اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گرانی کود، زخمی بر کشت سالانه کشاورزان خراسان شمالی

چند سالی است که مشکل کود در زمان کشت محصولات کشاورزی، گریبان گیر کشاورزان خراسان شمالی شده است، امسال نیز گرانی کود باعث مشکلاتی برای کشاورزان این استان شده که لزوم مدیریت و تدبیر مسئولان استانی را می‌طلبد.

گرانی کود، زخمی بر کشت سالانه کشاورزان خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، با توجه اقلیم موجود در خراسان شمالی، در این استان محصولاتی از قبیل گندم و جو و گیاهان صنعتی شامل پنبه، چغندرقند، آفتابگردان و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت کشت می‌شود.

برای کشت مناسب در استانی که بخش زیادی از اشتغال خود را با کشاورزی سپری می‌کند شرایط مناسب و ملزومات کار امری مهم و اساسی است و یکی از آن موارد لازم می‌تواند تأمین کودهای شیمیایی باشد.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، کشاورزان خراسان شمالی در تأمین کودهای خود به علت گران شدن و وارداتی بودن آن دچار مشکل شده‌‌اند به‌طوری‌که برخی از کشاورزان، از کشت در زمین‌های خود صرف‌نظر کردند.

وزارت جهاد کشاورزی در جهت کمک به کشاورزان در جهت تأمین کود موردنیاز خود، طرحی به‌عنوان کشاورز کارت را ایجاد کرده است، در این طرح کشاورزان از طریق بانک کشاورزی تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند که با آن فقط می‌توانند کودهای وارداتی را خریداری کنند و در پایان سال زراعی آن را تسویه نمایند.

مصطفی احمدی یکی از کشاورزان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: کود سیاه یا همان کود پتاس و فسفات قبلاً کیسه‌ای ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود ولی امسال نرخ آن ۴۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در هر کیسه رسیده است.

وی گفت: بااینکه کود سفید قیمت مناسب‌تری دارد اما قیمت آن‌هم افزایش‌یافته که برای کشاورز به‌صرفه نیست.

خرید کود و سَم مقرون‌به‌صرفه نیست

احمدی به موضوع «کشاورز کارت» اشاره کرد و افزود: با کشاورز کارت و وامی که تعلق می‌گیرد می‌توان فقط کود سیاه را خریداری کرد ضمن اینکه تسویه این وام دشوار و تقریباً گرفتن وام بی‌فایده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر مسئله تأمین کود هزینه کارگر، ماشین‌آلات، برداشت محصول و سایر هزینه‌های کشاورزی نیز برای کشاورز کمرشکن است.

مهدی رحمانی یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی اظهار کرد: برای کشت گندم در هر هکتار حداقل سه تا چهار کیسه کود سفید نیاز است که سهمیه ما در هر هکتار یک کیسه بوده و قیمت دولتی هر کیسه ۶۵ تومان ولی قیمت آزاد کود سفید امسال به ۲۰۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

وی گفت: کود سفید برای رشد گندم و کود سیاه برای افزایش محصولات نیاز است ولی امسال کود سیاه گران و قابل تهیه کردن نیست.

 رحمانی به خرید سَم اشاره و اضافه کرد: قیمت سَم و برداشت محصول و دیگر هزینه‌ها نیز چند برابر شده که برای کشاورز به‌صرفه نیست.

اختلاف قیمت بین ارز نیمایی و ارز دولتی، عامل گرانی کود

پژمان شهابی مسئول بخش زراعت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: کود پتاس و فسفات که معروف به کود سیاه است قبلاً با ارز دولتی وارد می‌شد که امسال با ارز نیمایی واردشده، وزارت جهاد کشاورزی، کشاورز کارت را در اختیار کشاورزان قرار داده تا بتوانند کود سیاه را تهیه نمایند.

عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در رابطه با این موضوع اظهار داشت: استان خراسان شمالی ازجمله معدود استان­‌های سطح کشور است که در تمامی شهرستان­‌های آن صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی باهدف حمایت از زنجیره­‌های تولید تشکیل‌شده است.

وی وجود ۱۷ هزار بهره­‌بردار در شهرستان بجنورد را به‌عنوان پتانسیل بالقوه قلمداد و تأکید کرد که اولویت افزایش سرمایه می‌بایست همگام با افزایش بهره­‌برداران باشد.

یوسفی ضمن حمایت از طراحی و اجرای کارت اعتباری دومنظوره توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بجنورد به‌عنوان صندوق پیشرو کشوری گفت: کشاورز کارت ضمن رفع محدودیت­های همیار کارت که در سال ۹۴ توسط صندوق طراحی و اجراشده بود،  قادر است تا رفاه بیشتری برای سهامداران به ارمغان آورد.

محصولات سال جاری در گرو تدابیر مسوولین

با توجه به صحبت کشاورزان نیاز زمین زیر کشت به این کودها اساسی است از طرفی گرانی این نهادها که کشاورزان را برای کاشت زمین و یا استفاده از کود دچار تردید کرده است این باعث کاهش برداشت محصولات در سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

 کاهش محصولات کشاورزی که کالای استراتژیک محسوب می‌شود گرانی و واردات را در پی خواهد داشت.

به نظر می‌رسد تبدیل ارز دولتی و ارز نیمایی برای تأمین نهاده‌های کشاورزی خسارت جبران‌ناپذیری را در سال ۱۴۰۰ به دنبال دارد زیر کشت نرفتن زمین‌های حاصلخیز به دلیل حمایت نکردن دولت از کشاورز وابستگی کشور را به مساحت کشاورزی بیشتر خواهد کرد. 

انتهای پیام/ز/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول