اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟

در گزارش پنتاگون که یک خبرگزاری آمریکایی به آن دست یافته آمده است، نیروهای گارد ملی ساعت‌ها پس از درخواست کمک مقامات آمریکایی برای پاکسازی کنگره، وارد عمل شدند.

روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا روز ششم ژانویه در تماس با پنتاگون، پاکسازی کنگره از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را خواستار شده بود.

به نوشته روزنامه «یواِس‌اِی تودی»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به گزارش داخلی پنتاگون از روز حمله به کنگره دست پیدا کرده و از طریق مقامات فعلی و سابق، از صحت آن اطمینان یافته است.

پنس بعد از اینکه به اتاق امنی در کنگره منتقل شد، در تماس با «کریستوفر میلر» سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا به او گفته بود: «کنگره را پاکسازی کنید».

در جای دیگری از ساختمان کنگره، «چاک شومر» رئیس اکثریت سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز با مقامات ارتش نیز تماس‌های مشابهی داشتند. سخنگوی پلوسی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس این تماسی را تأیید کرد.

در همان زمان مقامات پنتاگون در حال بررسی گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره احتمال وقوع ناآرامی‌های مشابه واشنگتن در دیگر شهرهای آمریکا و وقوع شورش سراسری بودند.

در نهایت «مارک مایلی» رئیس ستاد کل ارتش آمریکا در تماس با فرماندهان پنتاگون اعلام کرد: «باید نظم را برقرار کنیم».

در این گزارش آمده است، مایلی و میلر، سه روز پیش از حمله به کنگره، جلسه‌ای را حضور با وزرای دولت برگزار کرده و استقرار نیروهای گارد ملی در برابر کنگره را بررسی کردند. این دو مقام پنتاگون در همین روز با ترامپ نیز جلسه‌ای جداگانه داشتند.

به گفته آسوشیتدپرس، ترامپ در این جلسه که در کاخ سفید برگزار شد، با استقرار گارد ملی موافقت کرده بود تا در صورتی که اوضاع از کنترل خارج شد وارد عمل شوند.

روز بعد (چهارم ژانویه) مقامات پنتاگون با وزرای دولت ترامپ از جمله سرپرست وزارت دادگستری به صورت تلفنی صحبت کرده و جزئیات استقرار گارد ملی را به بحث گذاشتند.

از سوی دیگر سرپرست پنتاگون در تماس با «رایان مک‌کارتی» وزیر وقت ارتش درباره استقرار نیروهای واکنش اضطراری گارد ملی مشورت کرده بود.

پیش از برگزاری تجمع بزرگ هواداران ترامپ در مجاورت کنگره، ۲۵۵ نیروی گارد ملی در واشنگتن مستقر شدند اما شهردار پایتخت در نامه‌ای به دولت نوشت، نیازی به استقرار نیروی بیشتر نیست.

تعداد هواداران ترامپ که پس از سخنرانی او به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی می‌کردند حدود ده هزار نفر بود و برنامه پنتاگون این بود که فقط اگر تعداد افراد شرکت‌کننده بیش از بیست هزار نفر بود، مراتب به میلر اطلاع داده شود.

ساعت ۱:۴۹ بعد از ظهر، رئیس پلیس کنگره با «ویلیام واکر» فرمانده گارد ملی واشنگتن تماس گرفته و از او درخواست کمک کرد. اندکی پس از ساعت ۳ بعد از ظهر، مک‌کارتی «تأییدیه کلامی» اعزام ۱۱۰۰ نیروی گارد ملی را صادر کرد. ساعت ۳:۱۹ دقیقه پلوسی و شومر با پنتاگون تماس گرفته و درخواست کمک کردند.

نکته جالب این گزارش این است که ساعت ۳:۳۷ بعد از ظهر، در حالی که بیش از دو ساعت از آغاز حمله به کنگره گذشته بود، پنتاگون نیروهای امنیتی را برای محافظت از منازل فرماندهان نظامی ارسال کرد و همچنان هیچ نیرویی به کنگره نرسیده بود.

ساعت ۴:۱۷ دقیقه ترامپ سکوت خود را شکست و در پیامی‌ توئیتری از هوادارانش درخواست کرد به خانه‌هایشان برگردند. حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه برنامه ارتش تکمیل شد و فرمانده گارد ملی واشنگتن ارسال نیروها به کنگره را تأیید کرد.

حوالی ساعت ۴:۴۰ دقیقه، رهبران کنگره بار دیگر با میلر تماس گرفته و پنتاگون را به اطلاع داشتن از حمله به کنگره متهم می‌کنند. به گفته سخنگوی پلوسی، این تماس حدود نیم ساعت طول کشید و در طول آن درباره شکست اطلاعاتی که به این حمله منجر شد، مجادله صورت گرفت.

در نهایت، ساعت ۵:۲۰ دقیقه عصر، ۱۵۵ نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا به کنگره رسیدند و معدود هواداران ترامپ را که همچنان داخل ساختمان پرسه می‌زدند، بیرون کرده و تعدادی را بازداشت کردند. در نهایت، این نیروها ساعت ۸ شب اعلام کردند ساختمان کنگره امن است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول