اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ورود مهارت افزایی به متن آموزش تخصصی موجب تحقق شعار سال می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کارورزی دانشجویان برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی کفایت نمی‌کند، گفت: برای تحقق شعار سال باید مهارت‌افزایی به متن آموزش تخصصی وارد شود و در واقع باید روح مهارت در آموزش زنده شود.

ورود مهارت افزایی به متن آموزش تخصصی موجب تحقق شعار سال می‌شود

 محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم برای اقتصاد کشور نیرو تربیت کنیم، باید مقوله مهارت‌افزایی را در متن آموزش تخصصی قرار دهیم، گفت: اساسا دانشگاه به چهار حوزه اجتماعی، اقتصادی، فناوری و ایجاد جریان ملی دانش به جامعه وصل می‌شود که ما در کشور از این چهار پایه به یک پایه بیشتر بسنده نکرده‌ایم و آن هم پایه اجتماعی است. یعنی در پایه اجتماعی، ارتباط دانشگاه و جامعه را یک ارتباط اجتماعی قرار دادیم.

وی افزود: متأسفانه امروز در شاخص‌های اجتماعی فقط به عنصر تحصیل نگاه می‌کنیم و شاخص سلامت اجتماعی را رها کرده‌ایم، برای همین دانشگاه ما بیش از هر موقع اجتماعی شده است. به طور مثال یعنی وقتی در خبرگزاری یک خبر منتشر می‌شود، جلوه‌های اجتماعی آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

طهرانچی تصریح کرد: باید بدانیم دانشگاه دو پایه دیگر مانند اقتصاد و فناوری را درون خود دارد. یعنی ایجاد و خلق فناوری در جامعه و از طرفی تأثیرگذاری اقتصادی هم باید در دانشگاه وجود داشته باشد که در این رابطه متأسفانه اکنون در کشور الگویی نداریم، به این معنی که چگونه دانشگاه باید اثرگذاری اقتصادی داشته باشد. این در حالیست که در کشور ما فقط بیرون دانشگاه، شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد، اما برای خود دانشگاه الگویی نداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: باید بدانیم دانشگاه چگونه می‌تواند در تربیت نیروی انسانی بر اقتصاد تأثیر بگذارد، بالتبع در حوزه اقتصادی هم نوع تربیت و آموزش مهم است، زیرا نوع آموزشی که اکنون داریم فقط الگوی تربیت است که مصرف‌کننده آن هم تنها خود سیستم دانشگاه است؛ چراکه تنها پژوهشگر تربیت می‌کنیم که خروجی دانشگاه با این نگاه در جهان پیش رو مصرف می‌شود؛ زیرا فقط خاص روحیه پژوهشگری اقدام به تربیت نیروی انسانی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای اقتصاد نیروی انسانی کارآمد تربیت کنیم، باید آموزش مهارتی در متن آموزش تخصصی قرار گیرد اما متأسفانه ما تنها به آموزش اجتماعی می‌پردازیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که خیلی از رشته‌های دانشگاهی با توجه به شغل ایجاد شده است اما این موضوع را فراموش کرده‌ایم و فکر می‌کنیم این رشته‌ها برای شغل نیستند، برای علوم هستند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در شعار سال مانع‌زدایی کنیم، باید در نوع آموزش، موانع را کنار بگذاریم تا بتوانیم با تغییر اساسی، کار پشتیبانی از تولید را انجام دهیم. درواقع امروز تولید یک امر فناورانه، اقتصادی و اجتماعی است و باید بدانیم که تولید صرفا یک امر اقتصادی نیست. در نتیجه تحقق شعار سال پشتوانه علمی می‌خواهد، به طوری که اگر می‌خواهیم این نگاه را داشته باشیم باید دانشگاه در حوزه آموزش موانع را رفع کند که این موانع نیز در فرهنگ اجتماعی و هم فرهنگ آموزشی باید اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد در راستای تحقق شعار سال طرحی را به صورت آزمایشی در استان اصفهان با عنوان پویش صنعت راه‌اندازی کرده است و اکنون سایر استان‌ها نیز این طرح را انجام می‌دهند، به طوری که در این طرح دانشجو از همان ابتدای شروع تحصیل همراه با صنعت فعالیت خود را آغاز می‌کند که این اتفاق در رشته‌های حوزه صنعت و همچنین علوم انسانی است. درواقع فکر می‌کنیم این طرح می‌تواند روح مهارت را در کشور زنده کند.

وی در پایان گفت: با طرح پویش صنعت دانشجویان دو روز در صنعت و سه روز در دانشگاه فرایند تحصیل خود را ادامه می‌دهند که در این طرح درصد بالایی از شهریه دانشجویان را صنعت پرداخت می‌کند، این درحالی است که طرح پویش صنعت در مرحله اجرا در سراسر کشور قرار دارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول