اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مادران باردار در ۳ ماهه اول و سوم بارداری روزه نگیرند

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه‌ اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند و روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است.

مادران باردار در ۳ ماهه اول و سوم بارداری روزه نگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب دا، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری به‌ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند. 

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه‌ اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند و روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است.

وی اضافه کرد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده‌ای از انرژی جنین از قند خون مادر تأمین می‌شود و روز‌ه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند، بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

اباصلتی با بیان اینکه روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است، خاطرنشان کرد: در سه ماهه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد، جنین رشد خوبی داشته باشد، فشار خون مادر طبیعی باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند و بیماری خاصی نداشته باشد، قادر به روزه گرفتن است.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در مادران شیرده از آنجایی که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روز‌ه‌داری سب اختلال در شیردهی شده و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک ایجاد می‌کند، بهتر است که این نوع مادران در این ایام از روز‌ه‌داری خودداری کنند.

وی افزود: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد، در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.

اباصلتی تاکید کرد: در صورتی‌که مادر شیرده مایل به روزه گرفتن است باید در وعده سحر و افطار منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزی، سالاد و میوه را در برنامه غذایی خود بگنجاند و برای تأمین کلسیم بخشی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B را به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند، همچنین پس از افطار تا قبل از خواب و تا سحرحداقل ۸ لیوان آب و مایعات  مصرف کند تا به دلیل کم‌آبی بدن شیر مادر کم نشود و در کنار آن از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری نموده و استراحت کافی را هم برای حفظ انرژی داشته باشد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول