اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

معادن کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی عظیم برای ایجاد اشتغال

معادن کهگیلویه و بویراحمد یکی از ظرفیت‌های عظیم ایجاد اشتغال در این استان هستند.

معادن کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی عظیم برای ایجاد اشتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری در استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد از ۱۳.۳ سال‌های قبل به  ۱۰.۸ درصد در سال ۹۹ رسیده و استانی که همیشه رتبه‌ اول تا سوم بیکاری را داشت این بار رتبه هفدهم نرخ بیکاری را دارد  اما این آمار برای استانی که یک درصد جمعیت و وسعت کشور را تشکیل می‌دهد هم آمار بالایی است.

کهگیلویه و بویراحمد سرشار از پتانسیل و ظرفیت‌های نهفته‌ای است که اگر مورد توجه قرار گیرند نه فرد بیکاری در این استان می‌توان دید و نه کسی از محرومیت سخنی به میان خواهد آورد.

یکی از این بخش‌ها، معادن هستند کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱.۵ میلیارد تن ذخیره معدنی در مواد اولیه سیمان، گچ، فسفات، سنگ آهک و ....است.

به گفته دارا فرامرزی معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر ۷۹ فقره پروانه بهره‌برداری معادن با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زائی ۸۲۹ نفر صادر شده است، ذخیره این معادن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن است.

فرامرزی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ معدن در استان فعال و در حال بهره برداری است به رشد سایر شاخص‌های معدنی هم اشاره کرد و یادآور شد:  شاخص‌های بخش معدن استان در سال گذشته مثبت و امیدبخش بوده است.

وی ادامه داد: براساس داده‌های موجود در سال ۱۳۹۹ ، ۱۸ فقره پروانه اکتشاف، ۲ فقره گواهی کشف با ذخیره ۳۱ هزار تن،  ۶ فقره پروانه بهره‌برداری معدن با سرمایه‌گذاری ۴۹۲ میلیارد ریال و  اشتغال ۱۰۶ نفر و استخراج اسمی ۵۸۰ هزار تن در استان صادر شده است.

فرامرزی بیان کرد:  سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ در صدور تعداد پروانه اکتشاف ، ۸۰۰ درصد، گواهی کشف ۱۰۰ درصد و پروانه بهره‌برداری معدن ۲۰۰ درصد رشد داشته است که همه این آمار بیانگر ایجاد اشتغال در بخش معادن است.

وی همچنین از رشد ۷۲ درصدی وصول حقوق دولتی معادن کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت خبر داد و بیان کرد: بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی وصول شده است، ، برای اولین بار در تاریخ معدنکاری استان از مرز ۱۰ میلیارد ریال گذشت و به بیش از ۱۶ میلیارد ریال رسید.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول