اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مصوبه مجلس برای سربازان اجرایی شد/افزایش حقوق سرباز وظیفه از اردیبهشت

نمایندگان مجلس یازدهم در جریان بودجه سال جاری،4 برابر شدن حقوق سربازان را مصوب کردند؛ امروز ستاد کل نیروهای از اجرایی شدن این افزایش حقوق خبر داد.

مصوبه مجلس برای سربازان اجرایی شد/افزایش حقوق سرباز وظیفه از اردیبهشت

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه 1400 مقرر کردند که حقوق سربازان وظیفه تا 4 برابر افزایش یابد؛ امروز این مصوبه به ثمر نشست و ستاد کل ستادکل نیروهای مسلح(اداره سرمایه انسانی سرباز) با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش حقوق کارکنان وظیفه در سال جاری خبر داد.

 بر اساس اعلام ستاد کل نیروهای مسلح میانگین حقوق سربازان از ۴۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و پانصد هزار تومان در سال جاری افزایش یافته و در حال حاضر حداقل حقوق پرداختی به کارکنان موصوف در مناطق عادی ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و حداکثر آن چهار میلیون تومان در مناطق عملیاتی می‌باشد.

بر این اساس به کارکنان وظیفه متأهل و کارکنان وظیفه نخبه حقوق معادل ۱۰۰ درصد مبنای قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت می گردد که حداقل آن در مناطق عادی ۲ میلیون تومان و در سایر مناطق نیز علاوه بر حقوق، فوق العاده‌ها نیز به آن اضافه می‌گردد.

* اضافه کردن حقوق سربازان از محل درآمدهای هدفمندی

پنجم بهمن ماه سال گذشته بود که در جریان بررسی جدول مصارف تبصره 14 بودجه 1400 ، کمیسیون تلفیق با اضافه کردن یک ردیف به آن افزایش حقوق سربازان را از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها کلید زد.

بر اساس ماده ۴۹ و ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی  مصوب ۱۳۸۷ ، دولت موظف به پرداخت ۶۰ الی۹۰ درصد حقوق پایوران به سربازان مجرد و متاهل است اما هر ساله به دلایل کمبود منابع معتبر ستاد نیروهای مسلح امکان پرداخت چنین مبلغی را نداشته است و به این ترتیب حقوق سربازان وظیفه در سال ۹۹ میانگین ۴۴۰ هزار تومان بود. 

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق که بعد از آن در صحن علنی نهایی شد و به تائید شورای نگهبان رسید در فرآیند لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود اعتباری برای افزایش حقوق سربازان پیش بینی شد تا حقوق سربازان در سال جدید ۴ برابر گذشته شود. 

* مخالفت اولیه دولت 

روز یکشنبه هفته جاری، سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس نسبت به روی زمین ماندن این حکم قانونی تذکر داد و گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه امسال به همت مجلس، حقوق سربازان چهار برابر افزایش پیدا کرد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر در کشور به سربازی می‌روند و متأسفانه حقوق آنان پرداخت نمی‌شود. طبق قانون باید حقوق سربازان ۶۰ درصد حقوق پایه باشد، در حالی که صرفاً ۳۵۰ هزار تومان حقوق به سربازان داده می‌شود.

وی توضیح داد که مجلس در جریان تصویب قانون بودجه سال جاری ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بابت تأمین حقوق سربازان در نظر گرفت و بر این اساس کف حقوق آنان باید در یک ماه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد.

دهنوی از پیگیری های خود در این زمینه خبر داد و گفت که گویا دولت برای منابع این بند اولویت تعیین نکرده و تاکید کرد: در این زمینه شاهد پاس کاری بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هستیم و جای تأسف دارد که پرداخت حقوق سربازان در اولویت آخر و تعمیر استخر نهاد ریاست جمهوری و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رانت جهانگیری در اولویت اول است.

وی خطاب به دولتمردان گفت: تا زمانی که فرآیند سربازی اجباری را اصلاح نکردیم، باید حق و حقوق آنان داده شود، چرا که بسیاری از آنان جزو اقشار ضعیف جامعه هستند. مگر بچه‌های آقایان، مسئولان و آقازاده‌ها به سربازی می‌روند؟ نهایتاً آنان به شکل دیگری سربازی خود را می‌گذرانند.

در ادامه جلسه، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت:  وضعیت سربازان مطلوب نیست و مجلس به درستی و به خوبی به این موضوع توجه کرد تا وضعیت معیشتی سربازان وظیفه ارتقا یابد. نسل وسیعی از جوانان ما در خدمت نظام هستند و ما خجالت زده هستیم که حتی به اندازه پول توجیبی هم نمی‌توانیم به آنان مبلغی را پرداخت کنیم.

* پیگیری های مجلس نتیجه داد

 ستاد کل نیروهای مسلح امروز در اطلاعیه ای افزایش حقوق سربازان بر اساس مصوبه مجلس را اعلام کرد. در همین مورد دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: ‌امسال در مجلس کاری که در اصلاحیه لایحه بودجه انجام دادیم این بود که ردیف مربوط به حقوق سربازان را که 2 هزار میلیارد تومان بود به 8 هزار و 600 میلیارد تومان شامل حقوق، البته ایاب ذهاب و... افزایش دادیم و در مقابل، از ستادکل نیروهای مسلح خواستیم که از این محل حقوق سربازان را طبق قانون (یعنی 60 تا 90 درصد) پرداخت کنند.

وی با اشاره به اخطاری که روز یکشنبه در صحن علنی داده بود همچنین گفت: امروز که از ستادکل نیروهای مسلح مجددا پیگیری کردیم، متوجه شدیم خوشبختانه این مشکل حل شده و دولت با اکراه پذیرفته این پول را از همین ماه به ستاد پرداخت کند و ستاد هم قول داده است که از اردیبهشت‌ماه افزایش حقوق سربازان اعمال شود و ما دیگر هیچ سربازی نخواهیم داشت که زیر مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان دریافتی داشته باشد. 

او همچنین از سربازان خواست درباره اجرای این حکم قانونی به آنها گزارش دهند و آنها به عنوان نمایندگان مردم پیگیر هستند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول