اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کارآفرین لنجانی که کام دیگران را شیرین می‌کند

احمد هادی از کارآفرینان موفق شهرستان لنجان است که توانسته با تولید عسل طبیعی کام همشهریان و هم‌وطنان خود را شیرین کند.

کارآفرین لنجانی که کام دیگران را شیرین می‌کند

احمد هادی از کارآفرینان روستای چم نور بخش باغبهادران و شهرستان لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان، اظهار کرد: روستای چم نور قطب تولید عسل در استان اصفهان و در شهرستان لنجان است که در این میان حدود ۱۵۰ خانوار تولیدکننده عسل و زنبوردار هستند.

این کارآفرین لنجانی به تولید انواع عسل طبیعی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عسل‌های متفاوتی را تولید می‌کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به عسل چهل گیاه، عسل گون، انگبین، کنار، یونجه، شوید و آویشن که هر کدام از این ها باید در مناطق مختلفی برداشت شود.

وی عنوان کرد: در این زنبورستان حدود ۴۰۰ کندوی زنبور عسل وجود دارد که تقریباً در هر برداشت حدود ۴ تن عسل طبیعی برداشت می‌شود.

هادی از کیفیت عسل‌های تولیدی صحبت به میان آورد و تصریح کرد: بر اساس استاندارد موجود اگر ساکاروز عسل زیر ۵ باشد نشان از مرغوبیت و طبیعی بودن آن دارد که برای صادرات این عدد باید زیر ۳ باشد، جالب است بدانید که عسل‌های تولیدی در زنبورستان ما دارای ساکاروز زیر ۳ هستند و بسیاری از این عسل‌های تولیدی دارای ساکاروز ۰.۵ یا صفر است که بیانگر کیفیت مرغوب آن است.

این کارآفرین لنجانی درباره دیگر تولیدات صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: تولیدات عسل ما به غیر از تغذیه جنبه دارویی هم دارد و علاوه‌ بر برداشت عسل محصولات دیگری هم می‌توانیم برداشت کنیم مانند برمون، ژل رویال، گرده گل و زهر زنبور عسل که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر تولیدات ما شامپو و صابون عسل است که از عسل و ژل رویال تولیدی خودمان ساخته شده که کاملاً بهداشتی و سنتی است و جایگزین بسیار خوبی برای شامپوهای گران‌قیمت است.

هادی به نقش پر رنگ واسطه‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تولیدات ما و بقیه همکاران که در این روستا هستند توسط واسطه‌ها و بنکداران با پایین ترین قیمت خریداری می‌شود و با برند آنها صادر می‌شود که این امر باعث شده است که زنبورداری بسیار سخت بشود و بسیاری از همکاران ما مجبور به کم کردن تعداد زنبورستان‌های خودشان شوند.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی با بالا رفتن هزینه‌های تولید و با توجه به اینکه عسل های تولیدی ما به طور کامل طبیعی و دارویی هست در نتیجه با قیمت واقعی خودش به فروش نمی‌رسد.

این کارآفرین لنجانی ادامه داد: با کمال تأسف وجود عسل‌ها و ژل رویال‌های تقلبی در بازار به شدت افزایش پیدا کرده است که تشخیص آن توسط مردم با توجه به روش‌های سنتی موجود که پایه علمی نیز ندارد بسیار سخت است.

این تولید کننده لنجانی به مشکلات و موانع موجود در این حوزه پرداخت و متذکر شد: اولین مشکلی که زنبوردارها دارند بحث بیمه است که زنبوردار نمی‌تواند بیمه باشد که این مشکل به‌ صورت پیاپی پیگیری شده ولی به نتیجه نرسیده ‌است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلات، عدم وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان لنجان است که علی‌رغم جلسات متعددی که با مسؤولان مختلف صورت پذیرفت و قول‌هایی که داده شد اما در عمل محقق نشد که این اتفاق زمینه ورود واسطه ها را به این عرصه فراهم آورد.

هادی اظهار داشت: در زمینه فروش مدتی به کشور عراق صادرات داشتیم که علی رغم تمایل آنها به ادامه همکاری ولی به دلیل مشکلات گمرکی و ناتوانی در برآورده کردن خواسته های آن ها و بعد از آن هم شیوع ویروس کرونا، صادراتمان متوقف شد.

این کارآفرین لنجانی به فروش اینترنتی محصولاتش در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون در نرم افزار «با سلام» با نام غرفه طبیعی و دارویی زاینده‌رود چم نور درحال فعالیت هستیم که اولین و پرفروش‌ترین فروشگاه اینترنتی شهرستان لنجان در این نرم افزار به حساب می‌آییم که بازخوردهای بسیار خوبی از سرتاسر کشور داشته‌ایم و محصولات مان را به سراسر کشور عرضه می‌کنیم.

وی‌ در پایان بر ضرورت حمایت مسؤولان از اینگونه مشاغل تاکید کرد و متذکر شد: با توجه به شعار سال از مسؤولان شهرستان لنجان تقاضا می‌کنیم که به کمک زنبورداران بیایند چراکه ما در حال حاضر به صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی نیاز داریم تا بتوانیم این راه را پرقدرت تر ادامه دهیم.

گفتنی است، احمد هادی از کارآفرینان روستای چم نور بخش باغبهادران و شهرستان لنجان که نزدیک به هفت سال به کار زنبورداری مشغول بوده و در حال ‌حاضر جزء تولیدکنندگان عسل طبیعی و ارگانیک در شهرستان لنجان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۱/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول