اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

گنبد امامزاده حسن الافطس فراهان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان خبر داد: گنبد امامزاده حسن الافطس روستای اسفین شهرستان فراهان مرمت می‌شود.

گنبد امامزاده حسن الافطس فراهان مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سعید نیکنام ظهر امروز در جریان بازدید از امامزاده حسن الفطس روستای اسفین شهرستان فراهان که به همراه رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان و هیأت امنای امامزاده انجام گرفت، اظهار کرد: امامزاده حسن الفطس روستای اسفین یکی از امامزاده‌های شاخص شهرستان فراهان به شمار می‌رود که به جد مقام معظم رهبری منتسب است.

وی افزود: بقعه امامزاده حسن الافطس به لحاظ معماری دارای گنبدی دوپوش است که نمای پوسته بیرونی از کاشی‌های نره رنگی و خطوط نوشته‌ای تشکیل شده، زیر سقف گنبدخانه دارای مقرنس‌کاری و تزئینات نقاشی است و سقف ایوان ورودی به زیر گنبدخانه نیز دارای مقرنس‌کاری بوده که تزئینات کاشی با رنگ‌های مختلف آن را تزئین داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان با اشاره به هشت‌ضلعی بودن اتاق مرقد، گفت: بر فراز اتاق، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود ۱۰ و ارتفاع آن بیش از ۱۰ متر می‌رسد؛ در گذشته ضریح بقعه چوبی و بر روی سکویی چهارگوش قرار داشته و امروزه ضریح جدید بر این بقعه نصب شده است.

نیکنام بیان کرد: بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است که ابتدا باید از فضای ورودی که شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح است، عبور کرد و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی رسید.

وی با اشاره به ضرورت مرمت گنبد، بیان کرد: فضای پایین گنبد توسط اداره اوقات و امور خیریه زیر نظر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت خواهد شد که مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این مرمت این گنبد در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان با اشاره به اینکه این بنا ۲۸ شهریورماه ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۶۸۹ در فهرستت آثار ملی قرار گرفته است، افزود: عملیات مرمت گنبد بنا از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول