اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آغاز عملیاتی فاز نخست طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی در نوشهر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز عملیاتی فاز نخست طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی در نوشهر گفت: هدف اصلی این طرح توسعه و بهبود حفاظت و مدیریت علمی و فنی جنگل‌ها است.

آغاز عملیاتی فاز  نخست طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی در نوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، سامانه برخط رصد و پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی ظهر امروز با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در چالوس افتتاح شد.

مسعود منصور در این مراسم با بیان اینکه این طرح کمک زیادی برای جلوگیری از قاچاق چوب، تخریب و تصرف جنگل دارد، اظهار کرد: این طرح در ارزیابی واحدهای اجرایی و حفاظتی ادارات کل، حریق، آفات و بیماری‌هایی که در جنگل به وجود می‌آید بسیار مفید خواهد بود.

وی به تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها با معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توافق‌های لازم را به صورت یک پروژه مشترک انجام شد که در این پروژه تغییرات جنگل‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه و در مقیاس‌های بزرگ با ارتفاع کمتر از یک‌متر را از طریق عکسبرداری هوایی و ایستگاه زمینی ایجاد شده به صورت فیلم و عکس دریافت کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: این طرح در یک سطح ۱۰۰ در ۱۰ کیلومتری به صورت پایلوت آغاز شده است و در کل جنگل‌های هیرکانی و به تدریج به جنگل‌های کشور و حتی در بلندمدت به عنوان یگان هوایی حفاظت بتوانیم این پروژه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در 47 هزار هکتار از جنگل‌ها طرح توسعه و غنی‌سازی انجام گرفت، خاطر نشان کرد: با ابلاغ بخشنامه به همه ادارات کل، اولویت برنامه‌ها را به احیا و توسعه نقاطی از جنگل‌هایی که دچار حریق و تخریب شدند، داده است.

منصور در ادامه به ساماندهی نیروهای فعال در حوزه حفاظت از جنگل‌ها در کشور اشاره و بیان کرد: سیستم پوشش و تجهیزات دفاعی یگان حفاظت تدوین شد و خودروهای زیر پوشش نیز به جی پی اس مجهز شده است.

حمیدرضا سلیمانی رئیس مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری فناوری کشور در ادامه مراسم گفت: از قدیم این کمربند سبز از عوامل تهدیدکننده نظیر آفات، بیماری‌ها، آتش‌سوزی، دست‌اندازی سودجویان و نیز قاچاق چوب در امان نبوده است که در واقع اجرای طرح پایش هوایی یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از این عوامل خواهد بود.

وی افزود: امروز فاز اول عملیاتی طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی شمال را در محدوده شرق منطقه نوشهر و غرب منطقه آمل آغاز شد

سلیمانی افزود: با استفاده از تصاویر هوایی به منظور تصویربرداری در یک بازه زمانی مشخص و بعد حرکت به سمت تلفیق، الگوریتم و استفاده از کیفیت و دقت تصاویر هوایی برداشتی که چیزی در حدود متر است را با تصاویر ماهواره‌ای غیرتجاری تامیم دهیم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها این طرح را با محوریت سازمان و مرکزی نوآوری سازمان عنوان کرد و بیان کرد: در فاز نحست که به مدت ۶ ماه پیش‌بینی شده به‌توان این پروژه به اتمام برسد و خروجی‌ها تهیه و مقدمات کار بزرگ که مدنظر است به انجام برسد.

 

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول