اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

روزنامه نگاری انتخاباتی

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها نوشت: هنر اهل رسانه در مواجهه با پدیده انتخابات، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود و راه رفتن بر مرز رقابت آفرینی و نگاهداشت اندازه ها و حرمت هاست.

به گزارش خبرگزاری فارس پدرام پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها در یادداشتی تحت عنوان «روزنامه نگاری انتخاباتی» نوشت: روزنامه نگاری انتخابات سکه ای است که دو رو دارد؛ یک روی آن نقش آفرینی رسانه ها برای افزایش مشارکت و تحقق انتخاباتی پرشور و روی دیگر ، توجه به حدود و تکالیف دو قانون مطبوعات و انتخابات  است.

اهمیت پیوستگی این دو  وقتی آشکار تر می شود که به یاد آوریم حق و حدّ و به تعبیر دیگر حقوق و تکالیف  ذاتاً همزاد و همراهند. این دو هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند و یکدیگر را معنی می‌کنند؛ طوری که بر هم خوردن تعادل میان آن دو یا فراموش کردن یکی از آنها فعالیت رسانه ای را  کم اثر و یا حتی به ضد خود تبدیل می‌کند. در فرایند  حساس و سرنوشت سازی  چون انتخابات ریاست جمهوری ، تاکید غیر واقعی و افراطی  بر امتیازها و آزادی هایی که برای رسانه در   رقابت آفرینی  قائلیم و غفلت از نگاهداشت اندازه‌‌ها و حرمت‌ها موجب بر هم خوردن تعادل  دستگاه واقعیت سنجی رسانه می شود.

با همین استدلال اهتمام بیش از اندازه به محدودیت‌ها و تنگتر کردن دایره حقوق به نفع حدود  به ویژه در  مواجهه با  انتخابات که ماهیتی سرشته با انواع حق_ آزادی ها دارد،  خمودگی را   رواج می دهد و  نشاط و ابتکار را  از جامعه ای  که فرصت مشارکت فعالانه  در  تعیین سرنوشت خویش را یافته، می گیرد.

بنابراین هنر اهل رسانه، یافتن نقطه تعادل میان حقوق و حدود  است . رفتار اهل رسانه در مواجهه با انتخابات  می تواند چنان متوازن  باشد که نه راه را بر تضییع حقوق نامزدها و رای دهندگان، تضعیف نظم عمومی و  تعدی به نهادهای قانونی همچون شورای نگهبان بگشاید و نه موجب سانسور یا خود سانسوری شود و نیروی  نوآوری و کیفیت انتقادی را از  اهل رسانه و نشاط مشارکت  را از مردم باز ستاند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول