اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

جزئیات معافیت مالیات حقوق در سمنان مشخص شد

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان از ابلاغ بخشنامه معافیت مالیات حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۰ خبر داد.

جزئیات معافیت مالیات حقوق در سمنان مشخص شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان سمنان، جواد انوری اظهار کرد: با توجه به مقررات جزء (۴) بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

وی افزود: نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایا (به استثنا قضات و مشمولین تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۸۷ با توجه به اینکه ماده ۸۷ فاقد تبصره‌های ۱ و ۲ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان بیان کرد: به نظر می‌رسد که با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم و با رعایت ماده (۵۱) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت‌علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کارانه بدین شرح است که نسبت به مازاد ۴۸۰ میلیون ریال تا ۹۶۰ میلیون ریال ۱۰ درصد تعین شده است.

وی ادامه داد:  نسبت به مازاد ۹۶۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال ۱۵ درصد، نسبت به مازاد یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تا دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال ۲۰  درصد، نسبت به مازاد دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال تا دو میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال ۲۵ درصد، نسبت به مازاد دو میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال تا سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال ۳۰ درصد و نسبت به مازاد سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال ۳۵ درصد است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان ادامه داد: حقوق اعضای رسمی هیئت‌علمی دانشگاه‌ها با رعایت ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت‌ علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶ اسفندماه ۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصداست.

انوری تصریح کرد: براساس ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیئت‌ علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، از درآمد مشمول مالیات اعضای هیئت‌علمی موضوع این قانون حداکثر ۱۰ درصد به‌عنوان مالیات کسر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ مذکور عبارت «کارانه» خارج از موارد استثناء شده مربوط به حقوق اعضای هیئت‌ علمی به کار رفته است؛ بنابراین کارانه دریافتی توسط اعضای هیئت‌علمی مشمول نرخ ۱۰ درصد نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد به نرخ بعدی مشمول مالیات است.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان خاطرنشان کرد: احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از مقررات جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ یادشده تمامی احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷ تیرماه ۱۳۹۶ (اعم از نرخ و..) مطابق مقررات، در سال ۱۴۰۰ کماکان لازم الاجراء است.

انوری افزود: درآمد حقوق قضات از نرخ‌های مقرر در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور مستثنی شده است  و درآمد حقوق قضات در سال یاد شده مشمول مقررات ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم بوده و پس از اعمال معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا هفت برابر آن سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات به نرخ بیست درصد ۲۰ درصد است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول