اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

فارس من| سرو ابرکوه دومین موجود کهنسال جهان در انتظار جهانی شدن/مسئولان قول پیگیری دادند

در 25 تیرماه سال 98 تهیه پرونده ثبتی درختان دیرزیست ایران با محوریت سرو کهنسال ابرکوه طی تصویب مصوبه‌ای با امضاء معاون وزیر میراث فرهنگی بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گذاشته شده است که هنوز از اقدام عملی در این زمینه خبری نیست و ضرورت ورود نماینده مجلس به این موضوع به شدت احساس می شود.

فارس من| سرو ابرکوه دومین موجود کهنسال جهان در انتظار جهانی شدن/مسئولان قول پیگیری دادند

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، مخاطبان این رسانه در سامانه مردمی «فارس من» سوژه‌ای تحت عنوان «لزوم ثبت جهانی سرو کهنسال شهر باستانی ابرکوه» را ثبت و درخواست پیگیری پیرامون این موضوع را داشتند به همین منظور خبرنگار فارس در شهرستان ابرکوه به سراغ مسئولان میراث فرهنگی و فرمانداری رفته و این دغدغه اجتماعی را پیگیری کرده است.

قامتش به بلندای ۲۸ متر، قطر تنه درهم‌تنیده و پیچ‌وتاب خورده‌اش که گردشگران آن را به تاریخ ایران و اصالت تفکیک‌ناپذیر مردمان آن تشبیه می‌کنند چهار متر و قطر تاج سرسبز آن به ۱۱ و نیم متر است؛ اما سن و سال دقیقش را کسی نمی‌داند. بر روی تابلوها و مکتوبات آن را چهار هزار و ۵۰۰ ساله می‌دانند ولی عنوان یکی از پیرترین موجودات زنده جهان سالیان درازی است که بر آن مانده است و این در حالی است که در میان آثار جهانی هیچ جایگاهی نداشته و جایش در یونسکو خالی است.

قدمت نبض تپنده شهر ابرکوه آنجایی مشخص می‌شود که برخی مردم در داستان‌ها و افسانه‌ها، کاشت این درخت را به پیامبران و پیامبرزادگان از جمله حضرت آدم، زرتشت (زرتشت، چون موسم اسپند به ابرکوه رسید، با دست خود بذر سرو بر این دشت فشاند و بر مردمان نوید داد که درختی در آن میان بماند تا ببیند درفش فرزندش بهرام، پادشاه صبح دم رستاخیز را)، فرزندان حضرت نوح (در کتاب «اصحاب رَس» به قلم «حبیب‎الله فضائلی» آمده است پسران حضرت نوح (ع) شامل هام، سام و یافث، هر کدام حکومت بخشی از دنیا را بر عهد داشتند. یافث... سرو ابرکوه را کاشته است) نسبت داده‌اند.

این سرو زیبا با نام علمی «cuppresus sempervirens» نه تنها یک اثر طبیعی و جاذبه گردشگری محسوب شده بلکه پیوندی ناگسستنی با فرهنگ و باورهای مردم ابرکوه و حتی تمامی ایران دارد. لذا امروز همین مردم دیار کهن ابرکوه که با داشتن چنین نگین سبز و بی‌مثالی، همچنان عنوان محروم و توسعه‌نیافته را یدک می‌کشد، درخواست ثبت جهانی با ارزش‌ترین دارایی شهرشان را دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه دراین ‌باره در گفتگو با فارس اظهار کرد: سرو ابرکوه که به عنوان هویت تاریخی مردم ابرکوه و ایران شناخته شده است در حوزه یونسکو هیچ جایگاهی نداشته و ما در سال 98 تلاش کردیم که بحث ثبت جهانی آن را مطرح و احیا کنیم.

 

 

«مقرر شد در اسرع وقت پرونده ثبت جهانی درختان دیر زیست کشور با محوریت درخت سرو ابرکوه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان یزد تهیه و برای پیگیری‌های بعدی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.»حمید مشتاقیان یادآور شد: در تاریخ ۲۵ تیرماه ۹۸ جلسه‌ای با حضور محمدحسین طالبیان معاون، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری، ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی و املاک سازمان (وزارتخانه فعلی) میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، فاطمی مدیرکل میراث استان و مسئولین شهرستانی با موضوع اهمیت وجایگاه سرو برگزار و مصوب ای به شرح ذیل به تصویب و امضای حضار رسید:

مشتاقیان خاطرنشان کرد: گرفتن این مصوبه برای شهرستان و آغاز تهیه پرونده ثبت جهانی سرو گامی بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شد که ما موفق به چنین کاری شدیم؛ اما این موضوع در حد همین مصوبه باقی ماند و پیگیری‌های میراث شهرستان و مکاتبات فرماندار سابق (محمد کاظمی نسب) به سرانجام نرسید و هیچ اقدام عملی تا کنون صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: در تاریخ ۹ اسفندماه سال گذشته با محمدرضا صباغیان نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه این شهر نیز مکاتبه‌ای مبنی بر پیگیری مصوبه جلسه ۲۵ تیرماه سال ۹۸، انجام و بازهم دریغ از آغاز یک اقدام عملی.

رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه به اقدامات انجام شده در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی کاروانسرای عقدا و اردکان و ... که توسط اداره کل میراث استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه ثبت جهانی سرو ابرکوه جدی گرفته نمی‌شود درحالی‌که اگر چنین مصوبه‌ای در یکی دیگر از شهرستان‌ها گرفته شده بود، قطعاً تا کنون اقدامات قابل‌توجهی نیز انجام شده بود.

مشتاقیان تأکید کرد: جای تعجب است که مکاتبات ما در حوزه ثبت جهانی سرو طی یک چرخه به خودمان بازمی‌گردد و خودمان باید پاسخ خودمان را بدهیم. لذا راهکار عاجل و عملی برای پیگیری این موضوع بسیار مهم که در حال حاضر به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است، دغدغه مندی و ورود نماینده مجلس است تا تشکیل یک کارگروه را برای تهیه پرونده ثبتی از مدیرکل میراث استان خواستار شود.

وی در ادامه اذعان کرد: سیستمی که هم‌اکنون برای درخت سرو به صورت هیئت‌امنایی تدارک دیده شده، سیستمی نیست که بتواند سرو را زنده نگه دارد. این اثر ارزشمند تحت نظر اداره محیط‌زیست نگهداری شده و میراث فرهنگی به طور مستقیم هیچ نقشی ندارد؛ درحالی‌که میراث باید بتواند در حوزه گردشگری پیرامون این درخت مسیر خود را طی کند.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه ادامه داد: قطعاً در صورت ثبت جهانی این درخت، ضوابط و مقررات جهانی بر آن حاکم شده و سالانه توسط کارشناسان و ارزیابان جهانی رصد و از آن به شکل بهتری نگهداری خواهد شد. ضمن اینکه در حوزه گردشگری نیز علاقه‌مندان ابتدا به سراغ آثار جهانی رفته و قطعاً ابرکوه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

 محمد حسین امامی فرماندار ابرکوه نیز از انجام یک سری مکاتبات در حوزه تهیه پرونده ثبتی خبر داد و گفت: اسناد و مدارک باید از طرف اداره کل میراث فرهنگی تهیه شود؛ چراکه ثبت جهانی شدن یک رویه طولانی‌مدت است و باید کارشناسان میراث جهانی چندین بار بازدید و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تأکید کرد: بحث انتخابات تمام شود، موضوع ثبت جهانی سرو را به طور جد پیگیری خواهیم کرد؛ زیرا سرو ابرکوه علاوه بر مباحث فرهنگی، قدمت و سابقه ابرکوه را نشان داده و برند خاصی برای شهرستان است که علاوه بر بُعد فرهنگی، ابعاد اقتصادی را هم به دنبال دارد.

انتهای پیام/ف/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول