سعید رسولی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره مشوقهای تعرفهای راهآهنها برای جذب صاحبان کالا در کریدورهای ترانزیتی اظهار داشت: مباحث تعرفهای معمولاً در مذاکرات 2 و یا چندجانبه کریدوری بین کشورها مورد بحث قرار میگیرد.
وی ادامه داد: تأکید همه اعضا و راهآهنها همیشه بر این است که ما باید نرخ تعرفهای حمل کالا را در کریدورهای مختلف ترانزیتی رقابتی کنیم، بنابراین این اصل پذیرفته شده است و همه از این اصل حمایت میکنیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: اما به طور مشخص در هر مسیر بسته به «میزان تقاضای حمل بار» و «مسیر» معمولاً اسناد تفاهمنامه چندجانبه همکاری بین کشورها در یک کریدور داریم.
رسولی اضافه کرد: به عنوان مثال در کریدور ترانزیتی ریلی چین به اروپا از طریق ایران، سند پنج جانبهای به امضا رساندیم و در سفر اخیر به ترکیه مجدداً نکاتی را برای روانسازی اجرای این سند مورد توافق قرار دادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این موضوع اصلی است که بین همه راهآهنها مورد تأکید است و در حال حاضر هم ما در حال اجرای این سیاست هستیم، یعنی با کشورهای همسایه در فعالیتهای ترانزیتی و حملونقل بینالمللی، تفاهمات خوبی داشتهایم که از همه این کشورها قدردانی میشود، چون به هر حال نتایج مثبت و ارزندهای داشته است.
انتهای پیام/ب