اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| توکل توأم با توسل به زندگی امید می‌بخشد

حجت‌الاسلام شهاب گفت: یکی دیگر از ابزارهای مهم و تمرینی برای امیدآفرینی، ابزار توکل توأم با توسل است. با ولایت اهل بیت به در خانه خدا رفتن و با توکل به خدا می‌توان مشکلات را برطرف کرد و میدان‌دار بود.

هلال| توکل توأم با توسل به زندگی امید می‌بخشد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب، سخنران مذهبی در فصل دوم این برنامه با موضوع «امیدآفرینی در شرایط اضطرار» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت دوازدهم این برنامه اظهار داشت: یکی دیگر از ابزارهای مهم و تمرینی برای امیدآفرینی، ابزار توکل توأم با توسل است. پیشوایان دین اسلام پیرامون این اصل مهم در آیات و و روایات تاکید بسیاری کردند که در فراز و نشیب‌های زندگی باید به خدا توکل کرد و دست نیاز به سوی خدا دراز کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما تمام دورهای خود را می‌زنیم و آخر سر سراغ خدا و اهل بیت می‌آییم که این زیبنده نیست، تصریح کرد: خداوند در  قرآن و سوره طلاق به صراحت می‌فرماید: «وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا؛ و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان می‌سازد و بر هر چیز قدر و اندازه‌ای مقرّر داشته است (و به هیچ تدبیری سر از تقدیرش نتوان پیچید)» یعنی باید به خدا توکل کنیم و پشت‌مان را به خدا دهیم. خداوند تاکنون کم در سختی‌ها و گرفتاری‌ها دست ما را گرفته است چرا فراموش می‌کنیم؟

شهاب با بیان اینکه انبیا و پیامبران در سختی‌های رسالت به خدا توکل کردند، گفت: در کنار توکل باید از ابزار قوی به نام توسل هم استفاده کنیم که در آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است باید وسیله‌ای در این مسیر قرار دهیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید!» امیرالمومنین (ع) می‌فرماید من وسیله هستم. با ولایت اهل بیت به در خانه خدا رفتن و با توکل به خدا می‌توان مشکلات را برطرف کرد و میدان‌دار بود.

این سخنران مذهبی افزود: انسان زمانی که پشتش را به خدا دهد و به خدا توکل کند بسیار قدرتمند می‌شود. در حدیث قدسی داریم: خداوند به موسی می‌فرماید: عده‌ای از بندگان مرا متهم می‌کنند. حضرت پرسید مگر می‌شود بندگان خدا را متهم کنند؟ خطاب رسید نگاه کن این بنده تمام دورهایش را زده است و به همه توکل کرده جز من. حال که از همه ناامید شده است سراغ من آمده است. حضرت موسی پرسید حال جوابش را می‌دهی؟ خداوند فرمود جواب می‌دهم اما با تاخیر تا تنبیه شود که بداند اول و آخر این عالم خداست و نباید جز من به دیگری توکل کند.

وی گفت: انسان اگر پشتش را به خداوند بدهد مردم میدان مبارزه خواهد بود. از توسل هم نباید غافل شویم. در این شب‌ها بهترین زمان را برای توسل داریم. بهترین توسل سلام بر امام حسین(ع) است زیرا زمانی که نام این عزیزالله بر زبان جاری شود، خداوند نه نمی‌گوید.

شهاب در پایان فصل دوم این برنامه، سلامی به امام حسین داد و عرضه داشت: السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

فیلم این قسمت برنامه هلال را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول