اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کرونای وقت شناس!

طرح ممنوعیت اصناف گروه 2، 3 و 4 و همچنین ممنوعیت فعالیت پس از ساعت 19 نانوایی‌ها و قنادی‌ها در حال اجراست و این در حالی است که تعداد مبتلایان به کرونا در زنجان کاهشی نداشته است.

کرونای وقت شناس!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده است، به دلیل نبود تخت، روند درمان و مراقبت‌ها در کلینک‌های ویژه حاد تنفسی و یا منزل طی خواهد شد. روز به روز به آمار مبتلایان کرونا افزوده می‌شود، وضعیت از قرمز هم فراتر رفته است و بیش از ۴۰ بیمار در صف تخت آی سی یو هستند.

محدودیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و این روزها فقط گروه مشاغل یک در زنجان فعال است، اما کرونا همچنان راه خود را می‌رود و توقفی بر تعداد مبتلایان نیست، کرونای ترسناک همچنان می‌تازد و این روزها حال بسیاری از خانواده‌ها را ناخوش کرده است و به جان جامعه بشری افتاده است.

این ویروس به اشکال مختلف جامعه را دچار بحران کرده است، عده‌ای محتاج وسایل بهداشتی اولیه برای پیشگیری هستند و از سوی دیگر عده ای در بیمارستان‌ها محتاج دارو و درمان هستند.

عده زیادی از مردم هم باید تحت مراقبت و قرنطینه باشند؛ برخی به خاطر شیوع کرونا شغل خود ر از دست‌ داده‌اند و معیشت آنها دچار مشکل شده است، نظم جهان به هم ریخته است اما کرونا همچنان می‌تازد و جان می‌گیرد.

در این بین هر یک از کشورها سیاست خاصی برای کنترل ویرس کرونا دارند و در ایران نیز تدابیر خاصی برای کنترل این ویروس در نظر گرفته شده است که از جمله آن اعمال محدودیت در رفت و آمد درون و برون شهری است.

در زنجان نیز به تبع وضعیت کشوری محدودیت تردد از ساعت ۲۲ شب اعمال می‌شود و به غیر از مشاغل گروه یک سایر مشاغل مجاز به فعالیت نیستند.

ابتلای ۸ هزار زنجانی به کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ابتلای قطعی ۸ هزار و دو نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تایید شده که ۶ هزار و ۳۳۷ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند

تست‌های آزمایشگاهی انجام شده در استان ۶۳ هزار و ۷۷۰ مورد بوده است و در حال حاضر ۸۳۰ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۲۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۹ نفر از این مجموع جزو آمار روزانه بوده است.

با توجه به شرایط به وجود آمده در استان محدودیت‌های جدیدی اعمال شده است و علاوه بر تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، فعالیت نانوایی‌ها و قنادی‎ها پس از ساعت ۱۹ هم ممنوع شده است.

یکی از نمایندگان اصناف در گفت‌وگو با فارس گفت: ماه‌هاست که به علت شرایط قرمز کرونایی اصناف گاه و بیگاه تعطیل می‌شوند و این موضوع جز ضرر چیزی برای اصناف ندارد.

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از اصناف گفت: در این شرایط به نظر می‌رسد بهترین حمایت دولت از اصناف می‌تواند کاهش دریافت مالیات از آنها باشد که قطعا در زمان تعطیلی بازارها و همچنین دوران شیوع کرونا، مورد استقبال اصناف، بازار و همچنین خرده فروشان خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: اجاره بهای مغازه من ماهانه ۵ میلیون تومان است و قرار است از ماه آینده اجاره بها بیشتر شود. امروز تنها ۱۰۰ هزار تومان فروش داشتم این مبلغ را برای جبران چه هزینه‌ای استفاده کنم!؟ حال مالیات و چک‌های برگشتی بماند.

وی با گلایه از عدم حمایت از اصناف و پایین بودن مبلغ تسهیلات پرداختی گفت: آیا کارگاهی که بیش از ۶۰ میلیون تومان خسارت دیده مگر با یک تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی جبرات خسارت می‌کند؟

وی با اشاره به اینکه قبل از تعطیلی اصناف به صورت کامل، تعطیلی زودتر از موعد اجرایی شد، گفت: تعطیلی پس از یک ساعت مشخص هیچ تاثیری در کنترل کرونا ندارد، چون در آن صورت مردم پیک خرید خود را به ساعات دیگری منتقل خواهند کرد.

ممنوعیت فعالیت نانوایی‌ها پس از ساعت ۱۹

این فعال صنفی با اشاره به اینکه وضعیت به وجود آمده موجب ورشکستگی اصناف شده و تاثیری بر کنترل کرونا هم نداشته است، گفت: متاسفانه اصناف حال خوبی ندارند و اگر دولت برنامه ریزی درستی برای آنها نداشته باشد نمی توان شرایط موجود را کنترل کرد .

یکی از نانوایان زنجانی نیز در گلایه به تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها برای جلوگیری از ازدحام گفت: کرونا مگر ساعتی است که فعالیت نانوایی‌ها پس از ساعت ۱۹ ممنوع شده است.

وی تصریح کرد: تصمیمی که ستاد گرفته موجب شلوغی نانوایی‌ها در ساعات دیگر می‌شود و تاثیری در کاهش صف و یا ازدحام و شلوغی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شدن فعالیت نانوایان راهکار مناسبی در جلوگیری از ازدحام و جمعیت بود، تصریح کرد: نمی‌دانم تصمیم گیرندگان چطور فعالیت پس از ساعت ۱۹ را ممنوع کرده‌اند، در حالی که کاهش ساعت فعالیت موجب ازدحام بیشتر می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان نیز در این باره گفت:با توجه به وضعیت قرمز کرونایی حاکم در شهر زنجان و آمار بالای مبتلاشدگان تصمیمات جدیدی در ستاد کرونا اتخاذ شده که یکی از آنها تعطیلی نانوایی‌ها از ساعت ۱۹ است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان گفت: بر همین اساس از امروز بربری‌پزها و سنگکی‌های زنجان که تا زمان افطار پخت داشتند، فقط تا ساعت ۱۹ مجاز به پخت هستند.

وی با اشاره به اینکه شیفت‌بندی نانوایی‌ها در ماه رمضان تغییر کرده است، گفت: پیش از ماه رمضان ۲۰ نانوایی لواش به صورت دو شیفت فعالیت داشتند که در ماه رمضان تعداد آنها به پنج واحد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم با تاکید بر اینکه با وجود گذشت ۱۰ روز از اعمال محدودیت‌های مربوط به وضعیت قرمز کرونایی، نشانه‌هایی از بهبود اوضاع در استان مشاهده نمی‌شود، گفت: متاسفانه برخی از افراد رفتارهای ضد اجتماعی انجام می‌دهند.

پرویز قزلباش با اشاره به متوقف شدن ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر زنجان گفت: اصل این اقدام به لحاظ کاهش رفت و آمد مطلوب است ولی باید در مورد راه‌های جایگزین پیش‌بینی مورد نظر انجام شود، چرا که میزان ابتلا در سایر ناوگان‌های عمومی از جمله تاکسی هم بالا است.

وی با بیان اینکه از نظر درگیری کودکان با با ویروس کرونا، تغییر قابل توجهی نسبت به گذشته نداشته‌اند، افزود: هرچند گزارش‌هایی در سایر استان‌ها مبنی بر افزایش کودکان بیمار وجود دارد ولی در استان این افزایش قابل توجه نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: ما انتظار قاطعیت در اعمال قوانین مربوط به محدودیت‌ها را در استان داریم، ضمن اینکه ممکن است اعمال محدودیت‌های جدی‌تری هم در دستور کار قرار گیرد.

استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها باید به صورت زنجیروار رعایت شود، افزود: متاسفانه در اثر عدم رعایت پروتکل‌ها میزان مراجعه افراد به مراکز ۱۶ ساعته استان زنجان ۱۰ برابر شده است.

حقیقی با اشاره به اینکه میزان تست‌های کرونایی نیز به صورت روزانه افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است، که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه محدودیت‎‌های کرونایی تعیین شده باید با قاطعیت انجام شود، افزود: باید با مخدوش‌کنندگان پلاک خودرو برخورد لازم انجام و به دفاتر قضایی و کارگزاری‌های تامین اجتماعی مجدداً اخطار داده شود و در صورت رعایت نکردن، پلمب یا تعطیل شود.

انتهای پیام/73005/ق/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول