اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

بازی‌های خانوادگی موثرترین راه برای جبران آسیب‌های آموزش مجازی

یک متخصص اعصاب و روان در استان یزد افسردگی و اختلال در رشد شخصیتی دانش آموزان را از جمله دغدغه‌های ناشی از آموزش‌های مجازی در خانواده‌ها دانست و گفت: ورزش و بازی های خانوادگی موثرترین راهکار برای جبران آسیب های ناشی از آموزش مجازی در کودکان است.

بازی‌های خانوادگی  موثرترین راه برای جبران آسیب‌های آموزش مجازی

بیش از یکسال است که دانش آموزان با شیوع کرونا و در شرایط سخت در حال تحصیل هستند اما این شرایط با تغییرات و تاثیراتی همراه بوده که کم‌تحرکی، افسردگی و بی میلی به درس خواندن از جمله این تاثیرات است.

دکتر مهدی بهزادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، در خصوص تاثیر کرونا در سلامت روانی دانش‌‍‌آموزان و آموزش مجازی اظهار کرد: مسئله شیوع کرونا در کشورمان آموزش را برای دانش‌آموزان به شیوه جدیدی تبدیل کرد که این شیوه مزایا و معایبی را به همراه دارد و تاثیر بسزایی در سلامت روانی دانش‌آموزان گذاشته است.

وی مشکلاتی از قبیل کم تحرکی دانش‌آموزان به واسطه آموزش‌های مجازی را یکی از معایب برشمرد و افزود: شکل نگرفتن مکانیسم و تطابق پذیری با توجه به شرایط سنی در برخی از دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه اول دبستان مشکلات روحی و روانی بیشتری را با خود به همراه دارد. 

این متخصص اعصاب و روان با بیان این‌که تعامل هدفمند دانش‌آموزان باهم تضمین کننده سلامت اجتماعی و روانی آنها است تصریح کرد: در شرایط کرونایی با وجود آموزش مجازی این تعاملات هدفمند از بین رفته و در رشد شخصیتی دانش‌آموزان خلل وارد کرده است. 

بهزادی به معایب دیگری از آموزش مجازی و تاثیر آن بر سلامت روانی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: مسئله فاصله طبقاتی بین مقاطع مختلف دانش آموزی و نداشتن دسترسی بعضی از آنها به گوشی‌های هوشمند و اینترنت باعث ناامیدی دانش آموزان در امر تحصیل شده است. 

وی ادامه داد: آموزش مجازی و خانه نشینی دانش‌آموزان و نداشتن دسترسی آنها به معلم به صورت حضوری فرصت اظهار نظر و تبادل اطلاعات را از آنها گرفته و همین مسئله میزان یادگیری دانش آموزان را دچار مشکل کرده است که این امر سبب اضطراب در دانش آموزان نیز می‌شود.

این متخصص با اشاره به اهمیت افت تحصیلی دانش آموزان و افسردگی در بین آنها گفت: برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی و احساس صمیمیت بین معلم و دانش‌آموز توام با احترام و اعتماد، میزان انگیزه در دانش آموزان را افزایش می‌دهد و این امر در دوران کرونا کمرنگ شده است.

دکتر بهزدای همچنین به راهکارهایی جهت به حداقل رساندن آسیب‌های روحی در این زمان اشاره و تصریح کرد: برای کاهش اختلالات روحی دانش آموزان والدین می‌توانند ساعاتی از روز را به فعالیت‌های ورزشی با خانواده اختصاص دهند.

وی ادامه داد: همچنین مدارس نیز می‌توانند با برگزاری سرگرمی‌ها و مسابقات به صورت مجازی دانش‌آموزان را ترغیب کنند به این امر که فضای مجازی صرفا برای تحصیل نیست و می تواند مکانی برای سرگرمی نیز باشد.       

این متخصص اعصاب و روان در استان یزد خاطرنشان کرد: مدارس می‌توانند با برقراری تماس تصویری با دانش آموزان به شکل زنده مدرسه را نمایش دهند و این امر می تواند شرایط را برای آنها بازسازی کند که دانش آموزان احساس کنند هنوز در مدرسه حضور دارند.

بهزادی بیان کرد: در این خصوص مطالعاتی در کشور انگستان بر روی دانش‌آموزان انجام شده که نتیجه آن، افسردگی تعداد بیشتری از دانش‌آموزان است، اما آموزش مجازی مزایایی نیز از جمله آشنایی دانش آموزان با روشهای نوین آموزشی و نحوه کار با شبکه های اجتماعی، همچنین تطابق دانش آموزان با شرایط سخت و تسلیم نشدن در برابر مشکلات و شرایط فعلی که می‌تواند آنها را موظف به ادامه آموزش و کسب علم نماید دارد. 

وی در پایان به تاثیر بسزای والدین و ایجاد انگیزه برای دانش آموزان اشاره و عنوان کرد: چالش یکنواختی فعالیت‌ دانش‌آموزان در شرایط فعلی که نتیجه آن نبود انگیزه مناسب در امر تحصیل شده، تنها با همت و خلاقیت والدین ساماندهی می‌شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول