اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آب خلیج در راه استان فارس

نشست بررسی و هم‌اندیشی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با حضور جمعی از نمایندگان، مسئولان دولتی، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برگزار شد.

آب خلیج در راه استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فارس از جمله استانهایی است که در طی سالهای گذشته رنج بسیاری از خشکسالی و بی آبی برده که این موضوع بر ابعاد مختلف استان به ویژه اقتصادی، صنعتی و کشاورزی تاثیر منفی داشته است.

یکی از راه های کمرنگ کردن این کم آبی و شاید بتوان گفت بی آبی، انتقال آب از خلیج همیشه فارس به استان می باشد، اتفاقی که در برخی استانهای دیگر همچون اصفهان و خراسان رضوی با وجود فاصله بیشتر اما در مراحل جلوتری از فارس می باشد عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده و برخی نیز به بهره برداری رسیده است.

به همین منظور نشست انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به همت مجمع نمایندگان استان و با حضور نماینده معاون وزیر صمت، جمعی از نمایندگان مجلس، سرمایه گذاران و بخش خصوصی برگزار شد.

کار اقتصادی باید سودآور باشد

نماینده ولی فقیه در فارس در این نشست اظهار داشت: آب را مسئله قرن عنوان می کنند که نیاز به توجه ویژه دارد.

آیت الله دژکام ادامه داد: علاوه بر منابع معمول تامین آب، در فارس یک منبع غنی آب ژرف داریم، آب شیرینی که می تواند چندین شهرستان بزرگ استان را پوشش دهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه به آب در قسمت های مختلف نیازهای بسیاری داریم، گفت: آبی که از دریا به استان فارس برای حوزه صنعت منتقل خواهد شد، توجیه اقتصادی دارد و باید عملیاتی گردد.

وی با ذکر اینکه سودآوری طرح ها بسیار مهم است، عنوان کرد: کار اقتصادی باید سودآور باشد، حال اگر بخشی از سود صرف خیر شود که بستگی به خودشان دارد.

امام جمعه شیراز در خصوص یکی از عوامل عقب ماندگی استان اذعان داشت: تا کاری در استان فارس آغاز می شود، می گویند برای فلانی سود خواهد داشت، اگر سود حلال باشد هیچ مشکلی نخواهد داشت.

به گفته وی نحوه مشارکت و سرمایه گذاری اگر برای همه واضح شود، کار اجرایی با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت.

 اهداف کلان فارس کدام است؟

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در این نشست گفت: در استان فارس باید موضوعات مهم و کلیدی را هدف گذاری کرده تا بتوان با اجرای پروژه های مختلف توسعه و پیشرفت استان را محقق کرد.

ابراهیم عزیزی درخصوص اولویت ها و اهداف مهم و بزرگ استان فارس عنوان کرد: تامین آب برای بخش های مختلف از جمله صنعت و‌ کشاورزی، ریلی شدن استان و جبران عقب ماندگی جهت رسیدن به جایگاه مرکز ریلی کشور و آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها برای توسعه حمل و نقل از جمله اولویت ها و اهداف اصلی استان می باشد.

وی ادامه داد: نفت، گاز و پتروشیمی، بهداشت و درمان استان به عنوان قطب پزشکی و ارتقاء جایگاه صنعت و صنعتی شدن استان از اهداف کلان دیگر است که باید به صورت پروژه ای و کاربردی دنبال شوند.

نماینده مردم شیراز و زرقان تاکید کرد: پشتیبانی دولت، حمایت مجلس و همراهی مردم می تواند در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اثرگذار باشد.

پنج منبع عمده تامین آب در فارس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فارس با استانهای دیگر همچون کرمان، یزد و اصفهان متفاوت است، تصریح کرد: در استان فارس پنج منبع عمده تامین آب داریم که باید مدنظرمان باشد و اولین مورد، خط انتقال پارسیان به سمت لامرد و شمال فارس می باشد.
جعفر قادری اضافه کرد: خط انتقال بوشهر به کازرون و در ادامه به مرکز و شمال استان، تخصیص ۱۰۰ میلی متر مکعب از سد تنگ سرخ بشار و رودخانه شش پیر و فاضلاب های شهرهای بزرگ از دیگر منابع عمده تامین آب در استان فارس می باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با تاکید بر لزوم انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس بیان کرد: همه واحد‌های صنعتی در کنار یکدیگر باید به موضوع ورود کرده و همه درگیر این قضیه مهم شوند.

نقش پررنگ بخش خصوصی در انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز با بر شمردن راه های تامین آب در استان فارس گفت: یکی از منابع مهم سدها هستند که در فارس با ظرفیت سه میلیارد مترمکعب سالانه، ۱.۶ میلیارد مترمکعب آن قابل استفاده در مباحث شرب، صنعت و کمتر در کشاورزی می باشد.

محمود رضایی کوچی، آب چاه را از منابع دیگر تامین آب عنوان کرد و افزود: ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب برای مبحث آب شرب استان مورد نیاز است که غالب آن از چاه ها تامین می شود و دیدگاه ما رفتن آب شرب به سمت منابع پایدار می باشد.

وی پساب فاضلاب ها، آب های شور و آب های ژرف را از دیگر منابع تأمین آب استان فارس عنوان کرد و گفت: نیاز فعلی صنعت ما ۷۰ میلیون مترمکعب می باشد که آب شرب و کشاورزی نیز به آن اضافه می شود پس نیاز است که از همه ظرفیت های درون و بیرون استان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی متذکر شد: برای تامین انتقال آب، بخش خصوصی نقش اصلی را داشته که برای هر کیلومتر مسیر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه دولت نقش خود را در زمینه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس انجام داده، بیان کرد: استان فارس آماده این موضوع مهم می باشد و دولت نیز آمادگی همکاری بیشتر را دارد.

انتقال آب به فارس، حق مسلم مردم ما است

 نماینده مردم داراب و زرین دشت با اشاره به حرکت های خوبی که درحال انجام است اما کافی نیست، مطرح کرد: استان فارس با ظرفیت ها و قابلیت های بالایی که دارد، نسبت به سایر استانها عقب می باشد.

محمدجواد عسکری ادامه داد: در مقطعی بر کشاورزی در استان بیش از حد تاکید شد که در آن برهه سایر استانها به سمت صنعتی شدن رفته و اکنون ما به دلیل آب کشاورزی خود را نیز از دست داده این.

نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: لزوم صنعتی شدن و عمل به شعار سال، تسهیل مسیر برای حضور سرمایه گذاران در استان فارس می باشد.

وی با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس حق مسلم مردم استان است، تاکید کرد: برای حضور بیشتر و آسوده تر سرمایه گذاران باید حوزه ماموریت دستگاه ها و گروه های مختلف مشخص شود.

عسکری همچنین گفت: نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارند تا در این مسیر در کنار سایر متولیان باشد.

محدودیتی در تخصیص انتقال آب نداریم

مدیرعامل آب منطقه ای استان فارس در این نشست بیان کرد: در استان پهناور فارس ظرفیت های استفاده نشده بسیاری داریم که برای مثال می توان به پساب ها اشاره کرد.

دهقانی گفت: هرگاه حرف از صنعتی شدن استان می شود، نبود آب را عنوان می کنند و هرگاه به سراغ آب می رویم، می گویند فارس صنعتی نیست.

وی با بیان اینکه تخصیص استان فارس محدودیت ندارد، اظهار داشت: در فارس تخصیص آب از خلیج فارس را داریم اما برخلاف سایر استانها بخش خصوصی به خوبی پای کار نیامده است.

مسائل زیست محیطی پروژه مدنظر باشد

 نماینده مردم شیراز و زرقان با ذکر اینکه آبرسانی به فارس یک مسیر فراجناحی و فرادولتی می باشد، بیان کرد: آمد و رفت افراد و گروه های مختلف نباید خللی در این کار مهم ایجاد شود.

روح الله نجابت ادامه داد: پیش بینی لازم در خصوص مسائل محیط زیستی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باید صورت گیرد تا مشکلات برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را ایجاد نکنیم.

وی گفت: همه مردم دغدغه تامین آب را دارند بنابراین ضروری است که موضوع درست و دقیق برای مردم تبیین گردد.

در پایان این نشست مقرر شد شورایی راهبردی برای پیشبرد هرچه زودتر و بهتر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس تشکیل گردیده و دبیرخانه آن در محل سازمان صمت استان باشد.

قابل ذکر است که در حالی استان فارس با کمبود آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و درحالی نشست انتقال آب از خلیج فارس به استان با محوریت مجمع نمایندگان و نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار می شود که تنها ابراهیم عزیزی، جعفر قادری، رو‌ح الله نجابت و محمدجواد عسکری از جمع ۱۸ نماینده استان فارس در آن حاضر می شوند و جای سوال است که ۱۴ نماینده دیگر چه کار مهم‌تری از آبرسانی به استان دارند؟

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول