اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف:از سرمایه‌گذاران خارجی در قرقیزستان حمایت می‌شود

رئیس جمهور قرقیزستان گفت:تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی، اقتصاد باز، تجارت آزاد، رژیم ارزی و پایه مالیاتی مطلوب وجود دارد.

جباراف:از سرمایه‌گذاران خارجی در قرقیزستان حمایت می‌شود

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، «پارک بیونگ سوک» رئیس مجلس شورای ملی کره که به «بیشکک» سفر کرده با «سادیر جباراف» رئیس جمهور و «تالانت مامیتوف» رئیس مجلس قرقیزستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، در دیدار روسای پارلمان قرقیزستان و کره طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های دوجانبه و بین پارلمانی، از جمله تعاملات تجاری و اقتصادی، همکاری از طریق آژانس همکاری بین المللی کره و ارتقا و توسعه همکاری های سودمند متقابل مورد بحث قرار گرفت.

در این دیدار، به سطح بالای همکاری قرقیزستان و کره جنوبی در زمینه های مختلف و تعامل دوجانبه اشاره شد.

مامیتوف ابراز اطمینان کرد اولین سفر هیئت پارلمانی کره به ریاست شورای ملی کره جنوبی انگیزه دیگری به توسعه و تقویت بیشتر روابط دو کشور می بخشد.

رئیس مجلس قرقیزستان در سخنان خود خواستار توسعه همکاری بین پارلمانی از طریق تقویت ارتباطات در سطح گروه دوستی، کمیته های پارلمانی و کمسیون ها شد و بر  اهمیت همکاری با شورای ملی جمهوری کره تاکید کرد.

 وی همچنین به مقامات کره ای اطلاع داد که یک گروه دوستی برای همکاری با جمهوری کره در مجلس فعالیت می کند. به منظور تعمیق بیشتر همکاری های پارلمانی،  مامیتوف پیشنهاد تشکیل یک گروه دوستی مشابه در مجلس شورای ملی کره و آغاز تماس ها در سطح کمیته های تخصصی و کمیسیون های پارلمان ها را داد.

مقام قرقیز ادامه داد: در حوزه تجارت و اقتصاد با وجود سطح پایین تجارت، کشورها از پتانسیل زیادی برای افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی برخوردار هستند.

رئیس مجلس قرقیزستان به اهمیت تأمین محصولات کشاورزی ارگانیک به کره، به ویژه عسل و میوه‌های خشک تاکید کرد.

در عین حال ، وی با رضایت خاطر به سطح بالای روابط فرهنگی و انسانی بین دو کشور اشاره کرد.

مامیتوف گفت: محصولات سینمایی و موسیقی مدرن کره در قرقیزستان محبوبیت زیادی دارد به همین دلیل تعداد کسانی که مایل به تحصیل به زبان کره ای هستند، به ویژه در میان جوانان در حال افزایش است.

وی اشاره کرد که حدود 350 دانشجوی قرقیزستانی در دانشگاه های مختلف کره تحصیل می‌کنند.

مامیتوف در ادامه بر افزایش سهمیه دانشجویان قرقیزستان تأکید کرد.

در این دیدار هم چنین  تلاش های مشترک برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان سران پارلمان دو کشور لزوم انسجام در مبارزه با شیوع COVID-19 را ابراز داشتند.

مامیتوف از کمک های مادی و فنی دولت کره در هنگام شیوع همه گیر جمهوری قرقیزستان قدردانی کرد.

رئیس مجلس کره نیز در ادامه افزود: قرقیزستان دموکراتیک ترین کشور در آسیای مرکزی است و به همین دلیل در منطقه شاخص است.

وی خاطرنشان کرد که پارلمان کره اهمیت زیادی برای تقویت بیشتر روابط با قرقیزستان قائل است.

در پایان این جلسه، طرفین بر تشدید همکاری های بین پارلمانی تاکید کردند.

امروز همچنین رئیس پارلمان کره با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد.

در این دیدار رئیس جمهور قرقیزستان ضمن ابلاغ سلام خود به «مون جه این» رئیس جمهور کره جنوبی خاطرنشان کرد: امروز نیاز به تقویت بیشتر روابط دو جانبه احساس می شود و باید این روابط به سطح جدیدی از تعامل بین کشورها برسد.

 رئیس جمهور تأکید کرد که با توجه به پتانسیل بزرگ همکاری های تجاری و اقتصادی بین کشورها، قرقیزستان اهمیت زیادی به همکاری با جمهوری کره دارد و علاقه مند به اجرای پروژه های مشترک در چارچوب آن است

رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری از تلاش های مشترک طرفین برای افزایش حجم تجارت، از دولت های دو کشور برای همکاری نزدیک در این راستا دعوت و اذعان داشت  تمام اقدامات لازم را برای ایجاد فضای مطلوب سرمایه گذاری انجام خواهد داد.

وی با اشاره به تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کشور،  تضمین های لازم برای سرمایه گذاران خارجی، اقتصاد باز، تجارت آزاد، رژیم ارزی و پایه مالیاتی مطلوب را ارائه داد.

جباراف با ابراز علاقه به حضور فعالان کره ای در قرقیزستان به منظور افزایش همکاری در زمینه های کلیدی، مانند توسعه شهرها و مناطق ، نیروگاه های برق آبی، معادن و صنایع نساجی، حمل و نقل، ساخت تاسیسات توریستی، فرودگاه ها و سایر موارد  تاکید کرد.

وی همچنین آمادگی را برای همکاری بیشتر جامع و سودمند متقابل با کره جنوبی ابراز داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول