اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خاخام صهیونیست: شرایط در عربستان به نفع یهودیان در حال تغییر است

یک خاخام صهیونیست گفت که فعالیت گسترده‌ای در عربستان دارد و شرایط یهودیان در این کشور تغییر زیادی کرده است.

خاخام صهیونیست: شرایط در عربستان به نفع یهودیان در حال تغییر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یعقوب یسرائیل هرتسوگ» خاخام صهیونیست در مصاحبه‌ای گفت که به زودی اولین خاخام یهودی در عربستان سعودی خواهد بود.

به نوشته وبسایت ویکیلیکس سعودی، او در گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان «مکور ریشون» گفت که یهودیان زیادی در عربستان سعودی هستند که عمده آن‌ها به واسطه حضور نظامیان یهودی آمریکایی، در این کشور مستقر هستند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، در عربستان یهودیان زیادی زندگی می‌کردند که در یک قرن اخیر تعداد آن‌ها کاسته شده و در انزوا قرار گرفته‌اند و خاخام «یعقوب هرتسوگ» قصد دارد به زودی صفحه جدیدی را در مناسبات میان ساکنان عربستان و یهودیان باز خواهد کرد.

این خاخام در ادامه گفت: «عربستان سعودی بزرگترین کشور شبه جزیره است و 35 میلیون جمعیت دارد، صدها یهودی در این کشور حضور دارند که اکثرشان نظامیان یهودی آمریکایی، کارمندان سفارتخانه‌ها و تاجران یهودی هستند که در سال‌های اخیر با گشایشی که میان اسرائیل و جهان عرب رخ داده، به عربستان رفته و شعبه شرکت‌ خود را در این کشور تأسیس کرده‌اند.»

این خاخام ساکن قدس اشغالی همچنین گفت که در 25 سال‌ گذشته بارها به عربستان سفر کرده و بذر انواع محصولات کشاورزی از اسرائیل به عربستان سعودی صادر کرده است و مسئولان سعودی او را با عنوان اصلی‌ترین خاخام عربستان می‌شناسند.

او مدعی شد که ساکنان عربستان نظرات مختلفی درباره رژیم صهیونیستی دارند و به علت مسأله فلسطین، به این رژیم به دید دشمن می‌نگرند، اما در سال‌ها اخیر اوضاع کمی تغییر کرده است.

به گفته وی یهودیان در سال‌های گذشته برای سفر به عربستان با مشکل رو به رو بودند و باید به هنگام دریافت ویزا دین خود را اعلام می‌کردند، اما امروزه اظهار دیانت دیگر برداشته شده و یهودیان بدون مشکلی می‌توانند به این کشور سفر کنند.

این خاخام صهیونیست در ادامه گفت که در زمان جنگ کویت در سال ۱۹۹۱، عربستان سعودی به نظامیان یهودی آمریکایی اجازه نداد که در خاک خود به عبادت بپردازند و آن‌ها مجبور شدند مناسک دینی خود را در داخل کشتی انجام دهند، اما اکنون یهودیان آزادی عمل دارند. او تأکید کرد که شرایط در عربستان سعودی به نفع یهودیان شده است و دولت سعودی تلاش دارد شرایط را تغییر دهد.

یعقوب یسرائیل هرتسوگ تأکید کرد که در پنج سال گذشته (از زمان ولی‌عهدی محمد بن سلمان) تعداد یهودیان در عربستان سعودی که در بخش تکنولوژی و مالی مشغول به کار هستند، افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کند که تعداد آن‌ها در سال‌های پیش رو بیشتر شود.

او در این باره به ساخت شهر «نئوم» اشاره کرد و گفت که در این شهر قرار نیست احکام اسلام اجرایی شود که این مسأله مجال حضور بیشتر یهودیان را فراهم می‌کند و وی اکنون با صدها یهودی ساکن عربستان در ارتباط است و می‌خواهد در ماه سپتامبر نیز با خانواده‌اش به عربستان سعودی سفر کند.

این خاخام صهیونیست همچنین گفت که تمام نهادهای سعودی از جمله وزارت کشور و خارجه او را می‌شناسند و مجوز برگزاری نماز یهودیان برای 120 یهودی را دریافت کرده و گام بعدی این است که مجوز ساخت کنیسه یهودیان در عربستان را بگیرد و پیش‌بینی می‌کند در دو یا سه سال آتی در عربستان نیز همانند امارات متحده عربی، مرکزی مخصوص یهودیان ساخته شود.

او در پایان در پاسخ به احتمال سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت که نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد اما تحولات رخ داده در عربستان احتمال اینکه شرایطی همچون دبی برای یهودیان در عربستان پیش آید، زیاد است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول