اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ثبت ملی خانه‌های تاریخی، مالکیت را از مالک سلب نمی‌کند

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ خانه ارزشمند تاریخی شناسایی شده که مالکین آنها تمایلی به ثبت منزل خود در فهرست آثار ملی ندارند، گفت: مالکین این خانه‌های تاریخی بر این باور هستند که حق مالکیت از آنها سلب می‌شود، درصورتی که چنین نیست و حتی در بعضی از موارد میراث فرهنگی با هزینه دولتی اقدام به تعمیر خانه‌های ثبت شده می‌کند.

ثبت ملی خانه‌های تاریخی، مالکیت را از مالک سلب نمی‌کند

محمدابراهیم کیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با بیان اینکه در این برهه حساس که شاهد تخریب و از بین رفتن آثار و اماکن تاریخی هستیم، ذکر نکاتی در مورد میراث فرهنگی، آثار باستانی و خانه‌های تاریخی لازم است، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ اداره میراث فرهنگی در لارستان مستقر شده و تاکنون تعداد ۱۰ خانه ارزشمند بدون احتساب شهرستان‌های گراش و اوز به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ خانه ارزشمند همانند خانه فرشادی، خانه رضاپور، خانه توکلی، خانه حقیقی، خانه بیگلر و غیره نیز شناسایی شده است که متاسفانه مالکین آنها تمایلی به ثبت منزل خود در فهرست آثار ملی ندارند، افزود: مالکین این خانه‌های تاریخی بر این باور هستند که حق مالکیت از آنها سلب می‌شود، در صورتی که چنین نیست و حتی در بعضی از موارد میراث فرهنگی با هزینه دولتی اقدام به تعمیر خانه‌های ثبت شده می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه خانه‌های مویدی، محمودی و آیت‌اللهی که قسمت‌هایی از آن با هزینه و پیمانکار میراث فرهنگی، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تعمیر شده است از جمله این خانه‌ها است، تصریح کرد: این باور غلط مالکان باعث نابودی خانه‌های تاریخی و گاهی اقدامات عجولانه مالک مبنی بر تخریب بنا، بدون اخذ مجوز لازم از ادارات مرتبط و در نتیجه نابودی کل اثر شده که در این زمینه می توان به خانه شریفی،‌ ساباط بی‌بی ماهک، خانه علیشیر و غیره اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با ابراز تأسف نسبت به اینکه در آینده نه‌ چندان دور شاهد بافتی خالی از خانه‌های تاریخی خواهیم بود که به هیچ عنوان زیبنده لارستان بزرگ با آن سابقه تاریخی و فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد: عده‌ای از افراد نیز در این وانفسای تخریب و آتش‌سوزی، به فکر تعمیرات ملک خود هستند و به‌ صورت موردی همچون خانه‌های دانش، احمدی، عرب‌زاده و غیره شروع به تعمیرات کرده‌اند که شایسته است از کار ارزشمند آنان تقدیر به‌ عمل آید.

وی با تأکید بر اینکه بی‌شک با تعمیرات و حفظ خانه‌های ارزشمند و تبدیل آن به مجتمع‌های بوم‌گردی، رستوران‌های سنتی، بوتیک هتل‌ها و...  می توان روحی تازه در کالبد بی‌جان بافت تاریخی شهر لار دمید و شاهد حضور گردشگران در منطقه و قرار گرفتن لار به‌ عنوان شهر هدف گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و سوغات باشیم، ادامه داد: این پتانسیل در این شهر بااصالت با وجود کارگاه‌های متعدد حلوای مسقطی لاری، کارگاه‌های سفال‌گری و غذاهای سنتی همانند کباب لاری، نان و شیرینی‌های محلی و... وجود دارد.

کیان ابراز امیدواری کرد به همت مالکین و ورود سرمایه‌گذاران این مهم تحقق یابد و شاهد رونق و پیشرفت لارستان در عرصه‌های مختلف بود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول