اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

صف مرغ کوتاه نیامد/ تعداد روزهای صف مرغ زنجان کم بود!

با وجود افزایش قیمت مرغ بازهم صف‌ها پایانی نداشت و با وجود تاکیدات ستاد کرونا مبنی بر عدم تجمع شاهد مردمی هستیم که ساعت‌های بسیاری از وقت خود را صرف خرید مرغ در صف‌ می‌کنند.

صف مرغ کوتاه نیامد/ تعداد روزهای صف مرغ زنجان کم بود!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سالی که با شیوع کرونا آغاز شد و مشکلات زیادی ایجاد کرد و حال آخرین روزهای خود را با تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ گذراند، صفی که از بس طولانی بود تا امسال نیز کشیده شد.

با وجود وعده‌هایی که مسؤولان درباره توزیع مرغ دادند، اما همچنان تنش در بازار مرغ وجود دارد و به نظر می‌رسد وعده مسؤولان مربوطه مبنی بر تامین بازار محقق نشده است.

در حالی که به نظر می‌رسید با وعده‌های مسؤولان مربوطه بازار به زودی روی ثبات به خود ببیند و مردم دیگر نگران تامین مرغ با نرخ مصوب نباشند، اما نه تنها بازار مرغ به ثبات نرسید بلکه برخی از خرده فروشی‌ها یا مرغ کیلویی۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی نداشتند یا با قیمت‌های بالاتر عرضه کردند، تا اینکه دوباره قیمت‌ها بالاتر رفت و ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را 23 هزار اعلام کرد.

با وجود افزایش قیمت مرغ بازهم صف‌ها پایانی نداشت و با وجود تاکیدات ستاد کرونا مبنی بر عدم تجمع شاهد مردمی هستیم که ساعت‌های بسیاری از وقت خود را صرف خرید مرغ در صف‌ می‌کنند.

همین موضوع موجب شد که بحث مطالبه‌گری کمبود کالاهای اساسی از سوی بسیج دانشجویی انجام شده و جلسه پیگیری مطالبات مردمی و بررسی کمبود کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان با حضور دو نفر از فعالان رسانه و همچنین رئیس سازمان صمت و رئیس جهاد کشاورزی برگزار شود.

قنبر رسولی مدیر خبرگزاری فارس از زنجان در واکنش به کمبود کالاهای اساسی در زنجان سوالاتی از مسوولان مطرح کرد که بی ارتباط با وضعیت امروز بازار زنجان نبود.

چرا نهاده ثبت شده بعد از یک ماه بدست تولید کننده می‌رسد؟ خروج مرغ به علت عدم نظارت، مشکل شکر و قنادان، بحث عدم خرید میوه از باغداران زنجانی از جمله سوالاتی که این خبرنگار مطرح کرده و خواستار پاسخگویی مسؤولان شد.

مهدی سهرابی دبیر روزنامه صدای زنجان نیز در این جلسه سخن از مافیای مرغ در زنجان به میان آورد و گفت: چرا اقوام مسؤول اتحادیه مرغ فروشان همه در کار بسته بندی و... مرغ هستند؟ خود فرد فروشنده، فرزند ایشان بسته بندی کننده، اقوام ایشان در بحث قطعه بندی هستند.؟ نمی‌خواهم از لفظ مافیا استفاده کنم. اما این شیوه درست است؟

جواد تاراسی از وارداتی بودن بیش از 90 درصد نهاده‌های دامی در جیره غذایی مرغ یعنی کنجاله ذرت و سویا خبر داد و گفت: تا آذر سال قبل ثبت سفارش و خرید انجام شده بود، اما با به هم خوردن هماهنگی بین جهاد کشاورزی و وزارت صمت، حداکثر 40 درصد نهاده‌ها تامین شده و به همان اندازه نیز مرغ از مرغداران تحویل گرفته شد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به سوالات مطرح شده توضیحاتی درباره تولید مرغ در استان داد و گفت: بحث الگوی مصرف مردم و زیرساخت‌های کشاورزی دو موضوعی است که باید در این بحث مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به کاهش20 درصدی جوجه ریزی در استان در آذرسال قبل گفت: این میزان کاهش در اسفندماه به منفی 10 رسید.

وی از ثبات قیمت مرغ در 8 ماه گذشته خبر داد و گفت: در این مدت با حمایت استاندار و همکاری سایر مسؤولان قیمت 20 هزار و 400 تومان بود.

تاراسی با اشاره به اینکه عدم رعایت قیمت مصوب از سوی استان‌های همجوار موجب شد که صف‎‌های طولانی تشکیل شود، تصریح کرد: همین دلیل، سبب خروج مرغ از استان زنجان شد زیرا بعضی استان‌ها توانایی کنترل قیمت را نداشتند و بعضی‌ها هم اعتقادی به رعایت قیمت مرغ نداشتند.

وی با بیان اینکه تعداد روزهایی که در استان زنجان، صف مرغ تشکیل شد خیلی کمتر از بسیاری از استان‌هایی بود که قیمت مرغ را افزایش داده بودند، گفت: باید برای حل این مشکل و حمایت از 246 واحد مرغداری استان فکری اساسی اندیشیده شود.

رئیس سازمات جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه امروز متوسط تولید روزانه مرغ در استان زنجان 110 تن است که یک هفته مانده به ماه مبارک رمضان به 130 تُن هم خواهد رسید، گفت: تولید مرغ بیش از نیاز مصرف استان است، اما زمانی می‌توان بازار مرغ را کنترل کرد که سایر استان‌ها هم قیمت را کنترل کنند.

وی در پاسخ به اینکه مرغ‌ها پس از کشتار و قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده از استان خارج می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید، گفت:خروج مرغ از استان به دلیل اختلاف قیمت آن با سایر استان‌ها رخ می‌‎دهد اما اکنون چند روزی است که قیمت افزایش یافته و مرغ در بازار موجود بوده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز با بیان اینکه اولویت وزارت صمت، تامین به‌ موقع و کافی کالاها است، تصریح کرد: ما مجری مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور هستیم و در صورت وجود اختلاف حتی 100 تومان، بخش‌های نظارتی از ما توضیح می‌خواهند.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه خروج مرغ از استان با شیوه‌های توزیعی تدوین شده امکان پذیر نیست، گفت: مرغ توسط افرادی که در صف‌ها ایستاده و مازاد بر نیاز خریداری می‌کنند از استان خارج می‌شد، چرا که مرغ‌ها در کشتارگاه به صورت پلمب شده و با مجوز دامپزشکی و با حضور نیروهای بسیجی در بازار توزیع می‌شود.

وی با اشاره به نیاز کاذب بازار و تشکیل صف‌هایی که در شان مردم نبود، افزود: به غیر از روش فعلی هم در شان مردم نبود که مرغ را با کد ملی در اختیار شهروندان قرار دهیم.

رئیس سازمان استان زنجان در ارتباط با سوال مربوط به کمبود قند نیز گفت: تولید قند در استان زنجان چهار برابر نیاز است و در ارتباط با شکر نیز مشکلی نداریم و تلاش می‌کنیم شکرهای بسته‌بندی شده را برای نظارت بهتر از طریق فروشگاه‌های بزرگ عرضه کنیم.

وی در ارتباط با موضوع روغن نیز گفت: شرکت روغن نباتی جهان روزانه بین 25 تا 30 تُن روغن تولید می‌کند که از امروز صبح مجدداً تولید خود را آغاز کرده و روغن مایع خوراکی تولید می‌کنند.

انتهای پیام/73005/ق/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول