اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کشف اشیای تاریخی و هزاره قبل از میلاد در زنجان

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان از کشف اشیای تاریخی و هزاره قبل از میلاد در زنجان خبر داد.

کشف اشیای تاریخی و هزاره قبل از میلاد در زنجان

حسین‌علی فضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: استان زنجان با تاریخی کهن و داشتن آثار متعدد تاریخی از دوره‌های مختلف همواره مورد طمع سودجویان بوده‌ است که می‌طلبد با همکاری دستگاه‌های انتظامی و امنیتی جلوی سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب گرفته شود.

وی با اشاره به تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی برای امن نگهداشتن اشیای تاریخی استان گفت: در این زمینه برخوردهای لازم انجام شده و از آغاز سال نیز دستگیری‌های متعددی در این حوزه صورت گرفته و اشیای تاریخی بسیاری کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان با اشاره به کشف 12 قلم شی‌ تاریخی در طارم گفت: این اشیای تاریخی شامل پنج تکه فلز، یک عدد فلز نوک‌تیز، یک عدد منجوق، یک عدد مهره، سه عدد سکه و یک ظرف کوچک سفالی دسته ­دار است.

وی افزود: دستگاه مکشوفه قرار بود، در حفاری غیرمجاز به‌ قصد کشف ‌اموال فرهنگی، تاریخی مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر مصادره آن به نفع حاکمیت، مرتکب به یک تا سه سال حبس مجازات محکوم می‌شود.

فضلی با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۴ قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز، پرونده قضایی علیه متهم تشکیل و در محاکم قضائی موضوع پیگیری خواهد شد، افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری فرماندهی انتظامی استان با متخلفان در این زمینه برخورد جدی خواهد کرد.

وی همچنین از کشف اشیای تاریخی قبل از هزاره میلاد در زنجان خبر داد و گفت: مأموران انتظامی شهرستان زنجان، در پی دریافت خبر مبنی بر فعالیت غیرمجاز فردی در امر تهیه و نگهداری اشیای عتیقه، پس از بازرسی موفق به کشف، هشت سنجاق‌سر، چهار سر پیکان تخت، چهار سر پیکان پره­دار و یک سرپیکان نوک‌تیز و یک شی نوک تیز عتیقه و تاریخی شدند.

فضلی افزود: برابر اعلام نظر کارشناسان معاونت میراث فرهنگی، اقلام کشف‌شده بسیار باارزش و با قدمت اولیه هزاره اول قبل ‌از میلاد مسیح هستند که جزو ذخایر ملی محسوب می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان اضافه کرد: یک نفر در این خصوص دستگیرشده و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد و در حال بررسی برای شناسایی دیگر عوامل هستیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان ادامه داد: فرهنگ‌سازی زمان‌بر است و بازدهی دیرتری دارد اما نباید از بحث اعتمادسازی و مشارکت اجتماعی غافل شد و باید همسو با برخوردهای قضایی، انتظامی پیگیری برای فرهنگ‌سازی در پیشگیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/73005/ق/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول