اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

پاسخی تعیین‌کننده به طرف گستاخ

یک کارشناس مسائل سیاسی نوشت: آغاز غنی سازی اورانیوم در مقیاس ۶۰ درصد، ضمن اینکه اقدامی مشروع و قانونی و برابر ان‌پی‌تی و از حقوق جمهوری اسلامی بوده، پاسخ حداقلی از حیث فنی و سیاسی البته ناکافی به گستاخی‌های طرف مقابل است.

به گزارش خبرگزاری فارس احمد بنافی در یادداشتی تحت عنوان «پاسخی تعیین کننده به طرف گستاخ» نوشت: آغاز عملیات اجرایی غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس ۶۰ درصد پاسخ فوق‌العاده، راهبردی و تعیین‌کننده به طرف مقابل است. یقیناً خرابکاری در سایت غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز بدون چراغ سبز آمریکایی‌ها در این مقطع صورت نگرفته است. این خرابکاری نمی تواند صرفاً برای کند کردن و یا به عقب راندن صنعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران طراحی شده باشد؛ چرا که از اساس این گونه اقدامات به دلیل بومی بودن دانش فنی  صنعت هسته‌ای نمی‌تواند روند غنی سازی در ایران را متوقف نمایند و این مزیت قابلیت جبران پذیر به این صنعت داده است. 

با این فرض، این سوال متصور است که دشمن در این مقطع چرا به خرابکاری در بخش هسته‌ای ایران روی آورده است؟ 

برآورد دشمن این است که جمهوری اسلامی در مقابل فشارهای اقتصادی به شکل بی نظیری منسجم شده است. اتخاذ راهبرد مقاومت فعال با رویکرد به اقدامات درون برجامی و فرا برجامی برای تغییر دادن موازنه فشار از طرف جمهوری اسلامی موثری افتاده و حتی باعث گردیده که روند فشار را معکوس نماید.

از سوی دیگر فشارهای غرب نیز منجر به شکستن مقاومت ملی در ایران نگردیده و جمهوری اسلامی برای خنثی سازی تحریم‌ها در حال مقاوم‌سازی بخش‌های آسیب پذیر خود برای عبور از وضع موجود است. نباید برنامه‌های جمهوری اسلامی برای تعامل راهبردی و بلند مدت با چین و روسیه را در دگرگون سازی محاسبات طرف مقابل کم اهمیت دانست. جمع همه اقدامات فوق برای غرب فاجعه‌آمیز است.

اکنون محاسبات آنان بر این انگاره ادراکی استوار شده که جمهوری اسلامی در موقعیت ضعف نیست و با دستان پر در مذاکره وارد شده و در چانه‌زنی‌ها حتی یک قدم حاضر به عقب نشینی از موضع و پیش شرط های تعیین شده خود نیست.

این واقعیت دورنمای مذاکرات را برای آنان بسیار سخت و دردناک نموده است؛ چراکه با این شرایط راهی جز امتیاز دادن به ایران برای خود متصور نیستند. حال این اقدام تروریستی مذبوحانه در نطنز قرار بوده برای طرف مقابل موازنه فشار را تغییر داده و ایران را در موضع ضعف قرار دهد تا اراده تصمیم‌گیران داخلی در نحوه مذاکراه و شروط اعلامی را سست کرده و روند مذاکرات را به سود خود تغییر دهند.

تصمیم فوق‌العاده نظام در خصوص آغاز فرآیند غنی‌سازی ۶۰ درصد منهای اهمیت تکنیکال و فنی آن، دارای اهمیت راهبردی بوده و در عین حال پاسخ تعیین کننده و مشروع به طرف مقابل است. همچنین ضمن اینکه دست برتر را برای جمهوری اسلامی در مذاکرات ایجاد کرده به محاسبات ذهنی و طراحی‌های دشمن نیز حمله می‌کند و این ادراک را ایجاد می‌نماید که اقدام تروریستی در حوزه ممنوعه امنیت ملی ایران و عبور از خط قرمزها با پاسخ متقابل اما پشیمان کننده از نوع ترکیبی ( فنی، حقوقی، امنیتی و سیاسی) مواجه خواهد شد.

آغاز غنی سازی اورانیوم در مقیاس ۶۰ درصد، ضمن اینکه اقدامی مشروع و قانونی و برابر ان‌پی‌تی و از حقوق جمهوری اسلامی بوده، پاسخ حداقلی از حیث فنی و سیاسی البته ناکافی به گستاخی‌های طرف مقابل است.

بی‌شک پاسخ امنیتی به طرف گستاخ برای ایران محفوظ بوده و اینکه چگونه و در چه مکانی انجام شود، به وقت مقتضی توسط جمهوری اسلامی تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول