اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خسارت شدید سرمای بهاره به قطب پسته استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از وقوع سرمای بهاره در اواسط فروردین ماه در این شهرستان خبر داد و گفت: این رویداد جوی، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به جای گذاشته است.

خسارت شدید سرمای بهاره به قطب پسته استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، علیرضا بصیری با بیان اینکه سطح زراعی و باغی شهرستان بیش از ۲۵ هزار هکتار است، بیان کرد: بر اثر سرمازدگی اخیر به طور میانگین خسارت ۴۰ درصدی به باغات و خسارت ۲۰ درصدی به زراعت این شهرستان وارد شده که عمده آن مربوط به محصول پسته با سطح زیر کشت ۱۱ هزار هکتار بوده است.

وی اظهار کرد: هر چند در سال زراعی جدید بیش از ۵۵ درصد محصولات کشاورزی شهرستان با تلاش کارشناسان بیمه زیر پوشش قرار گرفته، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات متعدد از جمله سرمازدگی لازم است سایر بهره‌برداران نیز نسبت به این امر کوشا باشند تا زیان ناشی از آن را کاهش داده و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

آموزش زنان روستایی در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: در سال گذشته بالغ بر هزار نفرساعت در قالب ۶۴ کارگاه آموزشی آموزش های حضوری مختلف کشاورزی در این شهرستان به اجرا در آمد.

بصیری با بیان اینکه ۵۰۰ نفر از زنان روستایی در ۱۰ صندوق اعتبارات خرد این شهرستان عضویت دارند، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ و به منظور افزایش دسترسی این زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات، توانمند سازی آنان برای انجام فعالیت های مشارکتی مرتبط با بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد آنها بیش از ۶۷۰ نفر ساعت آموزش ویژه برگزار همچنین در راستای طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایری، آموزش و ایجاد باغچه خانگی ویژه زنان روستایی با همکاری شبکه بهداشت، در سه روستا انجام شد.

او با اشاره به اینکه این مدیریت در سال گذشته موفق به ایجاد ۱۴ باغ و مزرعه الگویی و نمایشی شده است، اضافه کرد: به منظور الگوسازی برای بهره برداران و تقدیر از تولیدکنندگان برتر در زیر بخش های مختلف کشاورزی، با برنامه ریزی و هماهنگی با کارشناسان پهنه مراکز در سال گذشته موفق به شناسایی و معرفی ۱۰ نفر منتخب شهرستان نی ریز به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به عنوان نمونه شده ایم.

بصیری خاطرنشان کرد: با ترویج، آموزش کشاورزی و انتقال دانش با روش ‌های مختلف ترویجی همچون کلاس ‌های آموزشی، آموزش انفرادی، بازدید از مزارع و با کمک رسانه ‌های سمعی و بصری مختلف می‌توان توصیه ‌های لازم را به کشاورزان رساند تا با افزایش آگاهی و دانش در بالا رفتن میزان بهره‌ وری بخش کشاورزی نقش بسزایی داشت.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول