اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر در انتخابات شوراهای کرمانشاه/ قانون فصل‌الخطاب است

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: ۸ هزار و۹۴۴ نفر در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و یک‌هزار و ۱۱۰ نفر در انتخابات شورای شهرهای استان ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر در انتخابات شوراهای کرمانشاه/ قانون فصل‌الخطاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، جلیل بالایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بر اساس اعلام روز گذشته ستاد انتخابات کشور، از ۲۱ اردیبهشت رسماً برنامه روزشمار انتخابات ریاست جمهوری شروع خواهد شد.

وی گفت: ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت حضوری و در محل وزارت کشور، از ۲۱ اردیبهشت تا پنج روز ادامه خواهد داشت.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه پنج خرداد روز اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان خواهد بود، ادامه داد: از هفتم خردادماه تا ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات کاندیداها مجاز به تبلیغات خواهند بود و روز بیست و هشتم خرداد نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای دشمن با هدف کاهش مشارکت در انتخابات، بیان کرد: وجود ۱۰ هزار و ۵۴ نفر نامزد شوراهای اسلامی (۸ هزار و۹۴۴ روستایی و یک‌هزار و ۱۱۰شهری) در استان کرمانشاه و برگزاری انتخابات در یک‌هزار و ۸۰۰ حوزه انتخابیه (۱۳۴ حوزه شهری و یک‌هزار و ۶۶۶ حوزه روستایی)، می‌تواند زمینه‌ حضور و مشارکت حداکثری مردم را فراهم کند.

بالایی اضافه کرد: در انتخابات شورای شهر تا ۶ اردیبهشت‌ماه هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کنند و ۸ اردیبهشت‌ نتیجه بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبین اعلام خواهد شد و افراد رد صلاحیت شده تا چهار روز فرصت دارند اعتراضات خود را به هیأت‌های نظارت استان ارائه کنند.

وی گفت: برای انتخابات شوراهای روستا، جمعا ۸ هزار و ۹۴۴(‌۸ هزار و ۴۰۰ مرد و ۵۴۴ نفر زن) ثبت‌نام کردند که افزایش سهم بانوان از چهار درصد در دوره قبل به ۶ درصد در این دوره، از اتفاقات خوب بود.

سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه ضمن بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد از داوطلبین انتخابات شورای روستاها دارای مدرک متوسطه به بالا هستند، اعلام کرد: در بین آنان ۵ نفر دارای مدرک دکترا، ۶۳ نفر فوق لیسانس و ۳۶۶ نفر لیسانس هستند و نیز ۷۴ درصد از داوطلبین کمتر از ۵۰ سال سن دارند و این یعنی داوطلبان نسبت به دور گذشته ۸ درصد جوان‌تر شده اند.

بالایی یکی از نکات مهم انتخابات این دوره شورای روستا را ثبت‌نام ۷ هزار و ۲۷۴ نفر از داوطلبین برای اولین بار در انتخابات، عنوان کرد و گفت: این یعنی تزریق یک‌ جمعیت جوان و با انگیزه و پرانرژی به شوراها که امیدواریم به تعمیق مشارکت و تقویت شوراها منجر شود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول تایید صلاحیت نامزدهای روستا، ۹۱۴ نفر توسط هیأت نظارت بخش تایید صلاحیت شده‌اند، اعلام کرد: تایید صلاحیت ۲۶۷ نفر از داوطلبین منوط به استعلام از مراجع چهارگانه شده است و ۲ خرداد ماه اسامی نهایی افراد تأیید صلاحیت شده، اعلام خواهد شد.

بالایی در ادامه از رسانه‌ها و خبرنگاران و گروه‌های مرجعی که هر کدام به سهم خود، زمینه‌ساز انجام مناسب فرآیند انتخابات تا به امروز بوده‌اند، تشکر کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: ما در ستاد انتخابات استان عهد کرده‌ایم که با امانتداری و رعایت اصل بی‌طرفی حافظ رأی مردم باشیم و آنچه که برای ما فصل‌الخطاب است، قانون است و همه به اصل قانون‌مداری پایبندم.

وی در بخش پایانی سخنان خود در رابطه با برگزاری انتخابات در شهر کرمانشاه به صورت الکترونیک، گفت: فرآیند برگزاری هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر  الکترونیکی خواهد بود با این تفاوت که در انتخابات ریاست جمهوری اخذ رأی با تعرفه کاغذی است ولی در انتخابات شورا اخذ رأی، تجمیع و شمارش آرا نیز الکترونیکی خواهد بود.

بالایی گفت: برای انتخابات شورا دستگاه‌های الکترونیکی اخذ رای در نظر گرفته شده است که رای دهنده با قرار گرفتن در پشت آن می‌تواند مشخصات کاندیدا مورد نظر خود را وارد کند و به او رأی دهد.

وی در پایان ضمن بیان اینکه رأی‌های الکترونیکی در فرمانداری کرمانشاه تجمیع و نتیجه اعلام خواهد شد از داوطلبین خواست برای رأی‌گیری بیشترین تأکیدشان بر روی کد‌های انتخاباتی‌شان باشد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول