اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

آموزش مهارت به 92 هزار سرباز وظیفه در سال گذشته

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای گفت: سال گذشته طبق برنامه قراربود به 92 هزار سرباز وظیفه آموزش مهارتی ارائه کنیم که این کار محقق شد.

آموزش مهارت به 92 هزار سرباز وظیفه در سال گذشته

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آموزش مهارت به سربازان وظیفه در حین خدمت وظیفه عمومی گفت: با توجه به اینکه توانمندسازی جامعه به گونه‌ای است که هر کس در جستجوی یک موقعیت متناسب با شأن خود است، باید بتواند از طریق مهارت و ارتقای توان به آن برسد، بنابراین آموزش فنی و حرفه‌ای در چند دهه اخیر معطوف به این مسئله شده است. 

وی گفت: در مراکز آموزش نظامی با توجه به اینکه افرادی که برای گذراندن دوره خدمت سربازی وارد پادگا‌ن‌ها می‌شوند، معمولاً 75 تا 80 درصد فاقد مهارت فنی هستند، این ضرورت ملی احساس شد که از زمان خدمت سربازی استفاده کنیم و به سربازان مهارت و تخصصی یاد بدهیم که بعد از دوره خدمت در خود توانمندی احساس کنند که بتواند بر پایه آن شغل و زندگی خود را برنامه‌ریزی کند و با توجه به اینکه اکنون در زمان صلح قرار داریم، بهترین فرصت برای آموزش مهارت به سربازان به شمار می‌رود. 

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ، قرارگاه مهارت‌آموزی با تدبیر مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی ستادکل نیروهای مسلح، از حدود سه سال قبل شکل گرفته که در تعامل با سازمان‌های مختلف و به ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به  عنوان مرجعیت اصلی مهارت فعالیت می‌کند. سال گذشته طبق برنامه باید 92 هزار از سربازان را در پادگان‌ها آموزش می‌دادیم که با وجود شرایط سخت کرونایی به این هدف رسیدیم و این تعداد افراد در پادگان‌ها آموزش مهارت دیدند.

هاشمی گفت: امسال هم قرار است به 120 هزار سرباز آموزش فنی و مهارتی ارائه کنیم البته محدودیتی در این زمینه نیست و اگر تقاضا بیشتر بود، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.

هاشمی همچنین گفت: در پادگان‌ها چون فضای باز وجود دارد و همچنین کارگاه‌های بزرگ و وسیع وجود دارد، امکان آموزش به سربازان بهتر است. 

وی در مورد اینکه چه رشته‌هایی سربازان آموزش داده می‌شود، گفت: رشته‌های مختلفی وجود دارد. البته بستگی به نیازهای واحدهای آموزش‌دهنده سربازان که چه نیروهائی لازم دارند و همچنین رشته‌هایی که برای خود سرباز هم مناسب باشد. بنابراین نیازسنجی یگان آموزشی و خود کارآموز باعث شده است که محدودیتی در رشته‌ها نداشته باشیم و این رشته‌ها با توجه به آینده‌پژوهی که هدف نهایی آن این است که سرباز بعد از گذراندن دوره خدمت مشغول به کار شود و در طی زمان خدمت هم بتواند مؤثر واقع شود.

هاشمی این را هم گفت که امروز با توجه به نیاز بازار به فناوری‌های دیجیتال و فناوری‌های نو، رویش مشاغل جدید وجود دارد و از طرفی با توجه به اینکه اکثر سربازان تحصیل‌کرده دانشگاه‌ها هستند، بنابراین سواد پایه را دارند که در فراگیری مهارت‌های جدید هم به آنها کمک می‌کند. در این زمینه 65 گروه شغلی آموزش می‌دهیم که در ذیل این گروه‌ها می‌توان هزاران فرصت شغلی تعریف کرد. به عنوان مثال در گروه خودروسازی سایپا 4 هزار شغل تعریف شده است که 35 هزار نفر در این گروه‌ها مشغول کار هستند. 

وی تأکید کرد:‌ دامنه مشاغل، متنوع و با توجه به نیاز بازار و کارگاه‌های تولیدی در کشور است. بنابراین یکسری کارگاه‌های آموزش مهارت در جوار کارخانه‌ها و کارگاه‌ها راه‌اندازی شده است و یکسری کارگاه‌ها در یگان‌های وزارت دفاع و ستادکل نیروهای مسلح راه‌اندازی شده که از همه این کارگاه‌ها برای آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای استفاده می‌کنیم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد اینکه آیا امکان خروج سربازان از پادگان برای دریافت مهارت وجود دارد، گفت: این امکان وجود دارد، اما عمده مهارت‌ها در داخل محیط‌های آموزشی پادگان وجود دارد. ما حتی با سازمان زندان‌ها توافق کردیم که اگر نیازی به مهارت‌آموزی به مددجویان زندان وجود دارد، با همکاری قاضی و رئیس زندان واحدهایی برای آموزش مهارت به زندانیان ایجاد می‌کنیم. حتی یک دادستان در یکی از استان‌ها چنان وسعت دید داشت که هر روزی که یک زندانی در کارگاه مشغول مهارت‌آموزی بود، همان شب مرخصی تشویقی می‌گرفت تا در کنار خانواده‌اش باشد. 

هاشمی این را هم گفت که در نیروهای مسلح هم سربازانی که دارای مهارت باشند، این امکان را پیدا می‌کنند که درخواست ادامه خدمت سربازی خود را در محل علاقه و زندگی خود انجام دهند و این امتیازی است که به سربازان ماهر داده می‌شود و بعضی از سربازان ماهر که قبلا دوره مهارتی گذرانده‌اند، به جای رفتن به پادگان در کارگاه‌های آنها مشغول خدمت تخصصی هستند.

هاشمی گفت:‌ اخیراً نشستی با سردار سپهر فرمانده قرارگاه مهارتی نیروهای مسلح داشتیم که حتی این امکان فراهم شود با وجود محدودیت‌های مراکز نظامی، اما آموزش مجازی مهارتی در پادگان‌ها به صورت محدود داشته باشیم و همچنین قرار بر این شد کسانی از کادری‌های نظامی که زمینه آموزش دارند، در دوره‌های تربیت مربی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و مدرک مربیگری آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کنند و برای آموزش سربازان از ظرفیت نیروهای رسمی نظامی هم استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: یگان‌هایی در نیروهای مسلح شناسایی می‌شوند که امکان تبدیل شدن به کارگاه آموزش فنی حرفه‌ای داشته باشند که تبدیل به مراکز جوار پادگان‌ها شوند، همانگونه که مراکز جوار کارگاهی وجود دارد، البته استاندارد آموزش باید رعایت شود، اما از خود کارگاه‌های متقاضی نیز استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر مرکز آموزش ساخت جواهرآلات احداث می‌کنیم، باید از اتحادیه طلا و جواهر هم که متقاضی نیروهای آموزش دیده در این زمینه هستند استفاده کنیم. 

وی گفت: با هماهنگی قرارگاه مهارتی ستادکل نیروهای مسلح قرار شد در کنار هر پادگان یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شکل دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سربازان برای دیدن مهارت وجهی پرداخت می‌کنند، گفت: کل آموزش مهارت معاف از پرداخت است، اما اگر کسی از سربازان بخواهد بعد از پایان دوره آموزش مهارتی گواهینامه سازمان آموزش فنی حرفه‌ای را بگیرد باید در پورتال سازمان ثبت‌نام کند، هزینه آزمون و سنجش را که 50 هزار تومان است بپردازد و بعد از قبول شدن در آزمون، گواهینامه رسمی آموزش فنی حرفه‌ای دریافت می‌کند که اعتبار دارد و می‌تواند برای خود شغلی دست و پا کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول