اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خلیج فارس و کرانه‌های شمالی حکایتی از شهرستان‌های لامرد و مُهر

خلیج فارس و کرانه‌های شمالی اشاره‌ای به ابعاد تاریخی، جغرافیایی و طبیعی منطقه خلیج فارس و جزایر و شهرهای آن و بیان اهمیت این منطقه از لحاظ سیاسی و اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، کتاب خلیج فارس و کرانه های شمالی آن معرفی ابعاد تاریخی، جغرافیایی و طبیعی منطقه خلیج فارس و جزایر و شهرهای آن و بیان اهمیت این منطقه از لحاظ سیاسی و اقتصادی است.

در این اثر ابتدا به معرفی اجمالی خلیج فارس و پیشینه تاریخی نام این منطقه پرداخته شده و پس از آن جزایر موجود در آن به صورت اجمالی معرفی شده است.

نویسنده ضمن بیان سابقه تاریخی حضور کشورهای استعماری مانند انگلیس و پرتغال در این منطقه به توصیف ابعاد مختلف جزایر آن همچون: ‌جزیره هرمز، جزیره قشم، لارم، هنگام، ابوموسی، سیری، تنب بزرگ و کوچک، فارو، هندورابی، ‌کیش، لاوان، ‌خارک، بنب فرور، و شیف پرداخته و فراز و نشیب‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این جزایر را بیان کرده است.

آنگاه به معرفی کرانه‌های شمالی خلیج فارس پرداخته و ابعاد تاریخی و اقتصادی بندرهای موجود در این منطقه را توصیف نموده است.معرفی شهرهای پارسیان و عسلویه، بستک، بندر سیراف، لامرد و مُهر و برخی از بخش‌های وابسته به آن‌ها و بیان اهمیت تجاری و اقتصادی این منطقه به عنوان قطب انرژی ایران از دیگر مندرجات این اثر است.

نصـرالله کریمـی درسـال ۱۳۳۶ در روسـتای قاسـمعالی شهرستان پارسیان متولدشد، در مهرماه سال ۱۳۵۳ با تشویق و هدایت مرحوم پدرش که خود اولین دانش آموز و اولین معلم بومی پارسیان بود وارد دانشسرای مقدماتی شد و به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در سال ۱۳۸۳ به افتخار بازنشستگی نائل گردید.

این نویسنده که تاکنون ۷ اثر وی در زمینه های مختلف تاریخی چاپ شده است، در کتاب "خلیج فارس و کرانه های شمالی" به تاریخچه شهرستان های لامرد و مُهر اشاره نموده است.

در ابتدای این کتاب به وجه تسمیه دهستان تراکمه، ایل تراکمه، مشاهیر و مفاخر تراکمه پرداخته شده است و در خصوص میرامان اله کریمی اولین بخشدار لامرد نوشته هایی عرضه شده است.

نصرالله کریمی نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار فارس در لامرد، اظهارداشت: در کتاب "خلیج فارس و کرانه های شمالی آن" به اردو کشی قوام شیرازی درسال ۱۳۳۲ هجری قمری به خاطر اخذ مالیات و حمله به قلعه باریکو( محله کریم آباد شهرلامرد) اشاره شده و پس از آن به تمامی بخش های شهرستان لامرد نیز پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب همچنین به شهرستان مُهر و بخش های آن از جمله خواجه فالی از بزرگان شهر فال که در زمان اله وردی خان با حکم وی بحرین را از دست پرتغالی ها آزاد نمود اشاره شده است و آیت الله فال اسیری نیز معرفی گردیده است.

کریمی در خصوص کتاب آموزش و پرورش در جنوب ایران نیز خاطرنشان کرد: در این کتاب به شکل گیری مدارس در استان های فارس، بوشهر و هرمزگان اشاره شده است و تمامی معلمان پیشکسوت و خیرین مدرسه ساز معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: اولین مدرسه در لامرد در سال ۱۳۲۷ تاسیس شده است و در سال ۱۳۴۱ به دلیل اینکه تعداد مدارس در لامرد و مُهر بسیار اندک بود با تشکیل سپاه دانش، ۴۰ روستای لامرد داری معلم می شوند که در این کتاب برخی عکس های قدیمی آن مدارس نیز چاپ گردیده است.

این نویسنده در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تا قبل از راه اندازی مدارس در لامرد، سوادآموزی در مکتب خانه ها انجام می شد که مردم علاوه بر قرآن خوانی، کتاب های بوستان و گلستان و مثنوی نیز مطالعه می کردند و اکثر سواد خواندن و نوشتن در مکتب خانه ها بود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول