های سخت از نظر فرهنگی، امکانات و... دارند و اگر امکاناتی باشد به این مردم دیر می‌رسد که نمونه آن بخش چاه دادخدا در جنوب کرمان محرومیت بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌های جهادی در این روستاها کار می‌کنند، سرویس بهداشتی، حمام و در تأمین آب خدمات می‌دهند، همچنین خانه‌هایی که بنیاد مسکن ساخته را تکمیل کردند؛ روستایی داریم سه بار پیمانکار به دلیل سختی راه و نبود امکانات فرار کرده و بنیاد مسکن پروژه را ناقص رها کرده، لذا هدف‌مان را گذاشتیم از لحاظ بهداشت، درمان، آموزش و زیرساخت نظام مسائل نوشتیم و شروع به کار کردیم.

از حضور دانشجویان فرهنگی برای آموزش تا خدمات دندانپزشکی توسط 25 متخصص

مسئول گروه جهادی راه کربلا ابراز کرد: مازاد نیروی جهادی را در بحث گسترش مدارس و بازسازی مساجد و ...گذاشتیم. در بحث آموزش گروهی داریم که 140 نفر از دانشگاه فرهنگیان کرمان هستند، در بخش بهداشت دهان و دندان 25 دندانپزشک و 20 یونیت دندانپزشکی در منطقه هست که حدود 2 هزار و 500 نفر را درمان و 5 هزار نفر را ویزیت کردند.

 

وی اظهار داشت: گروه‌های عمرانی زیادی هم داریم و یک گروه فرهنگی متشکل از 25 روحانی که به عنوان کاروان بازی فعالیت می‌کنند از صبح تا شب در روستاها با بچه‌ها بازی و احکام را آموزش می‌دهند که استقبال خیلی خوبی از سوی بچه‌ها انجام شده است. همچنین گروه دیگر در اعیاد شعبانیه به اتفاق اهالی روستاها جشن‌های اعیاد شعبانیه را برگزار کردند.

بزرگیان یادآور شد: نکته‌ای که ما در کارهایمان داریم این است که اداره همه این کارها به دست بچه‌های محلی است تنها کاری که ما انجام می‌دهیم کمک می‌دهیم و نقش تسهیلگر و پشتیبان داریم.

وی خاطرنشان کرد: ما تقریبا 10 روز تا نهایت یک ماه در منطقه هستیم، اما اهالی باید کار به دست خودشان صورت بگیرد و بعد از این تداوم داشته باشد که در ادامه راه و پیشرفت این منطقه خیلی مؤثر است و این موضوع باید سیاست و فرهنگی برای همه گروه‌های جهادی شود چراکه مشارکت مردم نکته خیلی مهمی است.

مسئول گروه جهادی راه کربلا با اشاره به دیدار رهبری با جهادگران و بیان این مطلب از سوی رهبری که جوانان منطقه را در کار خودتان شریک کنید، افزود: حسن دیگر این قرارگاه این است که برای گروه‌های جهادی پادگان آموزشی هستیم؛ گروه‌های جهادی وارد می‌شوند توجیه اولیه شده و وسایل تحویل می‌گیرند، مانند مدل دفاع مقدس است یعنی در حین عملیات آموزش می‌بیند، گروه جهادی که اولین سفرش به یک منطقه محروم است چون منطقه امکانات ندارد برایش خیلی سخت است، ممکن است با خطاهایی روبه‌رو شود ما کمک می‌کنیم که کار خطایی صورت نگیرد.

حجم عملیات گروه‌های جهادی در کشور بی‌نظیر است

وی بیان کرد: برای خود گروه‌های جهادی هم آثار و برکات زیادی دارد اگر این مدل، مدل موفق و خوبی باشد، می‌توانیم در کشور بسط دهیم هر استانی محروم‌ترین نقطه خود را مشخص و منطقه را خوب شناسایی و نظام مسائل را درآورد و گروه‌های جهادی را در منطقه متمرکز کند.

بزرگیان اظهار کرد: این حجم عملیات در کشور را هیچ نهاد مردمی و دولتی ندارد، حجم عظیمی از علمیات‌های عمرانی و فرهنگی در حال انجام است که متأسفانه در رسانه‌ هم نتوانستیم اطلاع‌رسانی کنیم که چه کارهایی توسط بچه‌های جهادی انجام می‌شود.

وی متذکر شد: در کنار کارهای فرهنگی، بخش ویژه‌‌ای که استقبال خوبی می‌شود، المپیک ورزشی است که با 9 رشته ورزشی است و بین 30 روستا مسابقه برگزار می‌شود، سه رشته ورزشی بومی محلی است که مردم فراموش کردند که در باره این سه رشته قوانین مسابقات را از قدیمی‌های روستا پرسیدیم و بهترین جوایز را برای این سه رشته گذاشتیم و بازی‌های بومی و محلی رونق گرفته و شاهد بودیم که با خروج ما از منطقه بازهم مسابقات را خودشان برگزار می‌کنند و مسؤول این کار هم یکی از محلی‌هاست.

 

حضور 2500 جهادگر در مناطق محروم

بزرگیان در ادامه با اشاره به اینکه سال 90 قرارگاه جهادی را راه‌اندازی کردیم و استقبال خیلی خوبی از سوی جهادگران شده است، عنوان کرد: امسال قرارگاه بسیج سازندگی قرارگاه کشوری از کل استان‌های کشور با حدود 2 هزار و 300 جهادگر خانم و آقا تشکیل داده و در مناطق محروم فعالیت می‌کنند و معمولا بچه‌ها که متأهل می‌شوند خانوادگی در منطقه حضور می‌یابند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی فعالیت‌های عمرانی اشاره داشت و چهار پروژه آبرسانی در روستاها را ذکر کرد و گفت: حفر چاه روستای چهارتایی، اصلاح شبکه روستای گلدشت و روستای جلال‌آباد، در حوزه گسترش مدارس دو مدرسه در روستای فدک و داوران در حال ساخت است و 11 مسجد در حال بازسازی کامل است همچنین خطاطی و دیوارنویسی مساجد در حال انجام بوده و رنگ آمیزی و بازسازی 6 مدرسه به‌طور کامل انجام می‌شود.

بزرگیان اضافه کرد: ساخت 100 سرویس بهداشتی و 30 حمام در این دوره انجام خواهد شد. در بحث فرهنگی 6 جشن متمرکز و بزرگ هر کدام با حضور 2 تا سه هزار نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرعه‌کشی سفر مشهد تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش ورزشی حدود 300 تیم ورزشی در مسابقات در 9 رشته شرکت می‌کنند، اضافه کرد: از 27 اسفند گروه قرارگاه کار را شروع کرده و تا 14 یا 15 فروردین ادامه دارد و به اهالی قول تکمیل پروژه‌ها را دادیم.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول