اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تحلیلی برمشکلات فرودگاه بجنورد/ فرودگاه یا فرود گَه‌گاه!

فرودگاه‌ ۲۵ ساله‌ی بجنورد که این روزها مجموع پرواز های هفتگی آن بر روی زمین این شهر، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، سال‌هاست سوژه‌ی مسئولان و رسانه‌های خراسان شمالی است.

تحلیلی برمشکلات فرودگاه بجنورد/ فرودگاه یا فرود گَه‌گاه!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، فرودگاه‌ ۲۵ ساله‌ی بجنورد که مجموع فرودهای هفتگی آن بر زمین این شهر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، سوژه‌ی این روزهای رسانه ها استان است. 

این فرودگاه شبه بین المللی که مسیر بجنورد به تهران را گه گاهی طی می‌کند و سال‌هاست در آرزوی یک خط پروازی منظم است حالا سودای پروازهای خارجی به سرزده و قبل از آنکه به سفرهای داخلی خود سامان دهد برای تحقق بخشیدن به نام بین المللی اش تلاش و تقلا می‌کند.

در حالیکه استاندار خراسان شمالی به دنبال پرواز به عشق آباد و عتبات عالیات است عده ای هنوز ساز جابه جایی مکان فرودگاهی را می‌نوازند که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است؛ از طرفی عده ای نیز با استدلال های مجهول، دم از احداث فرودگاه‌های دیگر در مناطق مختلف استان می‌زنند.

رسانه‌ها نیز بدون آوردن دلیلی در خصوص اظهارات خود در یک سردرگمی بدیهی حرف این مسؤول و آن مسؤول را لغلغه‌ی مطبوعات خود کرده‌اند و منتظرند تا ببینند پایان این بازی فراز و فرود هواپیماهای بجنورد به کجا ختم می‌شود.

عمده‌ترین مشکلاتی که برای فرودگاه بجنورد تاکنون ذکر شده شامل کوهستانی بودن این منطقه و لغو پروازها به دلیل شرایط جوی، کم بودن و عدم استقبال مسافران، مشکلات فنی است. 

مشکلات فنی‌ که هیچوقت با جزئیات از آن حرفی به میان نیامده و هربار با لغو پرواز بهانه‌ی مشکل فنی مطرح شده است.

بد نیست که گذری به مشکلات اصلی پیش‌روی توسعه فرودگاه شهدای بجنورد داشته و نظرات موجود از فیلتر تحلیل افراد مختلف بازخوانی شود.

مشکل خاموشی دستگاه آی‌ال‌اس

چیزی که تا کنون بسیار از آن یاد شده است وجود شرایط کوهستانی بجنورد و عدم دید کافی خلبان در شرایط جوی نامناسب است که موجب کنسل شدن خیلی از پروازها است.

مشکلی که با دستگاه آی‌ال‌اس رفع خواهد شد و البته چند سال قبل خریداری شده و باز هم به دلیل کوهستانی بودن خراسان شمالی خیلی وقت است که خاموش بوده و غیر قابل استفاده است که البته دلیل آن را عدم تست شدن این دستگاه عنوان کرده‌اند.

محمدابراهیم قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد در یکی از مصاحبه های خود گفته است: برای اینکه از دستگاه آی‌ال‌اس در فرودگاه بجنورد استفاده شود، طرح پروازی آماده و به سازمان هواپیمایی کشور اعلام شده است و منتظر آن هستیم تا این طرح در AIP درج شود که بعد از آن طرح پروازی مورد نظر با کمک دستگاه آی‌ال‌اس در این فرودگاه اجرایی خواهد شد. 

در حالیکه مدیر فرودگاه بجنورد حل مشکل پروازهای بجنورد به تهران را به راه افتادن دستگاه آی‌ال‌اس وابسته می‌داند استاندار خراسان شمالی از پیگیری ها برای افزایش پروازها به استان‌‌‌های دیگر می‌گوید!

اگر نظم یافتن پرواز تهران به بجنورد تا این حد وابسته به دستگاه آی‌ال‌اس است که فعلا غیر قابل استفاده بوده چگونه استاندار تضمین پرواز به سایر استان ها را بدون این دستگاه داده است؟ 

جای سوال دارد که اگر بعد ۲۵سال فرودگاه بجنورد محتاج یک عدد آی‌ال‌اس است چرا در به راه انداختن آن تا این اندازه تعلل شده و ضمنا چرا شهرهای دیگر این مشکل را ندارند!

لازم است که مسؤولان دلیل خاموش ماندن چند ساله‌ی دستگاهی که هزینه ی زیادی را برای بیت المال به ارمغان آورده تا خریداری شود را برای مردم استان بیان کنند و مسؤولان سابق نیز در قبال کارهای نیمه تمامی که توسط آن‌ها شروع شده و  به سرانجام نرسیده پاسخگو باشند.

پس از پیگیری های مکرر برای صحبت با معاون عمرانی استانداری و مسوول فرودگاه بجنورد دسترسی به این مسؤولان امکان پذیر نبوده و در همین رابطه سیدمحمد پاکمهر نماینده مردم پنج شهر خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دستگاه آیلس خریده شده و بنا بود که تست آن انجام بگیرد تا به کار گیری شود که باید از مسؤول فرودگاه شهدای بجنورد آن را پیگیری کرد و ما نیز پیگیر صحبت با مسوول فرودگاه در این مورد هستیم؛ ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز این دغدغه را دنبال می‌کنیم.

مشکل عدم استقبال مسافران

با توجه به اینکه برخی‌ها دلیل این سردرگمی آسمان بجنورد برای هواپیماها را نبود مسافر کافی و به صرفه نبودن پرواز عنوان کرده‌اند باید بررسی دقیق و کارشناسانه ای صورت بگیرد و متخصصان امر بیان کنند که آیا اهالی خراسان شمالی با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، تمایلی به سفر راحت و آسان ندارند یا اینکه شرایط را به ضرر خود می‌بینند که ترجیح می‌دهند با سختی مسیرها دست‌و پنجه نرم کنند!

یکی از افرادی که مسافر هواپیمایی فرودگاه بجنورد بوده است گفت: هواپیمای بجنورد به تهران بسیار قدیمی بوده و امنیت روانی کافی برای پرواز با آن را نداریم.

پاکمهر در خصوص بهانه برخی‌ها منوط به نبود مسافر و به صرفه نبودن پروازهای بجنورد تصریح کرد: در شروع استفاده از یک تکنولوژی شاید از سمت مردم استقبال نشود و با کمبود مسافر مواجه باشد اما وقتی امکانات و راحتی آن برای افراد ثابت شود قطعا به سوی آن تکنولوژی گرایش پیدا خواهند کرد و مشکل کمبود مسافر حل خواهد شد؛ ضمن اینکه همین حالا نیز گاهی ظرفیت پروازها تکمیل شده و در شرایط فعلی نیز تعداد مسافران کم نیستند.

مشکل احداث فرودگاه دوم

با توجه به زمزمه های احداث فرودگاه رزرو در خراسان شمالی، رسانه‌ها و مسوولان به تحلیل موضوع پرداخته و هرکدام موافقت و مخالفت خود را با ادله‌ای عنوان کرده‌اند، اما لازم به ذکر است که این ادله بی شباهت به یک گمانه‌زنی صرفا ذهنی نسبت به موضوع نبوده و مسیر روشنی در جهت کمک به رفع مشکل فرودگاه بجنورد به دنبال نداشته است.

غلامرضا هوایی، معاون عمرانی استاندار چندی پیش گفت: تلاش می‌کنیم با کمک کارخانه ملی جاجرم در یک سال آینده فرودگاه این شهر فعال شود؛ زیرا شرکت هواپیمایی آمادگی استفاده از این فرودگاه را دارد و تنها باید زمینه این حضور را فراهم کنیم.

اما در ذیل این جمله هوایی، رسانه ها برداشتی غیر مربوط به مسأله داشته و در حالیکه معاون عمرانی از فعال کردن فرودگاه موجود جاجرم یادکرده گریزی به ادعای تخیلی نماینده سابق شیروان نموده و گفته است: اینک باید دید در میان کش مکش‌های دو شهر شیروان و جاجرم و با توجه به شرایط آب و هوایی و امکانات موجود، کدام شهر می‌تواند گوی سبقت راه اندازی فرودگاه را از دیگری برباید.

موافق فعال کردن فرودگاه موجودیم نه احداث فرودگاه جدید!

در حال حاضر احتمال ساخت فرودگاه در شیروان طبق نظر نماینده مجلس که در ادامه خواهد آمد ضعیف بوده و گویا رسانه‌های مذکور فرق فعال کردن فرودگاه موجود با احداث فرودگاه جدید را متوجه نشده و ناخواسته به این جو روانی علیه تجهیز کردن فرودگاه دامن زده است. 

در همین مورد سید محمد پاکمهر، نماینده ۵ شهرستان خراسان شمالی، تأکید کرد: هزینه کردن یک فرودگاه دوم برای استانی که بسیار از نظر توسعه عقب هست صحیح نبوده اما فرودگاه رزرو برای شرایط جوی نامناسب لازم است که آن را در حال حاضر در جاجرم داریم و نیازی به احداث  فرودگاه جدید نیست.

وی خاطرنشان کرد: با احداث فرودگاه جدید مخالف و با فعال کردن فرودگاه موجود جاجرم موافق هستیم.

مشکل جانمایی فرودگاه بجنورد

چند سال پیش دغدغه ی برخی افراد همجواری شهرک صنعتی با فرودگاه بجنورد و لطمه وارد شدن به بحث اقتصادی استان بود که این مسأله رفع شد اما کماکان در مورد جانمایی فرودگاه بجنورد حرف و حدیث‌ها در میان صفحات رسانه‌ها رد و بدل شده و از آن به عنوان علتی جهت ناکارآمد بودن فرودگاه برای بجنورد یاد می‌کنند در حالیکه تعیین مکان مناسب امری تخصصی بوده و شاهدانی از همان حرفه می‌طلبد. 

سیدمحمد پاکمهر در پاسخ به برخی افراد که محل فرودگاه بجنورد را نامناسب می‌دانند گفت: این فرودگاه زیر نظر شرکت هواپیمایی کشور و افراد متخصص احداث شده است و اینگونه نیست که چشم بسته و کورکورانه فرودگاهی ساخته شود و سازمان هواپیمایی به مسائل فنی آن توجه نکند.

نماینده مردم پنج شهر خراسان شمالی تصریح کرد: خیلی از شهرهای دیگر که در وضعیت فرودگاهی بدتر از خراسان شمالی قرار دارند اما با نصب تجهیزات موفق شده‌‌اند پروازهای متظم داشته باشند و اینکه برخی مغرضانه نسبت به فرودگاه بجنورد موضع می‌گیرند بدانند که فصل الخطاب همه نظرات فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان شمالی است که فرمودند: همین فرودگاه موجود باید تجهیز شود. 

هرچند که مسؤولان این امر پاسخگوی تماس‌های خبرنگار فارس نبوده‌اند و احساس تکلیف در مقابل پاسخگویی نداشتند اما مصداق بارز آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است در شواهد و قرائن در دسترس مشهود است.

محمد وحیدی دیگر نماینده ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ظرفیت مکانی فرودگاه شهدای بجنورد اظهار کرد:  باید به دنبال رفع ایرادات تخصصی و فنی  فرودگاه بجنورد باشیم و همچنین فرودگاه‌های جایگزین و اضطراری مثل فرودگاه جاجرم که از ظرفیت‌های استان است را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مشکلات فرودگاه بجنورد گفت: این مشکلات نباید باعث شود که سایر ظرفیت‌های فرودگاه مثل  طول باند بالای پرواز که بالاتر از باندهای پروازی کشور است، نادیده گرفته شود.

وحیدی با اشاره به دیدارهای خود با رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل‌های برخی از ایرلاین های کشور افزود: افزایش پروازها و حضور ایرلاین های متعدد می‌تواند به توسعه استان و  تولید ثروت کمک‌ کند.

وی ادامه داد: به دلیل نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی در بخش خدماتی هم می‌توان در صادرات کالاها از ظرفیت‌های فرودگاه بجنورد استفاده کرد.

وعده‌های ناتمام برای فرودگاه بجنورد

از وعده‌ی پرواز به استان‌های مختلف گرفته تا سفر بین‌المللی به عتبات عالیات و ترکمنستان که تمام آن‌ها به زودی قرار است اتفاق بیفتد!

در خیرخواهی استاندار خراسان شمالی شکی نیست، اما مردم خروجی این خیرخواهی را در توسعه سطح امکانات استان جویا می‌شوند و با گذشت ۲۵ سال از ساخت فرودگاه بجنورد و با آمدن و رفتن مسؤولان مختلف همچنان کُمِیت این فرودگاه به اصطلاح بین المللی، لنگ می‌زند و هواپیماهای آن قصد دل کندن از زمین بجنورد به اقصی نقاط کشور را ندارند.

استاندار خراسان شمالی، دلیل محقق نشدن وعده‌‌های خود را شیوع بیماری کرونا دانسته و گفته است: علاوه بر آنکه مشکلی در بحث پروازی وجود ندارد، پیگیری‌های لازم برای افزایش تعداد پروازها به سایر استان‌ها از فرودگاه بجنورد انجام شده است.

شجاعی همچنین خواستار توسعه آموزش در حوزه خلبانی، اختصاص سهمیه برای بورس جوانان استان، ایرتاکسی و مهمانداری در مجموعه کادر پرواز این مرکز شد.

تمام این برنامه‌ها در گفتار خوب و شیرین به نظر می‌رسد و تحقق آن در واقعیت مستلزم خوش‌بینی بسیار بالا است.

تحریم‌، ابو المشاکل فرودگاه‌های کشور 

در این زمان که تحریم‌های ناجوانمردانه به اوج خود رسید و قرار بود برجام این تحریم ها را بردارد، سازمان هواپیمایی کشور نیز ازین قاعده مستثنی نبوده و ترکش تحریم به پهلوی فرودگاه‌های ایران نیز اصابت کرده است.

شاید اگر تمام مشکلات فوق را کنار گذاشته و فقط از این مشکل صحبت کنیم جواب خیلی از تحلیل ها و البته وعده‌های خُرد استاندار که در مصلحت کلان کشوری گم می‌شود را خواهیم یافت.

رئیس شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران چندی پیش در نشستی خطاب به استاندار خراسان شمالی گفت: شرکت فرودگاه های کشور تا کنون برای تأمین زیرساخت های فرودگاه بجنورد کم کاری نکرده است.

سیاوش امیرمکری افزود: با توجه به تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا علیه صنعت هوانوردی ایران بعد از انقلاب اسلامی که اکنون به اوج خود رسیده است، امروز ناوگان هوایی کشور دوران سختی را پشت سر می گذارد که البته این تحریم ها موجب خودکفایی این صنعت در برخی از زمینه ها شده است.

وی اشاره کرد: ناوگان هواپیمایی کشور با ۱۴۰ فروند هواپیما در حال ارائه خدمات است و تقریبا همین تعداد هواپیما به دلیل مشکلات عدم تامین قطعات زمین گیر هستند امیدواریم با تلاش بیشتر و توان مهندسی داخلی این هواپیماها را به چرخه پرواز برگردانیم.

امیرمکری ادامه داد: با بهره مندی از نظر کارشناسی شرکت ایرلاینی که مسئول برقراری پرواز مستمر در خراسان شمالی است برای تامین تجهیزات فنی که مشکلات برقراری پرواز را حل کند، تصمیم می گیریم.

وی مطرح کرد: فرودگاه برای استان سرمایه است و باید بازدهی داشته باشد.

دوای درد تمام مشکلات مانع زدایی از تولیدداخل است

با توجه به بررسی تمامی تحلیل‌های مطرح شده در مورد فرودگاه شهدای بجنورد شاید بتوان گفت که چند شاخه کردن مسأله به موضوعاتی که محلی از اعراب ندارد پیشرفت استان را از نظر زمانی به تعویق انداخته و برای مردم سودی نخواهد داشت.

ضمن وجود تحریم‌های بی رحمانه کشورهای غربی، ظاهرا بهترین راه حل مشکلات خودکفا شدن در تولید انبوه در تمامی زمینه‌ها به خصوص موضوع ذکرشده در این مرقوم، یعنی تجهیزات هواپیمایی است.

مسؤولان استانی و کشوری باید تفکر و نگاه خود را به سمت تولید هرچه بهتر تمامی نیازهای استان و کشور سوق دهند.

باشد که رونق تولید که حالا جای خودش را به مانع‌زدایی از تولید داده در نظر مسوولان موثر افتد.

انتهای پیام /ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول