اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کوچ زودهنگام عشایر گچساران به مناطق ییلاقی

رئیس امور عشایر گچساران گفت: گرمای زود رس ، استمرار پدیده خشکسالی و خشک شدن علوفه مرتعی و کمبود آب موجب شد که کوچ عشایر به مناطق ییلاقی پیش از زمان مقرر انجام شود.

کوچ زودهنگام عشایر گچساران به مناطق ییلاقی

صادق فاتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما کوچ عشایر به مناطق ییلاقی از 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شد.

 وی با بیان اینکه عشایر کوچ نشین شهرستان گچساران در اواخر فروردین ماه کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز کرده‌اند، گفت: به دلیل گرمای زود رس ، استمرار پدیده خشکسالی و خشک شدن علوفه مرتعی زودتر از موعد مقرر اقدام به کوچ به مناطق ییلاقی کردند.

 رئیس امور عشایر گچساران ادامه داد:  یکی دیگر از دلایل کوچ زودرس عشایر خشک شدن چشمه ها و آب های سطحی مناطق قشلاقی بود و عشایر برای تامین آب و علوفه مورد نیاز  دام خود با مشکل مواجه شدند.

وی با بیان اینکه کوچ عشایر به مناطق ییلاقی به 2 روش سنتی و با کامیون به مناطق ییلاقی انجام می شود، عنوان کرد: عشایر کوچرو در فصل ییلاق به مناطق سردسیر از جمله سمیرم،  سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمدکه دارای آب و هوای  معتدلی تری در این فصل از سال را دارند کوچ می‌کنند.

فاتحی اذعان کرد: عشایر کوچروی گچساران  فصل قشلاق  را در مناطق آبشیرین، باباکلان و بی بی حکیمه دریلا،آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می کنند.

رئیس امور عشایر گچساران گفت: قریب بر 9 هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از  10 هزار نفر در مناطق عشایرنشین این شهرستان  سکونت دارند.

فاتحی به تولیدات دامی این قشر اشاره و خاطرنشان کرد:  سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، قریب به 7 هزار تن انواع مواد لبنی، 25 تن گوشت سفید و 150 تن پشم از محصولات عشایر این شهرستان است.

وی افزود:عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند.

انتهای پیام/82031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول