اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تصور «ترسالی» سفره‌های زیرزمینی گلستان را به چالش کشید/ مواجهه گلستان با خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: سال زراعی گذشته با این تفکر که وضعیت سیل، خشکسالی‌ها را شسته و به دوران ترسالی رسیدیم استفاده بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی سبب شد تا سفره‌های زیرزمینی به چالش کشیده شود.

تصور «ترسالی» سفره‌های زیرزمینی گلستان را به چالش کشید/ مواجهه گلستان با خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر

سیدمحسن حسینی عصر امروز در خصوص بررسی خشک‌سالی سال جاری و سازگاری با کم‌آبی در استان گلستان به خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در مدت ۶ ماه «مهر تا انتهای اسفند ۱۳۹۹» براساس آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مجموعاً ۲۷ درصد میزان بارش در استان گلستان کاهش پیدا کرده ‌است.

وی تصریح کرد: مقیاس هواشناسی نشان داده که میزان بارش‌ها ۴۰ درصد در برخی ایستگاه‌ها اتفاق افتاده‌ است و به تبع کاهش بارش‌ها با وضعیت افزایش دما روبرو هستیم که باعث شده میزان روانآب در رودخانه‌ها به ‌شدت کاهش پیدا کند، بیش ‌از ۶۰ درصد کاهش آورد رودخانه‌ها اتفاق افتاده ‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه نفوذ آب به آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است، افزود: در سفره‌های عمیق که دوسوم آب زیرزمینی استان را مصرف می‌کند و سفره‌های کم‌عمق که یک‌سوم آب زیرزمینی استان را مصرف می‌کنند دچار افت شدید کم‌آبی شدیم.

* ما در استان خشکی قرار داریم بنابراین باید برنامه سازگاری با کم‌آبی را دنبال کنیم

حسینی تاکید کرد: با توجه به بی‌احتیاطی سال زراعی گذشته که انجام شد با این تفکر که وضعیت سیل؛ خشک‌سالی‌ها را شسته و به دوران ترسالی رسیدیم استفاده بیش ‌از اندازه آب‌های زیرزمینی سبب شد تا سفره‌های زیرزمینی به چالش کشیده شوند .

وی با بیان اینکه باید کمربندها را ببندیم بر لزوم استفاده بهینه از آب تاکید کرد و گفت: لازم است نسبت به کاهش سطح زیرکشت و افزایش بهره‌وری از آب توجه بیشتری شود، ما در استان خشکی قرار داریم بنابراین باید برنامه سازگاری با کم‌آبی را دنبال کنیم و سرلوحه کارمان قرار بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان؛ براساس آمار ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو میزان بارشی که در سطح کشور طی هفت‌ماهه سال آبی جاری ثبت شد ۱۲۶ میلی‌متر در کشور بارش اتفاق افتاده‌ است که نسبت‌ به متوسط بلندمدت ۳۸ درصد و نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

* شرایط بارش‌ها خوب نیست، استان گلستان جزو پنج استان اول کشور به لحاظ کاهش بارش‌ها است

حسینی با اشاره به اینکه در استان گلستان مجموع بارندگی طی هفت ماه سال آبی گذشته ۲۴۴ میلی‌متر بوده‌ است، افزود: این رقم در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت ۳۲ درصد کاهش داشته ‌است.

وی با بیان اینکه به صورت تجمعی دوره خشکی را سپری کردیم، بیان کرد: شرایط بارش‌ها خوب نیست، استان گلستان جزو پنج استان اول کشور به لحاظ کاهش بارش‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: براساس ارزیابی آماری که کردیم متأسفانه هفت ماه سال آبی جاری در دوره ۴۶ ساله حدود «نیم‌قرن» استان به‌ لحاظ کم‌بارش رتبه دوم را دارد، از طرفی حجم بهره‌برداری چاه‌ها سه‌ برابر شده‌ است، پیش‌بینی‌ می‌شود یک خشک‌سالی مشابه سال ۱۳۶۲ را در استان تجربه کنیم.

* باید منتظر باشیم یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی استان در نیم‌قرن اخیر را تجربه کنیم

حسینی ادامه داد: اگر قرار باشد روند کاهش بارش‌ها ادامه یابد که در آخرین پیش‌بینی فصلی مرکز اقلیم‌شناسی کشور؛ شرایط خشک تا پایان بهار ادامه دارد و باید منتظر باشیم یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی استان در نیم‌قرن اخیر را تجربه کنیم.

وی در خصوص وضعیت آب‌های سطحی استان گفت: حجم روان‌آب‌هایی که در رودخانه‌های استان جاری ‌شده نسبت‌ به دوره درازمدت در ماه فروردین ۶۱ الی ۸۸ درصد کاهش ‌یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در خصوص توزیع فصلی بارندگی در استان بیان کرد: در فصل پاییز ۲۸ درصد بارندگی در استان باید اتفاق افتد، در زمستان ۳۴ درصد، در بهار ۲۴ درصد، تابستان ۱۴ درصد بارندگی اتفاق بیفتد، مفهوم‌اش این است که ۷۳ درصد بارش استان را باید دریافت کنیم درصورتی‌ که ۵۰ درصد بارش دریافت شده ‌است.

* درصد کاهش حجم آب نسبت به کاهش بارش بیشتر بوده است، یعنی خشک‌سالی هیدرولوژیک شدیدتر از خشک‌سالی هواشناسی است

حسینی با اشاره به اینکه درصد کاهش حجم آب نسبت به کاهش بارش بیشتر بوده است، گفت: پیام این اتفاق این است خشک‌سالی هیدرولوژیک شدیدتر از خشک‌سالی هواشناسی است و می‌طلبد در حوزه مدیریت منابع و مصارف مشارکت جدی انجام شود.

وی در خصوص آب‌های زیرزمینی گفت: بزرگ‌ترین سیلاب نیم‌قرن اخیر که اسفند ۱۳۹۷ و اوایل فروردین ۱۳۹۸ اتفاق افتاد می‌بینیم که مواجه با خشک‌ترین سال آبی نیم‌قرن اخیر به فاصله دو سال نزدیک می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: از اردیبهشت ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ به دلیل افزایش گیاهان پرآب‌طلب مثل شالی، وقوع شرایط خشکی در هفت ماه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در آبخوان‌های سطحی آب استان کاهش پیدا کرد.

حسینی گفت: اگر روند افت سطح آب زیرزمینی ادامه پیدا کند ممکن است ما یکی از بیشترین افت سطح آب زیرزمینی را در تابستان امسال مواجه باشیم که زنگ خطر جدی در بخش منابع آب به صدا درآمده است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول