اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

نمونه داخلی موجود است اما مسوولان خارجی می‌خرند!

نخبگان ایلامی از دغدغه‌ها و مشکلات ریز و درشتشان از جمله خرید محصولات خارجی توسط مسوولان با وجود نمونه‌های ایرانی گله دارند و خواستار توجه هستند.

نمونه داخلی موجود است اما مسوولان خارجی می‌خرند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عروس زاگرس( ایلام)، در کنار منابع عظیم نفت و گازش، مردم خونگرم و مهمان نوازش و محرومیت جانگدازش، دارای ظرفیتی عظیم از نیروهای تحصیل کرده، نخبه و با استعداد است.

ایلام، مهد جوانانی است که عاشقانه برای ایران و ایرانی تلاش و از دل کمبودها فرصت تولید می‌کنند؛ جوانانی که خود نیازهای فراوانی دارند، اما همواره می‌کوشند تا ایران و ایرانی سربلند و بی‌نیاز باشد.

این روزها حال نخبگان ایلامی خوب نیست؛ انگار مشکلات و بی‌مهری‌ها در استان، راهی جز مهاجرت به سایر استان‌ها را پیش روی آنها باقی نگذاشته است.

اعضای پارک علم و فناوری استان ایلام و مدیران شرکت‌های دانش بنیان حرف‌هایی برای گفتن داشتند که به منظور شنیدن مشکلات و موانع پیشروی توسعه و تولید شرکت‌های دانش بنیان و همچنین دیدن نمایشگاه محصولات فناورانه به آنجا رفتم.

۷۹ شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری است

کامران طاهرپور رئیس پارک علم و فن آوری استان ایلام، گفت: پارک علم و فناوری ایلام در سال ۹۴ شکل گرفت و در حال حاضر ۷۹ شرکت تحت پوشش پارک و ۶۱ هسته در گام اول قرار دارند.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ ایده به پارک ارجاع شده که از این تعداد جمعا ۱۳۹ شرکت و هسته مورد تایید قرار گرفته و تعداد ۲۱ شرکت نیز به مرحله دانش بنیان رسیده و در صورت برداشته شدن موانع و پشتیبانی لازم این تعداد تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

طاهرپور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عدیده پارک علم و فن آوری استیجاری بودن آن است و سالیانه مبلغ ۲۵۰ میلیون اجاره بها داده می‌شود، گفت: در مجموعه‌ای که فضای آن آموزشی بوده، امکان کارهای پژوهشی و فناورانه اندک است.

در ادامه چند تن از مدیران شرکت‌های دانش بنیان استان، مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

مسوولان نمونه‌های خارجی می‌خرند

حامد خرمی مدیرعامل شرکت فناوران نوژان‌ارتباط، به مشکلات شرکت‌ها در مسئله بازرسی استان اشاره کرد و گفت: ما تنها واحدی هستیم که برای اولین بار در استان مجوز افتتاح دریافت کرده است اما مسوولین مربوطه با وجود نمونه‌های ایرانی اقدام به خرید نمونه‌های خارجی می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا باید نخبگان ما در استان آنقدر مشکل داشته باشند که برای ادامه کار مجبور باشند مهاجرت کنند؟

خرمی گفت: ما در حوزه آی تی شرکت های زیادی در استان نداریم و اگر همین ها هم از استان بروند قطعا استان ایلام به چالش کشیده خواهد شد.


کمبود فضای کاری برای شرکت

در ادامه حامد نوری مدیر عامل شرکت دانش بنیان حامی‌ایده دومین نماینده شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری ضمن اشاره به مشکل کمبود فضای کاری برای شرکت‌ها، گفت: باید برای کالاها و خدمات مشابه شرکت‌های دانش بنیان استان، محدودیت اعمال شود.

وی افرود: نخبگان ما در سطح کشور نامی هستند اما برای فعالیت در استان خود دچار مشکل می‌شوند.

نوری ادامه داد: ایجاد یک شبکه‌ی استعلام برای تهیه‌ی اقلام و خدمات مورد نیاز سازمان‌های دولتی، از نیازهای ضروری امروز برای شرکت‌های فناور ایلامی است تا اگر پتانسیل، مجوز و سابقه لازم برای تأمین نیازها در داخل استان وجود دارد، اقدام به تامین آنها از سایر استان‌ها صورت نگیرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان حامی‌ایده گفت: با توجه به این که پارک علم و فناوری ایلام یک پارک جوان و نوپا است، برای حل مشکلات و موانع اداری پیش روی شرکت‌ها، نیازمند تشکیل یک کمیسیون مشترک با اداره بازرسی، برای حل مشکلات و حمایت از شرکت‌های حاضر در پارک هستیم.

محققان پارک علم و فناوری بایستی بتوانند محصولات خود را معرفی کنند

پس از پایان صحبت‌های رئیس پارک علم و فناوری و نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان استان به سراغ مدیرکل بازرسی استان ایلام رفتیم که ضمن بازدید از نمایشگاه و گوش دادن به مشکلات این نخبگان گفت: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان و محققان پارک علم و فناوری بتوانند محصولات خود را معرفی و بازاریابی کنند.

وی افزود: همچنین بر اساس استنادهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و آیین نامه اجرایی آن، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان در مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری و تجاری سازی و عرضه کالاهای دانش بنیان ساخت داخل بایستی برای دستگاه‌های اجرایی حائز اولویت باشد.

مدیر کل بازرسی استان ایلام گفت: طبق قانون، از دیگر حمایت‌های قابل اعطا به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، برخورداری از معافیت مالیات، عوارض، حقوق گمرگی و صادراتی به مدت ۱۵ سال است و بازرسی کل استان آمادگی نظارت و همکاری برای اعمال حمایت‌های قانونی از این شرکت‌های دانش بنیان را دارد.

ضرورت حمایت از کالای ایرانی

وی حمایت از کالای ایرانی را ضروری برشمرد و گفت: پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بایستی محصولات قابل استفاده و مورد نیاز و پرکاربرد در شرکت‌های استان و دستگاه‌های دولتی که بر اساس نبودن مشابه داخلی آن، از کالای خارجی خریداری می‌شود را شناسایی کنند و سپس به تبلیغ و بازاریابی آن موارد اقدام کنند تا بدین ترتیب شرایط و انگیزه‌های حمایت از کالاها و محصولاتشان برای مدیران اجرایی فراهم شود.

اصلانی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغیه رییس قوه قضاییه که بر رفع موانع صدور مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی تاکید شده است، گفت: کارگروه ویژه‌ای درخصوص شناسایی و رفع موانع مجوزهای فعالیت اقتصادی بازرسی کل استان تشکیل و معمولا هر دو هفته یکبار جلسه‌ای با دعوت از مدیران اجرایی ذی‌ربط برای شناسایی و رفع مشکلات صدور مجوزهای اقتصادی به خصوص فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست مدیریت پارک علم و فناوری برای حمایت از پروژه‌های عمرانی گفت: نظارت حمایتی و مشفقانه برای تسریع در تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی را در اولویت قرار خواهیم داد و از ظرفیت مهندس‌های عمرانی سایر دستگاه‌ها و شورای فنی استان برای شناسایی و رفع مشکلات پروژه‌های عمرانی مدیریت پارک علم و فناوری استفاده می‌شود.

در پایان بازرس کل استان ایلام و هیات همراه از مجتمع در حال ساخت فناوری و نوآوری پارک ایلام بازدید کرده و ضمن ارائه راهکارهای تامین مالی مورد نیاز،  برسرعت بخشی به روند ساخت پروژه به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان تاکید کردند.

پس از پایان این بازدید، خبرنگار فارس با نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم تا راهکارشان را برای حل مشکل فناوران ایلامی جویا شویم.

پارک علم و فناوری حلقه واسط نخبگان دانشگاهی است

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در راستای اصلاح قوانین دست و پاگیر و ارتباط نمایندگان مجلس با فناوران ایلامی اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه واسط نخبگان دانشگاهی با صنعت کارکردهای ویژه‌ای در توسعه اقتصاد دانش بنیان دارند.

وی افزود: ما منابع بسیار زیادی در استان داریم و برای این که یک استان توسعه یافته داشته باشیم لازم است به نیروهای جوان و بادانش خود اعتماد کنیم تا بتوانیم در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گذاری شده، گامی موثر در جهت رشد و پیشرفت استان و ایران اسلامی برداریم.

بسطامی گفت: بنده به عنوان عضو کمیسیون تلفیق تمام تلاشم را برای جذب اعتبارات بیشتر برای استان انجام داده و در آینده نزدیک مردم خواهند دید که با اصلاح ساختار بودجه ریزی چقدر موفق بوده‌ایم و به یاری خدا در سال 1400 شاهد وفور اعتبارات مالی و استانی برای ایلام خواهیم بود.

استان ایلام دارای جوانان بااستعدادی چون شهید داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند جوان هسته‌ای و یکی از نخبگان ایلامی است که اکنون افتخار ایران و ایرانی بوده و تاریخ صنعت هسته‌ای ایران، نام او را هرگز فراموش نخواهد.

استان ایلام مهد جوانان با استعداد و غیوری است که هر جا به آن ها اعتماد شده بهترین نتیجه را رقم زده‌اند؛ این روزها که کشور بیش از پیش نیازمند استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، مسوولین باید به طور جد از خروج این سرمایه‌های ارزشمند از استان جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول