اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار فیلیپین به چین درباره «خصومت ناخواسته» در آب‌های تحت مناقشه

دولت فیلیپین با اشاره به منازعات مرزی با چین در دریای جنوبی چین، به پکن درخصوص بروز خصومت ناخواسته هشدار داد.

هشدار فیلیپین به چین درباره «خصومت ناخواسته» در آب‌های تحت مناقشه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دستیاران «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه درخصوص بروز خصومت ناخواسته، به چین هشدار دادند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «سالوادور پانلو» دستیار حقوقی دوترته حضور طولانی مدت کشتی‌های چینی در دریای جنوبی چین را موجب به خطر افتادن روابط دوجانبه‌ توصیف کرد که «خصومتی ناخواسته را ایجاد می‌کند که هردو کشور ترجیح می‌دهد آن را دنبال نکنند».

پانلو در بیانیه‌ای گفت: «می‌توانیم درباره نگرانی‌ها و منافع مشترک گفت‌وگو کنیم اما اشتباه نکنید، حق حاکمیت ما قابل مذاکره نیست».

سخنگوی دوترته نیز در نشستی خبری گفت: «حتی از یک اینچ از قلمرو ملی با منطقه انحصاری تجاری خود نمی‌گذریم».

این اظهارات تند در حالی صورت می‌گیرد که دوترته پیش‌تر با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری‌های چین در فیلیپین، گفته بود به چالش کشیدن پکن بی فایده است و خطر به راه افتادن جنگ را به‌دنبال دارد.

با این حال وزارت امور خارجه فیلیپین در اعتراض به حضور کشتی‌های چینی در آب‌هایی که مانیل حق ماهیگیری در آن را مختص خود می‌داند، اعلام کرده تا زمانی که چینی‌ها این منطقه را ترک نکند، هر روز نامه‌ای اعتراضی به پکن ارسال خواهد کرد.

چین، ویتنام، مالزی، برونئی، تایوان و فیلیپین، بر سر جزایر و حوزه‌های آبی دریای جنوبی چین دچار اختلافاتی قدیمی هستند.

آمریکایی‌ها با بهره‌گیری از این اختلافات در تلاش هستند آتش تنش در دریای جنوبی چین را شعله‌ور کنند. چند روز پیش وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعای های نادرست، از چین خواست تحرکات دریایی خود در منطقه به ویژه نزدیک فیلیپین را متوقف کند.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه با  جانبداری از فیلیپین و ادعای تجمع شناورهای نظامی چین در«ویتسون ریف» در شمال شرقی دریای چین جنوبی، از این مسئله ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول