اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ابتلای ۷۵ هزار و ۷۹۹ زنجانی به کووید ۱۹/ مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه آغاز می‌شود

از آغاز شیوع ویروس کرونا در استان زنجان، ابتلای ۷۵ هزار و ۷۹۹ نفر به بیماری کووید ۱۹ در تست‌های آزمایشگاهی تایید شده، که ابتلای یک هزار و ۴۱ نفر از این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

ابتلای ۷۵ هزار و ۷۹۹ زنجانی به کووید ۱۹/ مرحله سوم کارآزمایی بالینی  واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی ۸ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تایید شده که ۶ هزار و ۵۱۸ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بر اساس همین گزارش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ۶۷ هزار و ۵۴۹ مورد بوده است که  ۹۸۲ مورد از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به ۷۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۷۵۴ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند که ۵۹ مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۲۳ هزار و ۸۴۹ نفر اعلام شده است.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۳۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند که هشت نفر از این مجموع جزو آمار روزانه بوده است.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی  واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه آغاز می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه هفته جاری در زنجان آغاز خواهد شد، گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در این طرح شرکت خواهند کرد.  

پرویز قزلباش افزود: ویروس هندی کرونا، ویروسی وحشتناک تر است که به لحاظ تاثیرات و رفتار عجیبی که دارد میزان واگیری بیشتر و هم میزان مرگ و میر آن بیشتر است و می‌تواند هشدار جدی برای همه باشد. 

وی اضافه کرد: در مقابله با این ویروس اقداماتی که کشورها انجام می‌دهند در تاخیر ورود این ویروس بسیار تاثیرگزار است، روابط هند با کشورهای پاکستان و افعانستان با هشدار جدی؛ ورود ویروس جهش یافته جدید به ایران نیز بسیار محتمل است.

قزلباش گفت: با تجربه‌ای که از ویروس چینی و انگلیس داریم رعایت پروتکل‌های تعریف شده شاید سختگیرانه‌تر شود و بر اساس تجربیات کشور هند، حتما توصیه‌های جدیدی صورت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص  واکسن کوبائی – ایرانی نیز گفت: تزریق واکسن کوبایی _ ایرانی در فاز مطالعاتی است و هدف بررسی کارایی واکسن و عوارض آن است، افرادی که انتخاب شدند وارد طرح مطالعاتی می‌شوند تا تمام عوارض احتمالی و شرایط جسمی در مدت زمان هفت ماه پیگیری خواهد شد  تا اثر واکسن بررسی شود، طی مطالعه افرادی که واکسن زدند اگر دچار عارضه نبودند ممکن است زودتر از موعد در سطح وسیع تر واکسن کوبایی_ ایرانی استفاده شود.

وی افزود: اولین گروه از افراد داوطلب شدند و طبق برنامه‌ریزی که شده واکسناسیون افراد داوطلب روز پنج‌شنبه هفته جاری انجام خواهد شد.

قزلباش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ابتلا چندین باره به ویروس وجود دارد یا خیر گفت: یکی از اتفاقاتی که در ماههای گذشته شاهد بودیم این است که افرادی که مبتلا شدند تجربه نشان داده که تا مدتها مصونیت پیدا می‌کنند و این افراد اقدامات حفاظتی را رعایت نکرده و یا سهل و آسان گرفتند و روابط عادی خود را بر قرار کردند ولی با بررسی‌های انجام شده در زنجان حدود ۱۱ الی ۱۵ درصد داریم که با علائم ابتلا به کرونا دوباره مراجعه کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی نظارتها بر محدودیتهای اعمال شده نیز گفت: نظارتها در چندسطح انجام می‌شود نظارت مردمی و گزارشات مردمی و نظارتی که صنف و اتحادیه مربوطه انجام می‌دهد و نظارت تیمی که نیروهای بهداشتی نیز از اعضای تیم هستند و در هفته‌های اخیر در استان زنجان نظارت‌های جدی بر عدم فعالیت مشاغل ۲ و۳و ۴ و همینطور بر فعالیت مشاغل یک که بسیار جدی نظارت می‌شوند.

قزلباش در مورد واکسیناسیون بیماران خاص نیز افزود: روز دوشنبه آخرین روز واکسیناسیون افراد مشمول طبق سند ملی واکسیناسون است و از روز سه شنبه هفته جاری وارد فاز بعدی واکسیناسیون خواهیم شد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول